11 feb 2022

Hoe kan je Augmented Reality (AR) toepassen in je marketing?

Steven
✍️ Blog
11 min. leestijd

Augmented Reality (AR) wordt steeds makkelijk te gebruiken. Met de meeste smartphones zijn al veel mogelijkheden, zonder dat je daarvoor een app hoeft te downloaden of een bril hoeft te gebruiken. Dat maakt het makkelijker om AR in te zetten voor je marketing.

Vooral bij bedrijven waar veel gebruik wordt gemaakt van 3D-bestanden, zoals de meubelindustrie of de architectuur, heeft het een directe toegevoegde waarde. Producenten kunnen met AR goed duidelijk maken hoe hun producten eruit zien in een echte context.

Wat is Augmented Reality?

Met Augmented Reality wordt er een virtuele laag over de fysieke realiteit gelegd. Het is dus iets anders dan Virtual Reality (VR), waarbij de werkelijkheid als het ware volledig vervangen wordt door een virtuele variant. Dit maakt dat AR laagdrempeliger is dan VR. Voor AR voldoet een smartphone of een ander device met een camera, aangezien de mogelijkheden om 3D-beelden te projecteren in de meeste devices is ingebouwd.

Een bekend voorbeeld van AR is Pokemon Go, waarbij de spelers van het spel via hun smartphone Pokemons kunnen waarnemen en vangen. De app projecteert hiervoor animaties op de beelden van de camera. Het feit dat dit spel uit 2016 uitgegroeid is tot de populairste app destijds, geeft al aan hoe krachtig AR is. Bekijk hier de must have mobile AR-apps.

AR en branding

Augmented Reality kan echter voor meer dan alleen vermaak ingezet worden. Zo is het een sterke marketingtool. Met AR houd je de aandacht langer vast en versterk je de werking van het geheugen. Het is dus zeer geschikt om in te zetten voor branding. Zo hebben we voor onze partner Stan&Co, onderdeel van Debuut Horeca, een leuke AR-feature gemaakt op de menukaart. Op deze menukaart staat een QR-code. Deze code leidt naar een website waarmee de gebruiker twee flesjes Fuze Tea met slingers in de ruimte kan projecteren. Zo kun je in het restaurant zelf flesjes ijsthee op tafel toveren. Een marketingstunt die zeker de aandacht trekt en lang blijft hangen bij de klant.

De digitale winkelervaring verrijken

Voor andere producenten kan AR een directe relatie hebben met hun marketing, bijvoorbeeld door iets te laten zien dat er ooit was. In de culturele sector wordt het ingezet om oude steden, zoals Rome, weer tot leven te brengen door oude gebouwen over de bestaande bebouwing heen te projecteren. Met AR kun je echter niet alleen het verleden tot leven brengen, maar ook de toekomst zichtbaar maken.

Hiermee kan bijvoorbeeld de meubelindustrie of de kledingindustrie de ervaring van de consument verrijken. Met AR kun je tonen hoe een meubelstuk eruit ziet in het interieur van je klant of hoe een jurkje staat bij je klant. Lees is ons blog over mobile AR hoe Gucci dit doet in samenwerking met SnapChat.

Dit biedt toepassingsmogelijkheden voor webshops. Klanten krijgen daardoor een beter beeld van het product en kunnen daardoor makkelijker en sneller een keuze maken.

Een mooi voorbeeld hiervan is onze advertentiecampagne voor Piet Boon. Voor deze producent van meubels en keuken hebben we een advertentie gemaakt waarmee het publiek meteen via de advertentie in Google en Facebook een meubelstuk van Piet Boon in het eigen interieur kan plaatsen. Zo krijgt het publiek meteen een beeld van hoe de meubels in het eigen huis passen. Dit geeft een veel concretere ervaring dan een afbeelding!

Meer weten?

Wil je op de hoogte blijven over ontwikkelingen op het gebied van AR en meer, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of bekijk ons complete handboek over AR.

Wil je meer weten over AR en de mogelijkheden die Social Brothers op dit gebied kan bieden voor jouw bedrijf, bekijk dan onze webpagina over AR en VR. Neem gerust contact op als je meer wilt weten over dit onderwerp.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

ARInnovatie
Toon alle inspiratie