04 mrt 2022

Het complete handboek over Augmented Reality (AR)

Steven
✍️ Blog
33 min. leestijd
  • AR staat voor Augmented Reality, letterlijk vertaald een uitgebreide werkelijkheid. Bij Augmented Reality wordt er een virtuele laag over de fysieke realiteit gelegd, bijvoorbeeld via een AR-bril als de Hololens 2 of je smartphone-scherm. AR biedt toepassingen voor verschillende industrieën van B2C tot B2B. In dit blog vertellen we je meer over AR en de toepassingen in verschillende sectoren

    1. Verschil AR en VR

    De termen Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) worden vaak door elkaar gebruikt. Dit is niet correct, omdat het om verschillende zaken gaat. Bij AR zie je digitale beelden binnen of over de fysieke werkelijkheid, bij VR wordt de werkelijkheid volledig vervangen door een digitale werkelijkheid. Hierdoor geeft AR de mogelijkheid tot interactie met je omgeving, terwijl VR je juist afsluit van je omgeving zodat je interactie met een fictieve virtuele wereld aan kan gaan. Bij AR kun je denken aan de Google Translate app, bij VR aan een vluchtsimulator.

    Toepasbaarheid van AR
    Het verschil maakt VR minder laagdrempelig dan AR: er is meer nodig dan een smartphone om je het idee te geven dat je je in een volledig andere ruimte bevindt. Door de interactie tussen werkelijkheid en digitale projecties heeft AR daarnaast veel potentieel: 87% van de bedrijven is bezig met het oriënteren op, implementeren van of gebruiken van Augmented Reality.

    Er zijn veel mogelijkheden te bedenken, bijvoorbeeld qua games (denk aan het populaire Pokemon Go), branding & marketing, customer service, e-learning & training via simulatie, remote assistance & collaboration3D-modellen voor architectuur & productdesign enzovoort.

    2. De toekomst en AR

    De grote toegevoegde waarde van AR is de mogelijkheid om complexe informatie te tonen in de vorm van 3D-modellen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld de manier waarop een nieuw gebouw eruit komt te zien veel makkelijker inzichtelijk te maken voor de aannemer dan met 2D-bouwtekeningen. Sterker nog, AR kan via 3D-modellen inzichtelijk maken wat zonder AR niet voor te stellen is. Denk aan complexe 2D-bouwtekeningen die je niet zelf in 3D kan visualiseren. AR vergroot zo en op vele andere manieren ons begrip van de werkelijkheid.

    Informatielaag 
    Daarnaast kent AR vele praktische toepassingen voor zowel consumenten en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de opties die Google Translate nu al biedt. Door je smartphone-schermpje voor een bord met Chinese tekens te hangen, kun je in no time de vertaling ervan in AR tevoorschijn toveren. Dit biedt voor consumenten mogelijkheden op andere gebieden: van extra informatie in musea die verschijnt na het scannen van een object tot allergeneninformatie via het scannen van producten in de supermarkt.

    Maar ook voor bedrijven zijn er vele opties van remote assistance waarbij stap-voor-stapuitleg gepresenteerd kan worden op het apparaat dat je aan het monteren bent tot datavisualisatie van oliepeil en andere gegevens.

    AR heeft de toekomst
    Door deze mogelijkheden op het gebied van het visualiseren van ons werk en het delen van ideeën gecombineerd met het gemak waarmee ze toegepast kunnen worden, heeft AR zeker de toekomst. Social Brothers verwacht dat Augmented Reality de dagelijkse werkelijkheid gaat veranderen.

    AR zal ervoor zorgen dat schermen grotendeels verdwijnen. We projecteren over een aantal jaar onze digitale beelden op de actualiteit. Dat geeft ons nieuwe manieren om te leren, samen te werken en dingen te creëren en verandert de zakenwereld ingrijpend.

    Lees hier meer over de toekomstvisie van Social Brothers.

    3. AR met smartphone

    Doordat de mogelijkheid tot het projecteren van 3D-animaties op de beelden van de camera in moderne smartphones ingebouwd is, zoals via ARkit van iOS, hebben we AR allemaal binnen handbereik. Snapchatfilters of het populaire spelletje Pokemon GO zijn voorbeelden van Augmented Reality via je smartphone.

