25 nov 2022

Wat is contentmarketing? Social Brothers legt het uit.

Patrick Simon
Patrick
✍️ Blog
17 min. leestijd

Je doelgroep helpen met relevante informatie en content zonder daarbij direct iets terug te verwachten. Tijdverspilling? Absoluut niet! Contentmarketing is de kunst van het top of mind blijven bij je doelgroep zonder daarbij die relevantie te verliezen. Door in te zetten op effectieve contentmarketing doe je precies dat. Als gevolg daarvan wordt het conversiepercentage verhoogd, merkbekendheid verbeterd, omzet gestimuleerd en nog veel meer.

Of je nu net begint met het bedenken van een strategie of een bestaande strategie opfrist. Het kan nooit kwaad om je proces opnieuw te evalueren en nieuwe manieren te bedenken om content te creëren en te delen met je doelgroep. In dit blog lees je onder andere meer over wat contentmarketing is en hoe je ermee begint. 

Deze onderwerpen komen in dit blog aan bod:

    1. Wat is contentmarketing?
    2. Hoe werkt contentmarketing?
    3. Waarom is contentmarketing belangrijk?
    4. Zo start je met contentmarketing.
    5. Analyseer de resultaten.

Wat is contentmarketing?

Het proces van het online publiceren van geschreven content en visueel materiaal met als doel om meer potentiële klanten – of leads – aan te trekken noemen we contentmarketing. Denk aan blogs, website pagina’s, whitepapers, infographics, video’s en ga zo maar door. De lijst met mogelijkheden is eindeloos. 

Wat contentmarketing niet is is een random stukje content online gooien in de hoop dat mensen het vinden. Het gaat erom dat je jouw content afstemt op de doelgroep waar jij je op richt. Op die manier komen mensen naar jou toe (inbound) en hoef jij niet naar hen toe (outbound). 

Outbound is tegenwoordig niet meer zo effectief in het aanspreken en converteren van je doelgroep als dat vroeger was. Nu bereik je jouw doelgroep veel effectiever op een manier die voor hen relevant is en natuurlijk aanvoelt. Dat doe je door een verhaal te vertellen. Je creëert hier niet direct extra verkopen mee, maar bouwt en onderhoud een band met bestaande en potentiële klanten op. Je doel is dat jouw doelgroep jou gaat zien als een waardevolle bron van informatie en iemand die hen op een waardevolle manier een probleem op helpt lossen.

Hoe werkt contentmarketing?

Het uitgangspunt van contentmarketing is om op het juiste moment door jouw doelgroep gevonden te worden én op dat moment in de juiste informatie te voorzien. Dat klinkt misschien als toeval, maar het tegendeel is waar. 

Contentmarketing is een strategische en systematische aanpak. Je voorziet in de informatiebehoefte van jouw bezoekers die op dat moment nog helemaal niet willen kopen. Maar langzaam maar zeker weet je deze bezoekers met jouw – nuttige en relevante – content te interesseren voor jouw producten of diensten. Hiervoor gebruik je een marketing funnel. Je dirigeert potentiële klanten door de klantreis zonder dat je direct iets probeert te verkopen en helpt de potentiële klant in zijn of haar zoektocht naar informatie. Je deelt waardevolle kennis en bereidt hen voor op de volgende stap in je funnel tot ze uiteindelijk converteren van bezoekers naar leads en van leads naar klanten. 

Waarom is contentmarketing belangrijk?

Omdat je je doelgroep helpt heb jij als bedrijf meer waarde voor je doelgroep dan een bedrijf dat geen relevante kennis heeft gedeeld. Door de band die jij hiermee hebt opgebouwd zullen leads jouw bedrijf eerder kiezen. Kortom: wanneer op de juiste manier ingezet bewijst contentmarketing zich keer op keer. De cijfers liegen er overigens ook niet om: 

      • Bedrijven met een actieve blog krijgen gemiddeld 67% meer leads dan bedrijven zonder;
      • 47% van de online leads bekijkt 3 tot 5 stukken content voordat ze contact leggen met sales;
      • Bedrijven met een contentmarketing strategie groeien gemiddeld 30% meer dan bedrijven zonder;
      • 72% van de B2B marketeers geven aan dat contentmarketing de engagement en het aantal aanvragen vergroot.

Bron: Mailchimp 

Zo start je met contentmarketing.

Starten met contentmarketing doe je met een gedegen plan. Het gebeurt vaak genoeg dat iemand begint met contentmarketing door een social media kanaal te starten en af een toe een blog online te gooien. Op die manier gaat het lang duren voordat die extra bezoekers naar jouw website komen. Zonder resultaat is het makkelijk om te stoppen voordat je de echte voordelen hebt kunnen merken. Daarom helpen we je hieronder in 5 overzichtelijke stappen op weg: 

1. Stel doelen en definieer KPI’s;

  • Het eerste deel van je contentmarketingstrategie bestaat uit SMART-doelstellingen. Deze zijn uniek aan jouw bedrijf en complementeren vaak je bredere marketing- en bedrijfsdoelstellingen.
  • Vervolgens stel je Key Performance Indicators (KPI’s) op per SMART doel. KPI’s zijn als het ware tussenstops op weg naar het einddoel. Je gebruikt ze om de werkelijke prestatie te meten ten opzichte van het doel.
  • Voorbeeld: je doel is conversies verhogen. KPI’s die daar goed bij passen zijn: Conversion rate, shopping cart abandonment rate, associated shipping rate trends, competitive price trends.

