11 feb 2022

Hier moet je op letten tijdens Cross Domain Tracking

Steven
✍️ Blog
8 min. leestijd

Cross Domain Tracking wordt ook wel ‘site koppelen’ genoemd en is een instelling van Google Analytics. In sommige situaties wil je wellicht twee websites of een website met twee domeinen in een account-property maken; wanneer je bijvoorbeeld een webwinkel hebt. De ene pagina is de winkel en de andere de winkelwagen. Met cross domain tracking kunnen sessies op deze twee websites door Google Analytics als een sessie worden beschouwd. Met cross domain tracking krijg je daarom beter inzicht in je bezoekersgedrag.

Wanneer kun je cross domain tracking inzetten?

In verschillende situaties is cross domain tracking interessant, zoals wanneer je een website hebt met meerdere domeinen. Als bezoekers van het hoofddomein naar het subdomein klikken, wordt het hoofddomein in Google Analytics gezien als doorverwijzing. Cross domain tracking voorkomt dit, zodat de conversies op het subdomein dan niet worden toegekend aan het hoofddomein. Op deze manier kun je het succes van het kanaal dus beter bepalen.

Voeg dezelfde Google Analytics code toe aan elk domein

Wanneer je de domein codes die je wilt tracken met cross domain hebt toegevoegd, zal al het verkeer tussen deze pagina’s worden gevolgd door Google Analytics. Nogmaals, Google Analytics denkt nu dat al het verkeer doorverwijzingen zijn. Dat willen we dus niet.

Wat wij willen is dat de oorspronkelijk bron van het websiteverkeer wordt doorgevoerd naar de andere domeinen. Bijvoorbeeld, wanneer een potentiële klant via Google Adwords naar de website van Chanel komt kunnen we dat zonder cross domain tracking niet zien.

Verwijzingsuitsluitingen

Bij een verwijzing wordt er eigenlijk standaard een nieuwe sessie gestart. Wanneer je een verwijzingsbron uitsluit, wordt er geen nieuwe sessie gestart op basis van het verkeer van het uitgesloten domein dat op de site binnenkomt. Overigens, wanneer je wél wilt dat er met het verkeer van de beoogde website een nieuwe sessie wordt gestart, dien je die website niet uit te sluiten.

Plugin auto-link aanzetten

Dit punt is misschien een beetje technisch, maar niet moeilijk om toe te passen. Maar goed, hier is waar je op moet letten:

Om het gedrag van websitebezoekers te volgen, heeft Google Analytics cookies. Deze cookies slaan een aantal gegevens op van de bezoeker en stuurt het terug naar Google Analytics. Makkelijk zat, toch?

Het wordt pas ingewikkeld wanneer de informatie die van de cookie moet komen, voor je andere domeinen toegankelijk moet zijn. In andere woorden, de Google Analytics code voor een ander domein kan niet bij de informatie van de cookie voor je hoofddomein en dat is nu precies wat we wel willen. Zoals ik al zei, misschien een beetje technisch maar eigenlijk is het enige wat je moet weten dat je de plugin auto-link moet aanzetten om dit te voorkomen. Toch wel erg moeilijk? Geen probleem, vinden wij juist leuk, dus bel ons!

Oké, bijna klaar..

Het laatste waar je op moet letten

Zorg ervoor dat je de Google Analytics code de plugin auto-link leest, anders heeft het vorige punt niet zoveel zin. Ook dit klinkt misschien technischer dan het is, het enige wat je moet weten is dat je de volgende link aan Google Analytics code moet toevoegen:

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXX-X’, ‘auto’, { allowLinker: true });

Dat was het! Wanneer je deze punten toepast tijdens het implementeren van je cross domain tracking, maak je er zo efficiënt mogelijk gebruik van. Heb je nog vragen voor ons of wil je met ons samenwerken? Neem dan uiteraard contact met ons op. Wij denken met je mee, it’s what we do.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aan bod gekomen

Online Marketing
Toon alle inspiratie