    B2C en smartphones
    In de B2C-sector zijn er al veel toepassingen om meubels, televisies en andere producten te laten zien in de omgeving. Zo zie je voor de online aankoop hoe groot je televisie daadwerkelijk is en kun je controleren of je IKEA-bank wel in je woonkamer staat. Hierdoor krijg je een beter beeld van het product en de mogelijkheden dan via tekst, foto’s en filmpjes. Een mooi voorbeeld van productvisualisatie is het 3D-model van de SEAT Ibiza.

    B2B en complexe informatie
    In de B2B-sector zal het makkelijker zijn om een AR-bril in te zetten. Voor consumenten is dit een flinke investering, maar veel bedrijven zijn er al mee bezig. Omdat een AR-bril complexere taken aan kan en door het grote voordeel dat je handen vrij zijn, zal dit in veel sectoren ook nodig zijn. Dat neemt niet weg dat er ook in deze sector genoeg opties zijn voor AR via de smartphone.

    Zo kan er met AR op een laagdrempelige manier complexe informatie gedeeld worden. Denk aan 3D-tekeningen van een bouwplaats die het uiteindelijke resultaat zoveel makkelijker visueel maken dan 2D-tekeningen. Ook voor andere technische beroepen kunnen de 3D-exploded views nuttig zijn bij creatie, onderhoud en reparatie van producten.

    Verder is de camera die voor AR gebruikt wordt ook geschikt om 3D-inmetingen van kamers en gebouwen te doen. Met 3D-scannen heb je snel een foutloos beeld met de exacte maatvoering van een kamer in gebouw. Het is niet mogelijk om een hoek te vergeten en je hoeft daardoor nooit terug naar de locatie om nogmaals te meten. Werkprocessen kunnen zo efficiënter uitgevoerd worden.

    Ontdek hier de must have mobile AR apps.

    4. AR-bril of headset

    Hoewel smartphones al veel opties bieden, zijn er ook nadelen aan Augmented Reality via de smartphone. Zo heb je je handen niet vrij. Dat is geen probleem voor korte spelletjes of bij het projecteren van je nieuwe bank in je woonkamer. Het wordt echter lastiger als je langer met AR bezig bent en/of als je gelijktijdig nog andere zaken moet doen, zoals bij zogenaamde first line workers.

    AR en first line workers
    First line workers zijn taakgeoriënteerde medewerkers die vaak de ruggengraat van je bedrijf vormen en de dagelijkse routines in het bedrijf draaiende houden. Zij zijn ook vaak degenen die direct contact met de klant hebben en zo het gezicht van het bedrijf vormen. Denk aan productiemedewerkers, baliemedewerkers, monteurs of zorgmedewerkers. Voor hen biedt een AR-bril, zoals de Microsoft Hololens, vooral bij veel zakelijke toepassingen een oplossing.

    Praktische AR-brillen
    Belangrijk voor de toekomst van AR is de ontwikkeling van praktische AR-brillen. Stel je voor wat er zou gebeuren als de AR-mogelijkheden van je smartphone in een kleine bril of zelfs een lens geïntegreerd zouden kunnen worden. Deze devices zullen te klein zijn om voldoende rekenkracht te leveren, maar met een actieve internetverbinding is dat geen probleem.

    Kijk bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van een chromebook: de rekenkracht ligt hier niet in het device maar op externe servers. Op dit moment zijn er hoge verwachtingen over de ontwikkeling van nieuwe AR-brillen zoals de te verwachten Apple Glass waarover al veel geruchten de ronde doen.

    Lees hier meer over de toepassingsmogelijkheden van AR-brillen of ontdek welke AR-brillen er zijn.

    5. Techniek

    De meest gebruikte tool om zowel AR- als VR-apps te bouwen is Unity. Daarnaast wordt ook Unreal gebruikt. Unity is van origine een game-engine en wordt gebruikt voor veel 3D-games. Hierdoor is het programma erg geschikt om ook de interactieve 3D-modellen te maken die nodig zijn voor AR. Daarnaast maken we bij Social Brothers gebruik van de technieken die beschikbaar zijn in iOS (ARkit) en Android (ARCore). Zo blijft AR niet alleen bij de happy few met een hololens, maar is het voor iedereen toegankelijk.

