21 jun 2023

Even voorstellen: Lead Digital Design Sjors

Patrick
🎤 Interview
11 min. leestijd

Werken bij Social Brothers

Even voorstellen: Lead Digital Design Sjors van Elst

Kun je mij iets vertellen over jezelf en je rol binnen het bedrijf?

‘Ik ben Sjors van Elst, Lead Digital Design, en werk al bijna 9 jaar bij Social Brothers. Destijds begon ik als ‘developend Designer’. Al het werk draaide om development en ik was toen de enige persoon die ook iets met design deed. Ik kon wel een beetje kopiëren/plakken in WordPress, maar ik kon beter designen. Toen ik de kans kreeg fulltime te designen heb ik dat gelijk gedaan en nooit meer code geschreven. 

Sindsdien is er een heel designteam opgezet en hebben we een transitie aan nieuwe software en tooling meegemaakt. Waar je voorheen nadacht over kleuren en lettertypes denk je nu echt mee met de behoefte van de klant, de gebruiker én hoe we vanuit ons team een klant het beste kunnen bedienen. Natuurlijk binnen het budget. Dat is ook mijn nieuwe rol geworden: processen verbeteren, toekomstige designers begeleiden in hun expertise en hen helpen ontdekken wat ze echt leuk vinden.’

Wat is na al die tijd je favoriete herinnering?

‘Er gebeurt in bijna 9 jaar zoveel, maar wat dat allemaal verbindt is de vibe van Social Brothers. Het feesten en het connecten. Dat komt echt van Rob en Steven. Daardoor ontstaat er een goede klik tussen collega’s en ga je na werktijd ook leuk met elkaar om zonder doordeweeks de professionaliteit te verliezen. Het is een familie en juist dat familiale vind ik het leukste aan Social Brothers.’

Kun je iets vertellen over een project waaraan je hebt gewerkt, waar je trots op bent?

‘Het leukste project wat ik ooit heb gedaan is Blue Current. Zij vroegen ons de huisstijl te vernieuwen, verbeteren en toe te spitsen op hun twee doelgroepen. Eindgebruikers én leveranciers van laadpalen voor elektrische auto’s. Die huisstijl gebruiken ze nog steeds vol trots! 

Blue Current was destijds een buurman van ons waardoor het proces heel laagdrempelig en toegankelijk verliep. Kreeg je feedback? Dan kon je gewoon even naar beneden lopen om te overleggen in plaats van officieel via een van de afgesproken digitale kanalen.’

Wat inspireert jou om te blijven werken in deze sector?

‘Ik vind het net zo leuk om een opdracht van 8 uur als van 80 uur aan te nemen. De uitdaging is juist om iets passends te vinden tijdens de kick-off en sparringsessies met de klanten. Of dat dan per se deze sector moet zijn? Dat weet ik niet. Maar creatief nadenken over hoe je een dienst of product moet vermarkten vind ik het allerleukst! Zo kun je een klant continu verrassen.’

Welke vaardigheden heb je ontwikkeld tijdens je tijd bij het bedrijf en hoe hebben deze je geholpen in je carrière?

‘Naast het onder de knie krijgen van de software, kijk ik nu veel maar naar consistentie. Waardoor je uiteindelijk jouw tijd, het budget van de klant en de inzet van de developer efficiënter benut. 

De grootste leercurve maak je mee over hoe je een project aan moet vliegen. Voorheen vroeg je aan klanten of ze rood of blauw mooier vonden, nu kijk je naar waarom ze zijn begonnen, wat ze willen verkopen en wat hun ideale klant is. Wie is die doelgroep nu en waarom eigenlijk? Wat moeten zij bij jou kopen en waarom niet bij de concurrentie? Op basis van de antwoorden op die vragen adviseren en schetsen we veel meer een totaalbeeld. Dan kan een klant altijd nog zeggen maak het maar paars want ik vind paars mooi. Maar het uitgangspunt waar je vanuit vertrekt is heel anders.’

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit en hoe houd je jezelf gemotiveerd en productief?

‘Gemiddeld heb ik 4 tot 8 verschillende opdrachten tegelijk, maar wat woensdag gedaan moet worden kan ook op maandagochtend. Daarom plan ik mijn dagen bij voorkeur zo dat ik 4 uur per dag iets aan het creëren ben en die andere 4 uur op gaan aan besprekingen of reistijd. Als ik een hele dag een sessie heb kan ik dat mental ook niet aan.

Gelukkig mag ik tussendoor met heel veel mensen meekijken als ze ergens vastlopen. Dan zorg ik voor die frisse wind terwijl zij dat op dat moment ook voor mij zijn.’

Hoe zou je de bedrijfscultuur van Social Brothers omschrijven?

‘Zweverig woord, maar ik zou het omschrijven als jong-dynamisch. Tegelijkertijd wel lekker Hollands, dus heel direct. Je mag fouten maken, maar je moet wel beseffen wanneer je een fout hebt gemaakt. Voor het type mens dat gewoon wil werken en leren is dat hartstikke goed.

Maar bij een digital agency komt meer kijken dan alleen het vak dat je leuk vindt. Je moet omgaan met verschillende klanten, deadlines en ook een leuke collega proberen te zijn.’

Welk advies zou je jezelf geven toen je net begon bij Social Brothers?

‘Hoe sneller je reageert op mail, hoe sneller je een mail terug krijgt en dan hou je het probleem alleen maar bij je. We leven in een wereld waar het normaal is om continu online te zijn. Als klanten je hebben gemaild, daar gelijk achteraan bellen en je voor de zekerheid nog even een Whatsappje sturen denk ik van: ik ben niet dood. Ik zit gewoon 2 / 3 uur in een vergadering. Of het komt niet uit. Iedereen wil direct een goed antwoord, maar soms kost een goed antwoord tijd. Kortom: straal rust uit.’

This or That?

Nooit meer Social Media gebruiken of nooit meer een film/serie kijken?

‘Nooit meer social media. Ik hou heel erg van social media, maar ik vind het tegelijkertijd ook een dooddoener van m’n tijd.’

Nooit meer je telefoon gebruiken of nooit meer je laptop?

‘Nooit meer mijn telefoon, een laptop heb ik nodig voor m’n werk en bellen kan daar tegenwoordig ook gewoon mee.’

Elke dag een liedje zingen voor het hele kantoor of nooit meer VrijMiBo’s?

‘Ik ga voor elke dag een liedje zingen. Vroeger gingen we met het kerstdiner altijd karaoke doen en ik ben daar groot voorstander van!’

 

Wil je ook werken bij Social Brothers? Bekijk hier onze vacatures!

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geinspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

Werken bij
Toon alle inspiratie