21 jul 2023

Google Analytics 4: zo gebruik je het

Patrick
✍️ Blog
16 min. leestijd

Het doek is gevallen voor Universal Analytics. Sinds 1 juli 2023 verzamelden de standaard properties geen nieuwe data meer. Waarschijnlijk ben je al overgestapt naar Google Analytics 4. Dan heb je vast al wat verschillen ontdekt waardoor het inrichten geen kwestie is van kopiëren en plakken. In dit blog leggen we uit waar je op moet letten. 

Voordat alle standaard Universal Analytics-property’s in juli 2023 stoppen met het verwerken van nieuwe data, is het sterk aan te raden dat je vertrouwd raakt met Google Analytics 4 – of GA4.

Nog niet helemaal bekend? Lees dan verder over GA4 en de belangrijkste verschillen met Universal Analytics.

Google Analytics 4

De nieuwste versie van Analytics biedt het gros van de functionaliteiten die Universal Analytics – of UA – ook bood, maar er zijn ook een aantal grote veranderingen én verbeteringen doorgevoerd. GA4 heeft de gebruikersinterface flink veranderd en zoomt meer in op hoe bezoekers met een website omgaan. Daarnaast biedt GA4 marketeers de mogelijkheid gegevens te verzamelen op verschillende platforms. Denk daarbij ook aan voice assistants en apps.

GA4 is dan ook ontworpen om app- en webanalyses samen te brengen met als doel de complexe, multi-platform trajecten die jouw klanten afleggen beter inzichtelijk te krijgen.

Ook wordt de gegevensprivacy en beveiliging voor klanten aanzienlijk verbeterd, aangezien de tool geen IP-adressen meer opslaat. Een fijne feature voor bedrijven die internationaal meespelen en de behoefte hebben aan meer bescherming en controle. 

De verschillen tussen GA4 en Universal Analytics

 Voordat je de migratie naar GA4 of het inrichten ervan begint is het slim de verschillen scherp te hebben voor een soepele overgang. Hieronder hebben we ze teruggebracht tot 5 hoofdpunten.

Onderwerp Universal Analytics Google Analytics 4
Data tracking Session-based, page views Events
Data setup organization View in properties Data stromen in properties
User entity modeling Cookie-based ‘Google Signals’ + cookies
Different metrics Bounces Engaged sessions
Cross-device tracking Separate, limited Meerdere data stromen in een property

 

Data tracking

Een fundamenteel verschil tussen de twee versies is hoe ze gegevens bijhouden. Universal Analytics meet op basis van sessies en paginaweergaven, maar GA4 meet op basis van events.

Universal Analytics verzamelt en meet verschillende gebruikersinteracties met jouw website binnen een bepaalde periode als sessies of ‘hits’. In de eerste plaats houdt Universal Analytics alleen paginaweergaven bij voor jouw property’s. Hoewel een sessie in UA ook meerdere aanvullende events kan bevatten, vereist het enige technische vaardigheden op het gebied van het volgen van events en Google Tag Manager om dat mogelijk te maken.

GA4 is gebouwd om in plaats daarvan vast te leggen wat er op jouw website en app gebeurt als ‘events’. Dit nieuwe model voor data tracking geeft een volledig overzicht van jouw gebruikersbetrokkenheid op en buiten het internet, ongeacht technische mogelijkheden.

Er zijn 4 soorten events in GA4:

  • Automatisch verzamelde events worden geactiveerd door basisinteracties wanneer je de GA4-codebase installeert. Enkele voorbeelden van dit type gebeurtenis zijn page_view, first_visit en session_start.
  • Enhanced measurement events worden ook automatisch verzameld en stellen je in staat de betrokkenheid bij uw inhoud bij te houden. Met verbeterde meetevents kun je bijvoorbeeld gegevens zien met betrekking tot scrolls, uitgaande klikken, zoeken op de site, video-engagement en bestandsdownloads. Sommige specifieke metingen in dit gebeurtenistype kunnen handmatig worden uitgeschakeld in de instellingen.
  • Aanbevolen events worden niet automatisch verzameld, maar kunnen je helpen aanvullende gegevens te meten en zo bruikbare rapporten te maken.
  • Custom events bestaan uit namen en reeksen parameters die zijn gedefinieerd en uniek zijn voor uw bedrijf. Voordat je een aangepaste gebeurtenis instelt, moet je eerst de lijst met automatisch verzamelde, verbeterde metingen en aanbevolen events bekijken om duplicaten te voorkomen.
Google Analytics