    Een voordeel van Unity is dat het een duidelijk interface heeft waardoor je er makkelijk mee kan leren werken. Daarnaast is het een erg flexibel programma en biedt het vele mogelijkheden. Dat blijkt al uit het feit dat het ontwikkeld is om games mee te maken, maar ook gebruikt kan worden voor AR-apps.

    Een derde voordeel is dat er met Unity snel 3D-modellen gebouwd kunnen worden, onder andere door de mogelijkheid om zowel code van jezelf of van anderen te hergebruiken. In de asset-store kan veel materiaal gekocht worden, zodat je zelden from scratch hoeft te bouwen. Unity blijft ook voortdurend uitbreiden met nieuwe mogelijkheden.

    Wil je meer weten over Unity? Lees dan ons blog hierover.

    6. AR en branding

    AR is een volgende stap in de evolutie van media. We hebben een ontwikkeling meegemaakt van tekst naar audio en beeld. Beeld heeft weer een ontwikkeling ondergaan van stilstaand beeld naar bewegend beeld. De volgende logische stap is het 3D-beeld van Augmented Reality en Virtual Reality. Het is dan ook geen wonder dat AR net als de eerdere genoemde media een rol gaat spelen in branding, marketing en sales. Augmented Reality Advertising (ARA) is geboren.

    Aandacht vasthouden
    Het grote voordeel van AR is dat het de aandacht trekt en vasthoudt. Daar komt bij dat hoe rijker de informatie is of beter gezegd hoe meer zintuigen erbij betrokken zijn, hoe beter je de informatie onthoudt. 3D-beelden zijn per definitie rijker aan informatie dan 2D-beelden of tekst. Hierdoor onthoud je de boodschap die via AR tot je gebracht wordt ook beter.

    Dat maakt AR een geschikt middel van marketingcampagnes en branding. Er zijn in het verleden al verschillende spraakmakende campagnes geweest waarbij een merk in de markt werd gezet door middel van ARA. Neem eens een kijkje bij HubSpot voor een zevental innovatieve voorbeelden.

    Social Brothers heeft AR op deze manier onder andere ingezet in de Fuze Tea-campagne van restaurant Stan&Co. Lees meer hierover in ons blog over AR in de B2C-sector.

    7. AR, marketing en sales

    Augmented Reality gaat in de B2C-sector verder dan branding alleen. Het kan ook praktisch ingezet worden in marketing en sales en op deze manier heeft AR nog meer toegevoegde waarde.

    Online shoppen met AR
    Er wordt steeds meer online gewinkeld. In de detailhandel gaat 10% van de verkoop via e-commerce en dit aandeel zal alleen maar groeien. Zelfs als klanten een product in de fysieke winkel kopen, hebben ze vaak al vooraf online onderzoek gedaan. 96% van de Nederlanders koopt online.

    Online winkelen biedt natuurlijk voordelen: niet alleen kun je een groter assortiment overzien in plaats van enkel de aanwezige modellen in de winkel, je kan ook rustig winkelen zonder door een druk centrum of overvolle winkelboulevard te lopen. Maar er zijn ook nadelen: je kunt een product niet zien, aanraken, passen etc.

    Het projecteren van een jurk op jezelf in een digitaal pashokje of een bank in woonkamer biedt dan voordelen. Denk ook aan de mogelijkheden voor grote projecten: hoe gaat je nieuwbouwhuis eruit zien of hoe gaat je toekomstige auto eruit zien? Dit eerste hebben we mogelijk gemaakt voor SEAT. Nog voor je auto afgeleverd is, staat hij al in AR bij je voor de deur.

    Lees hier meer over de marketingmogelijkheden van AR in de B2C-sector.

    8. Remote assistance

    Steeds meer vinden ontmoetingen niet in de fysieke, maar in de digitale wereld plaats: van vergaderen via Zoom tot het volgen van een cursus via een online webinar. Augmented Reality kan bijdragen aan deze ontmoetingen en de mogelijkheden voor het uitwisselen van informatie nog groter maken.

    Door niet alleen video en audio uit te wisselen, zoals via een normale online meeting, maar ook 3D-modellen van objecten te delen, geeft deze vorm van digitale communicatie ook mogelijkheden voor industrieën waar werken op afstand tot nog toe niet mogelijk was. We hebben het dan over remote assistance of remote collaboration. Door ook 3D-modellen te delen is het mogelijk om bijvoorbeeld inspectie van motoren van schepen op afstand te doen. Lees meer over remote assistance.

