21 apr 2023

E-mailmarketing ouderwets? Je gebruikt het verkeerd!

Patrick
✍️ Blog
13 min. leestijd

E-mailmarketing is een krachtig middel om meer leads te genereren. Vallen de resultaten nog tegen of weet je niet helemaal waar je moet beginnen? In dit blog zetten we de belangrijkste best practices op een rij. Volg deze best practices voor een goede basis en je zie je resultaten stijgen! 

Bouw een gezonde e-maillijst

Een goed begin is het halve werk. Voordat je e-mails kunt versturen, moet je een e-maillijst hebben. Bouw deze lijst op door bijvoorbeeld inschrijfformulieren op je website te plaatsen of door klanten te vragen of ze zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief, bijvoorbeeld wanneer ze een bestelling doen of via een organische social media updates.

Heb je nog geen lijst, maar wil je graag snel beginnen? Een grote no go is het kopen van contacten. Niet alleen zul je opgescheept zitten met een lijst die zich niet vrijwillig heeft ingeschreven voor jouw marketing mails, waardoor open rates laag blijven en uitschrijvingen hoog zijn. De huidige privacywetgeving vereist ook de toestemming van elke Europese ontvanger voordat je contact met hem of haar opneemt. Je raadt het al, dit is bij gekochte lijsten niet het geval. 

Schoon je database regelmatig op

Sommige mensen zullen nooit je e-mails openen, terwijl ze toch aangemeld blijven. Het lijkt verleidelijk om zo veel mogelijk mensen te e-mailen om je bereik te vergroten, maar het behouden van inactieve abonnees beïnvloedt jouw resultaten negatief. Het is daarom belangrijk om regelmatig je database te bekijken en inactieve abonnees te verwijderen om de kwaliteit van je campagnes te behouden. Geef mensen wel eerst even de kans met een re-engagement mail of breng ze op de hoogte dat je ze uit gaat schrijven vanwege hun inactiviteit. Je kunt dit ook automatiseren met een workflow waarin inactieve abonnees geleidelijk aan worden verplaatst naar een minder frequente e-maillijst op basis van activiteit. Dit voorkomt dat je abonnees bombardeert met e-mails die ze niet willen lezen en helpt je jouw lijsten schoon te houden.

Personaliseer je e-mails

Het schrijven van gepersonaliseerde e-mails is een effectieve manier om de betrokkenheid van je abonnees te vergroten en je conversie te verbeteren. Door rekening te houden met de interesses en behoeften van je doelgroep en ze op een persoonlijke manier aan te spreken, kun je ervoor zorgen dat je e-mails beter worden geopend, gelezen en converteren. Hieronder vind je onze 4 meest gebruikte technieken.

Gebruik gepersonaliseerde onderwerpregels:

Een gepersonaliseerde onderwerpregel kan helpen om de aandacht van de ontvanger te trekken en ervoor zorgen dat de e-mail wordt geopend. Hierbij kun je bijvoorbeeld de naam van de ontvanger gebruiken of een andere persoonlijke boodschap opschrijven.

Segmentatie:

Segmentatie betekent dat je jouw e-maillijst opdeelt in verschillende groepen op basis van verschillende criteria, zoals demografische gegevens of aankoopgeschiedenis. Hierdoor kun je gerichte en relevante e-mails sturen naar verschillende doelgroepen, wat leidt tot een hogere betrokkenheid en meer conversie.

Dynamische inhoud:

Dynamische inhoud betekent dat je verschillende content laat zien aan verschillende ontvangers, op basis van de informatie die je over je doelgroep hebt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je verschillende productaanbevelingen doet op basis van de aankoopgeschiedenis van de ontvanger.

Personalisatie van afzender en inhoud:

Naast het personaliseren van de onderwerpregel en previewtekst, kun je ook de afzender personaliseren. Letterlijk door een afzender toe te voegen en geen info@ of no-reply e-mailadres te gebruiken. Hierdoor wordt de e-mail persoonlijker en verhoog je de kans dat de ontvanger de e-mail opent. Dit kan zowel een fictief als een echt persoon zijn, maar zorg er wel voor dat mensen die terugmailen een antwoord terug krijgen. 

Bruine envelop - e-mailmarketing

Zorg voor relevante content

Inkoppertje, maar zorg ervoor dat de inhoud van de e-mail, naast persoonlijk, ook relevant is voor de ontvanger. Stem de inhoud af op de fase van de customer journey waarin de ontvanger zich bevindt. Bied bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen aan bestaande klanten en informatieve content aan leads. 3 keer per week een mail krijgen waarin je een aankoop probeert af te dwingen zal je uiteindelijk niet helpen. Probeer met relevante gepersonaliseerde content je klant te helpen en te nudgen naar een aankoop.