Data setup organisatie

In Universal Analytics moet je afzonderlijke eigenschappen voor uw website en app maken. Bovendien wordt aanbevolen dat elke woning 3 verschillende weergaven heeft. De eerste weergave is ongefilterd, waar je alle onbewerkte gegevens opslaat. De tweede is een testweergave, waarin je filters toevoegt en experimenten uitvoert. En de laatste is een hoofdweergave die alle doelen, filters en andere aanpassingen verzamelt die je in de testweergave hebt getest.

In GA4 wordt een website of een app beschouwd als een ‘datastroom’ en kunnen ze onder één eigenschap vallen. Een datastroom is een datatrechter die begint vanaf het contactpunt van een klant tot GA4. Elke GA4-property kan maximaal 50 datastromen hebben.

Modellering van gebruikersentiteiten

Telkens wanneer je een website bezoekt, wordt je hoogstwaarschijnlijk gevraagd om toestemming te geven voor de cookie-instellingen. Zodra je de voorwaarden heeft geaccepteerd, stuurt de website die integreert met Universal Analytics de cookies naar yonze webbrowser, en ze kunnen uw acties online opnemen en volgen tijdens een specifieke sessie.

Helaas zijn websites tegenwoordig niet de enige kanalen waarmee klanten met bedrijven communiceren. Steeds meer mensen gebruiken de app en vinden informatie van meerdere platforms waar geen cookies beschikbaar zijn. Alleen vertrouwen op cookies maakt het combineren van gegevens over gebruikersgedrag van verschillende contactpunten moeilijk om een goed beeld te krijgen van hun interacties.

Met de nieuwe gebruikersentiteitsmodellering van GA4, die zowel cookies als Google-signalen biedt, kunt je nu de gegevens samenvoegen tot één uniform gebruikerstraject voor meerdere apparaten. Google-signalen zijn gegevens van gebruikers die zijn ingelogd bij Google. Ze kunnen helpen het gat aan gegevens te dichten dat ontstaat door het ontbreken van cookies.

Verschillende statistieken

GA4 introduceert een nieuwe statistiek genaamd ‘engagement rate’. ‘Engagement rate’ is het percentage ‘betrokken sessies’. ‘Betrokken sessies’ is het aantal sessies dat langer dan 10 seconden duurde, een conversiegebeurtenis had of ten minste 2 paginaweergaven of schermweergaven had.

Aan de andere kant heeft Universal Analytics de ‘bounce rate’-statistiek: het percentage sessies van één pagina zonder interactie met de pagina. Een gebouncede sessie duurt 0 seconden.

‘Betrokkenheidspercentage’ is nuttiger dan ‘bouncepercentage’ bij het meten van het gedrag van gebruikers die mogelijk een enkele pagina hebben bekeken en zijn vertrokken zonder verdere actie te ondernemen. Merk op dat ‘betrokkenheidspercentage’ niet het tegenovergestelde is van het ‘bouncepercentage’.

Cross-device tracking

Aangezien je verschillende gegevensstromen (een website of een app) kunt groeperen in een property in GA4, kunt je nu rapporten maken waarin je cross-domein verkeer kunt zien en gegevens kunt verzamelen, terwijl je nog steeds de mogelijkheid behoudt om gegevens per stroom op te splitsen.

Samen online groeien?

Hoewel het opzetten van een effectieve campagne tijd en moeite kost, kan het een grote impact hebben op de bekendheid en verkopen van jouw organisatie. Lukt het je niet om zelf tijd te maken, maar vind je het wel belangrijk om ads te hebben draaien om jouw bedrijfsdoelen te halen? Dan kan het slim zijn om een bureau in te schakelen om je te helpen met jouw marketingactiviteiten. Social Brothers heeft veel ervaring met online marketing, SEO, design en development – natuurlijk data driven.

Wil je advies over of hulp met je online marketing? Social Brothers helpt je verder! Neem contact met ons op via de module onderaan deze pagina of ga naar onze contactpagina.

PatrickContent Marketeer[email protected]

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

MarketingOnline MarketingSEAStrategyTrends & ontwikkelingen
Toon alle inspiratie