2. Definieer je doelgroep(en). Het is onmogelijk relevante en interessante content te maken als je niet weet wat jouw doelgroep bezighoudt. Breng daarom eerst de wensen en behoeften in kaart voordat je überhaupt nadenkt over content. Zijn er bijvoorbeeld uitdagingen waar jij hen bij kunt helpen? Wat is de tone-of-voice die ze prettig vinden? Om het overzichtelijk te houden raden we aan of je te richten op 1 of 2 segmenten van je doelgroep en deze profielen te verduidelijken met een persona.

3. Kies het juiste middel: er zijn talloze manieren te bedenken om content in te zetten. Bepaal welk middel het beste past bij de eerder gedefinieerde persona’s. Het heeft weinig zin om content te maken in een format waar jouw doelgroep geen interesse in heeft. Denk daarbij ook verder dan standaard middelen zoals video’s, foto’s en blogs. Checklists, whitepapers, e-books of handleidingen zijn soms net zo effectief – het ligt volledig aan jouw doelgroep. Ga je graag wat dieper? Creëer content op basis van de fases van de customer journey. Mensen aan het begin van de customer journey zijn vaak beter geholpen met een informatief e-book. Wanneer ze klaar zijn om te kopen werkt een productvideo en klantreviews juist beter.

4. Bepaal het kanaal: content maken en publiceren is 1, gevonden worden door je doelgroep is 2. Het kanaal dat jij inzet heeft hier alle invloed op. Dit komt neer op waar jouw doelgroep zich bevindt. Welke social media gebruiken ze bijvoorbeeld – als ze dat al gebruiken. Of is SEO optimalisatie op bestaande blogs juist interessanter? Daarnaast is het nuttig om in kaart te brengen via welke weg jouw doelgroep zich het makkelijkst bindt aan jouw bedrijf. Dus wat is ervoor nodig om een e-mail adres te krijgen; Een nieuwsbrief? Een whitepaper download? Met deze gegevens ga je makkelijker een duurzame relatie aan.

5. Maak een (haalbaar) schema. Probeer realistisch te blijven en te kijken hoeveel jij per maand kunt produceren voor het eerste half jaar. Je hebt dan wat ervaring en weet beter hoe lang een bepaald stuk content maken duurt. Maar ook wat goed werkt en wat minder. En natuurlijk hoeveel tijd en geld het kost om jouw content bij de juiste mensen te krijgen.

Onze extra tips: leer van de best practices die er zijn want je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden als je zelf aan de slag gaat. Maar, onthoud wel dat het succes van jouw content en de kwaliteit ervan hand in hand gaan. Slordigheden en fouten maken jouw bedrijf en merk geen autoriteit. Stel of neem daarom iemand aan als eindverantwoordelijke die de kwaliteit en consistentie bewaakt. Het vierogenprincipe is altijd aan te raden, hoe ervaren je ook bent. 

Analyseer de resultaten.

Misschien wel de belangrijkste stap. Meet en analyseer de resultaten van jouw contentmarketing strategie. Zo kun je de nodige aanpassingen maken om nóg beter de aansluiting met jouw doelgroep(en) te vinden. Pak je eerder opgestelde doelen en KPI’s er nog even bij en kijk of je ze al gehaald hebt of dat je inschatting te hoog was.

Meer informatie over data tracken en analyseren vind je in ons Datatracking 101 blog. Boordevol tips en tools om jou op weg te helpen.

Kortom: 

Het creëren van content is een proces van onderzoek naar je doelgroep, content optimaliseren en je doelgroep met relevante informatie willen helpen voordat je hen iets probeert te verkopen. Dan blijft er nog maar een ding over! Neem deze tips en ga aan de slag om de best mogelijke content te creëren voor jouw doelgroep. Nog niet uitgelezen? Check dan hier meer inspirerende blogartikelen.

Heb je hulp nodig met je contentmarketingstrategie of contentcreatie? Neem contact met ons op! Social Brothers is een Digital Agency, wij werken met en voor onze opdrachtgevers. Als team worden wij gedreven door de uitdagingen van onze opdrachtgevers. Samen groeien is iets waar wij enthousiast van worden. Ons team van adviseurs, designers, marketeers en developers is volledig gericht op online groeien. We staan al meer dan een decennium op een speelveld dat dagelijks verandert. Met nieuwe kanalen, veranderende middelen of innovatieve technieken.

Dagelijks helpen wij onze opdrachtgevers met de basis van hun bedrijf. Elke dag een beetje beter, daar staan we voor. Benieuwd wat we allemaal voor je kunnen betekenen? Klik hier

Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

BrandingContentOnline MarketingSEASEOSocial mediaStrategy
Toon alle inspiratie