    Consumenten en remote assistance
    Ook voor consumenten zou in de loop van de tijd een dergelijke hulp op afstand mogelijk zijn. Zoals we nu YouTube-filmpjes gebruiken bij het verrichten van niet alledaagse klussen zoals het verwisselen van een band of het ontstoppen van de gootsteen, zo gebruiken we in de toekomst wellicht remote assistance via AR, waarbij met een digitaal laag over de werkelijk de persoon aan de andere kant precies aan kan geven welke onderdelen je uit elkaar moet draaien.

    Hulp op afstand bespaart in ieder geval in de B2B-sector al (reis)tijd en geld. Het verkort tevens de wachttijd van de klant, terwijl je toch een hoog niveau van service kan leveren. En zo optimaliseert AR je bedrijfsproces.

    9. AR en e-learning

    We hebben al genoemd dat AR de aandacht trekt en dat mensen een boodschap die overgebracht is via AR beter onthouden omdat de informatie rijker is en er meer zintuigen geprikkeld worden. Dat biedt niet alleen voordelen voor marketing, maar ook in het onderwijs of andere leersettings. De kracht van AR in het onderwijs gaat echter verder. Lees hier meer over de voordelen van AR en e-learning.

    Visualisatie in de les
    Door AR te gebruiken in onderwijssettings kun je zaken veel duidelijker maken en worden lessen interessanter. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van virtuele objecten in het klaslokaal, zoals een AR-projectie van een kloppend hart in de biologieles. Niet alleen kan hiermee veel duidelijker gemaakt worden hoe een hart werkt, maar ook wel nadelige gevolgen bepaalde hartziekten hebben. Het kan immers allemaal getoond worden en dit zal zorgen voor een beter begrip.

    Ook het onzichtbare kan getoond worden, bijvoorbeeld door het representeren van magnetische velden. Dit zal er weer voor zorgen dat het concept beter begrepen wordt.

    Leren in de ‘praktijk’
    Augmented Reality biedt verder de mogelijkheid om te leren door te doen, ook wel active learning of experience learning genoemd. Denk bijvoorbeeld aan een ehbo-cursus waar je actief leert om een brand te blussen. Je leert het dan in een echte context en kan veilig experimenteren om te zien welk blusmiddel het beste werkt.

    Bijkomend voordeel is dat dit leren door te doen veilig is. Een derde voordeel is dat hands-on trainingen daardoor ook niet meer gebonden zijn aan een bepaalde locatie, maar in heel veel verschillende ruimtes plaats kunnen vinden. Een mooi voorbeeld van in de praktijk leren via AR is de risico-analyse van TCC. Lees hier meer over de case.

    Motivatie en vertrouwen
    Niet alleen leer je door te doen met AR, je krijgt ook meer vertrouwen in je eigen vaardigheden. AR- en VR-trainingen zijn goed voor het verhogen van Self Efficacy. Dat is het geloof dat je bekwaam bent om een bepaalde taak uit te voeren.

    Dit geloof verhoogt je motivatie om aan die taak te beginnen. Als jij al op een bepaalde locatie een brand hebt geblust via een simulatie-training, heb je waarschijnlijk meer vertrouwen in je eigen vaardigheden mocht er in het echt ook brand uitbreken.

    Let wel: het gaat hierbij niet om zelfvertrouwen, aangezien het niet gaat om vertrouwen in zichzelf, maar vertrouwen in de eigen vaardigheden. Het gaat echter ook niet om de werkelijke efficiëntie, omdat het gaat om een inschatting van de eigen efficiëntie bij een bepaalde taak.

    Het is wetenschappelijk bewezen dat training met AR een positief effect heeft op Self Efficacy bij praktische taken, zoals het samenstellen van een moederbord. Studenten die deze taken met AR onder de knie moesten krijgen, kregen het samenstellen van het moederbord daarnaast sneller voor elkaar met minder hulp. Dat maakt dat AR een belangrijke en krachtige tool kan worden in het onderwijs van nu.

    Meer weten?

    Wil je meer weten over AR of andere ontwikkelingen op ICT-gebied, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Social Brothers.

    Wil je weten welke mogelijkheden AR biedt voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op en bekijk onze dienstenpagina over AR.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

AR
Toon alle inspiratie