28 okt 2022

Zo schrijf je Facebook advertenties die wél converteren.

Patrick
✍️ Blog
19 min. leestijd

Facebook advertenties zijn niet meer weg te denken uit de marketingmix. Met wat budget en een duidelijk doel kun je eigenlijk al vrij snel aan de slag om je doelgroep te bereiken. In tegenstelling tot diepgaande Google ads zijn Facebook ads redelijk simpel op te zetten. Maar dan moet je jouw boodschap wel goed over kunnen brengen aan die doelgroep. Je advertentie gaat namelijk verder dan een mooi plaatje en staat – of valt – met een sterke tekst. 

Met de campagne-instellingen aan de achterkant zorg je ervoor dat jouw advertentie bij de juiste mensen op hun tijdlijn terecht komt. Wil je dat deze mensen jouw advertentie ook lezen en doorklikken? Dan is een sterke tekst onmisbaar. Met deze 6 tips schrijf jij advertentieteksten die wél converteren. 

Strategie, strategie, strategie

Voordat je überhaupt begint met schrijven is het essentieel dat je een strategie op papier zet. Wat is je doel, bij welke doelgroep en in welk deel van de funnel bevinden zij zich? Op je website kun je jouw teksten niet richten op bepaalde gebruikers, je kunt hier immers niet targetten. Iets wat in Facebook advertenties eenvoudig wel kan. Zorg er dus voor dat je de wensen, behoeften en doelen van jouw verschillende doelgroepen scherp hebt. De insteek van je advertentietekst zal erdoor veranderen. 

Dan. Splits de klantreis op in verschillende fases. Neem bijvoorbeeld het AIDA-model om te starten en specificeer per fase een meetbaar conversiedoel. Wanneer je deze doelstellingen ook nog SMART formuleert zit je helemaal goed! Dit helpt je ook richting te geven aan je advertentieteksten. Je hoeft namelijk helemaal niet gelijk te sturen op harde conversie als dat niet jouw doel is. 

Strategie in een notendop. Hier valt nog wel een boek aan wijden, maar het gaat in dit blog om de tekst. Wil je hulp bij jouw advertentiestrategie? Wij kunnen je daarbij helpen!

Schrijf een creatieve kop!

Maar houd het klantdoel voor ogen.

In de kop benoem je de voordelen van jouw product of dienst. Sterker nog; dat is soms zelfs belangrijker dan jouw daadwerkelijke product of dienst! Je biedt immers een oplossing aan voor iemands probleem. Zorg er daarom ook voor dat die oplossing voor dat probleem te lezen is in jouw kop. ‘Leer de mooiste familiefoto’s maken’ klinkt als een betere oplossing dan een ‘De beste avondcursus fotografie’. 

Kom je er echt niet uit? Dan zijn er altijd een aantal vaste formules te gebruiken die zich focussen op een aantal buzzwords – woorden die een zin indrukwekkend of opvallend maken. Pas hier wel mee op. Overmatig gebruik of een irrelevante keuze kunnen je advertenties als click-bait doen overkomen waardoor mensen helemaal geen interactie meer willen hebben met je advertenties. 

Voorbeelden: 

  • Deze tips over … kun je vandaag nog gebruiken;
  • Dit wist je nog niet over …

Werkt je creatieve brein wel mee tijdens het schrijven en krijg je die creatieve titel op papier? Dan hebben mensen de voorkeur voor iets verrassends en origineels. Die standaard buzzwords vinden we interessant, dat is bewezen. Wil je echt opvallen, impact maken en effect hebben met je advertentie? Dan heb je creatieve en verrassende copy de beste keus. 

Doelgroep

Schrijf voor je doelgroep

De kop staat! Nu de body van je tekst nog. Het is verleidelijk om veel te schrijven – je hebt er tenslotte voor betaald – of in vakjargon te blijven hangen. Dit staat de effectiviteit van je tekst in de weg dus probeer dit te vermijden. Richt je op de wensen en behoeften van je doelgroep. Dat betekent ook een aanpassing in de tone-of-voice, het emoji gebruik of het gebruik van bepaalde woorden. Schrijf zo persoonlijk én simpel mogelijk.

Een Facebook advertentie is geen hogere literatuur. Vage suggestieve woorden leiden de lezer af van het doel dat jij met je tekst wil bereiken. Maak het je missie om er tijdens het schrijven voor te zorgen dat iedereen begrijpt wat er staat. Dat betekent in de praktijk schrijven op B1 niveau. Een advertentietekst is daarnaast kort en krachtig. Dat wil niet zeggen dat je maar 1 of 2 regels mag schrijven, maar probeer er wel voor te zorgen dat je de zinnen kort en begrijpelijk houdt én dat er een duidelijke structuur in de tekst zit. 

Wanneer iemand je advertentie leest zou hij gelijk moeten snappen:

  • Wat je aanbiedt;
  • Hoe dit hen helpt;
  • Wat ze hierna moeten doen.

Lukt het niet jouw doelgroep in 1 tekst aan te spreken? Schrijf verschillende versies. Dankzij de targetingopties van Facebook kun je heel gericht verschillende mensen uit je doelgroep aanspreken. Denk aan een advertentiecampagne van een kledingwinkel waarmee winterkleding verkocht gaat worden. Er worden zwarte truien voor mannen in de ene advertentie en zwarte truien voor vrouwen in de andere advertentie aangeboden. Inhoudelijk is het product weinig verschillend, toch kun je je voorstellen dat deze doelgroepen andere wensen en behoeften hebben waar je in jouw tekst rekening mee dient te houden. 