Test je onderwerpregels en call-to-actions 

Een aantrekkelijke onderwerpregel kan ervoor zorgen dat meer mensen je e-mails openen. Zorg ervoor dat je onderwerpregel kort, krachtig en relevant is.

Als je de open- en klikfrequenties van je e-mails niet lijkt te kunnen verhogen, kunnen er een paar dingen mis zijn: je stuurt niet naar de juiste mensen of de inhoud moet worden verbeterd. Begin met het focussen op het laatste en voer een A/B-test uit.

A/B-tests kunnen worden gebruikt om bijna alle onderdelen van je e-mails te testen en te verbeteren. In een e-mail splitst deze test je ontvangers in twee groepen: groep A ontvangt de reguliere nieuwsbrief, terwijl groep B de nieuwsbrief ontvangt met een specifieke variatie. Deze variatie test om te zien of je publiek meer of minder geneigd zou zijn om een actie te ondernemen op basis van dat element.

Afhankelijk van de tools die je gebruikt kun je testen op alles van de onderwerpregel tot de call-to-action en alles daar tussenin. Begin simpel: je kunt de kleur van je CTA van rood naar groen veranderen om te zien of de click through-rate van je e-mail toeneemt. Werk op die manier de verschillende elementen van je e-mail door. Let op: test 1 ding tegelijk, anders kun je niet meten welke verandering tot een hoger of lager conversiepercentage heeft geleid. 

Optimaliseer voor mobiel

Steeds meer mensen lezen e-mails op hun mobiele apparaat – tot wel drie keer vaker dan op desktop! Zorg er daarom voor dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Gebruik altijd een responsive design en zorg ervoor dat de inhoud goed leesbaar is op een klein scherm.

Dat betekent ook optimaliseren voor boven de bouw – de informatie die zichtbaar is voor de lezer voordat ze naar beneden scrollen. Hoewel recent onderzoek suggereert dat consumenten meer scrollen dan vroeger – vanwege sociale media en verticale tijdlijnen – krijgt inhoud boven de vouw nog steeds de meeste aandacht. Oogtracking-onderzoek van Neilsen Norman Group heeft aangetoond dat consumenten 57% van hun kijktijd besteden aan inhoud boven de vouw. Dit percentage daalt drastisch naar 17% bij de tweede schermvullende weergave en neemt geleidelijk af naarmate ze scrollen.

Met dit feit in gedachten is het raadzaam om je bericht en CTA boven de vouw te plaatsen. Dit is het eerste wat je ontvangers zien zodra ze je e-mail openen, waardoor je conversieratio toeneemt. Twijfel je? Voer eerst een A/B-test uit om deze hypothese te testen en te zien of het werkt voor jouw doelgroep.

Gebruik een duidelijke call-to-action

Een duidelijke call-to-action kan ervoor zorgen dat meer ontvangers actie ondernemen na het lezen van je e-mail. Zorg ervoor dat je call-to-action opvalt en dat het duidelijk is wat de ontvanger moet doen. Wil je het écht goed doen? Beschrijf dan met je call-to-action wat ze krijgen. Verander bijvoorbeeld ‘Bestel nu’ naar ‘Ontvang Product X’. 

Verstuur e-mails op de juiste tijd én kies de juiste frequentie

De timing van je e-mails is belangrijk voor het succes van je e-mailcampagnes. Verstuur je e-mails op een moment dat je ontvangers waarschijnlijk hun inbox checken, bijvoorbeeld op een doordeweekse dag rond het middaguur of in het weekend; populaire dagen zijn dinsdag, donderdag en zaterdag. 

Het is belangrijk om niet te vaak e-mails te versturen. Hierdoor kunnen ontvangers zich overweldigd voelen en zich uitschrijven voor je e-maillijst. Houd daarom een consistent en passend schema aan.

Door deze best practices te volgen, kun je je marketing e-mails optimaliseren en meer leads genereren. Zorg ervoor dat je je e-mails personaliseert, relevante content biedt en optimaliseert voor mobiel. Maar vergeet ook niet om je resultaten te meten en te analyseren om inzicht te krijgen in de prestaties en waar nodig aanpassingen te maken. Door regelmatig te testen en te experimenteren kun je jouw e-mailmarketing nog verder optimaliseren en de resultaten verbeteren. 

E-mailmarketing kan een krachtige tool zijn om leads te genereren en klanten te binden. Wil je advies over of hulp met je online marketing? Social Brothers helpt je verder! Neem contact met ons op via de module onderaan deze pagina of ga naar onze contactpagina

PatrickCreative Marketeerpatrick@socialbrothers.nl

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

ContentMarketingStrategy
Toon alle inspiratie