Segmentatiemogelijkheden waar je aan kunt denken zijn: 

  • Geografische locatie: waar iemand woont of waar iemand is geweest;
  • Demografische kenmerken: taal, leeftijd, geslacht, opleiding, werkgevers of burgerlijke staat;
  • Interesses: hobbys, gelikete pagina’s of andere interesses. 

Onderschat de kracht van cijfers niet

Cijfers kunnen jouw tekst kracht bij zetten! Of je cijfers nu gebruikt om iets op te sommen of om een statement te onderbouwen. Ze kunnen je doelgroep nét dat beetje extra zekerheid geven om op je advertentie te klikken. 

Als je een product verkoopt willen mensen bijvoorbeeld weten hoeveel het kost. Wees hier eerlijk in, zo weet je dat de mensen die wel klikken geïnformeerd zijn en echt interesse hebben. Geef je korting? Vertel het percentage. Hoeveel tijd kan iemand besparen met jouw product of dienst. etc. Advertenties die werken gebruiken de cijfers achter een product/dienst in hun voordeel.  

Kies de beste call-to-action

Het laatste puzzelstukje om je advertentie compleet te maken is de call-to-action (lees: CTA). Jouw pakkende creatieve kop en gestructureerde duidelijke tekst begeleiden jouw lezers immers naar de CTA, waar ze actie moeten ondernemen. Zorg ervoor dat hierin duidelijk is wat er van je lezer wordt verwacht. Wil je dat de lezer het product nu koopt of eerst een e-book download? Houd het kort, simpel en zorg dat de CTA die je kiest aansluit met de tekst en het doel van je advertentie

Keuzestress? Er zijn een paar opties waarmee je altijd goed zit. Deze opties zijn in te delen op basis van de funnel. 

Attention:

Knoppen in dit deel van de funnel zijn bedoeld voor lezers die je bedrijf nog niet kennen, maar dat na het zien van de advertentie wel doen. De meest gebruikte en best presterende zijn: 

  • Meer informatie – learn more;
  • Solliciteer – apply now; 
  • Download – download.

Interest/desire:

Knoppen in dit deel van de funnel zijn bedoeld voor lezers die weten wat je aanbiedt en je producten of diensten aan het overwegen zijn. Je helpt lezers in deze fase te beslissen of jouw bedrijf de juiste is voor hen. De meest gebruikte en best presterende CTA’s in deze fase zijn:

  • Meer informatie – learn more;
  • Download – download;
  • Neem contact op – contact us;
  • Boek nu – book now. 

Action:

Advertenties in de laatste fase zorgen voor harde conversie. Op dit punt zijn leads klaar om iets te kopen/ondernemen en je advertentie is het laatste zetje om ze over de streep te trekken. Stimuleer conversies met de volgende knoppen:

  • Bericht ons – message us;
  • Solliciteer – apply now;
  • Abonneer – subscribe;
  • Registreren – subscribe;
  • Offerte aanvragen – get quote.

Test je tekst

Test met verschillende teksten

Er zijn verschillende soorten teksten te bedenken. Het verschilt per product en per doelgroep welke het meest effectief is. Soms werkt een wat langere advertentietekst met alinea’s goed, de andere keer werken korte bulletpoints met problemen en oplossingen beter. Probeer met beide vormen te testen. Op die manier kom je erachter wat effectiever is. Let wel op: kies altijd 1 deel van de advertentie om te testen. Anders is het onduidelijk wat het verschil heeft gemaakt. Hoe je dat aanpakt? 

Kies eerst twee verschillende koppen. Eentje met buzzwords en een die wat creatiever is. Heb je een winnaar gevonden? Neem de broodtekst onder handen. Voeg bullets toe, verduidelijk je statement of oplossing of versimpel de tekst juist. Werk op deze manier door naar de eventuele linktitel en -beschrijving. Zet meer aan tot actie of verduidelijk. Speel tot slot met de knoppen. Het is een terugkerend optimalisatieproces. 

Dus.

Het schrijven van de beste ads is een proces van testen, herschrijven en optimaliseren. Hoeveel onderzoek je ook doet, je weet pas echt wat werkt als het online staat. Natuurlijk kun je voor jezelf wel de best mogelijke basis leggen door precies te weten voor wie je schrijft en waarom je dat doet.

Dan blijft er nog maar een ding over! Neem deze tips en ga aan de slag om de best mogelijke ads te schrijven. Nog niet uitgelezen? Check dan hier meer inspirerende blogartikelen.

Heb je hulp nodig met je advertentiestrategie of -teksten? Neem contact met ons op! Social Brothers is een Digital Agency, wij werken met en voor onze opdrachtgevers. Als team worden wij gedreven door de uitdagingen van onze opdrachtgevers. Samen groeien is iets waar wij enthousiast van worden. Ons team van adviseurs, designers, marketeers en developers is volledig gericht op online groeien. We staan al meer dan een decennium op een speelveld dat dagelijks verandert. Met nieuwe kanalen, veranderende middelen of innovatieve technieken.

Dagelijks helpen wij onze opdrachtgevers met de basis van hun bedrijf. Elke dag een beetje beter, daar staan we voor. Benieuwd wat we allemaal voor je kunnen betekenen? Klik hier

PatrickContent Marketeer[email protected]

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

ContentMarketingOnline MarketingSocial mediaStrategy
Toon alle inspiratie