17 mei 2022

Google-Ads Hack: het inzetten van Local Business Campaigns

✍️ Blog
12 min. leestijd

Je hebt een lokale winkel of locatie en zou graag meer fysieke bezoeken van consumenten krijgen. Hoe pak je dit nou het beste aan en hoe bereik je de juiste doelgroep? Local Business Campaigns zijn dan voor jou de beste optie! Het is mogelijk om met één Local Business Campaign een groot bereik te genereren op verschillende online platformen. Zo is het mogelijk om jouw winkel te promoten op verschillende platformen op Google zoals Google Search Network, Youtube en Google Display Network. 

Voor wie zijn deze soort campagnes zou het meest relevant?

  • Lokale bedrijven die graag meer winkelbezoeken willen genereren van consumenten in de omgeving.
  • Dienstverlenende bedrijven die graag klanten in de omgeving willen aantrekken en geen baat hebben bij adverteren buiten hun radius. 
  • Toerisme-, horeca- of evenementen bedrijven die publiek op specifieke locaties willen aantrekken. 
  • Een groot bedrijf dat zich op een nieuwe locatie heeft gevestigd en dus nog een naamsbekendheid in de omgeving wilt opbouwen. 

Local Business Campaign op Google-Ads worden, zoals de naam al weggeeft, ingezet om lokale klanten in de buurt van jouw locatie te bereiken. Maar hoe begin je nou bij het opzetten van een Local Business Campaign? Om te beginnen zal er een tekst aan jouw campagne toegevoegd moeten worden. Daarnaast is het instellen van een campagne budget en het toevoegen van assets een must. De rest wordt automatisch geoptimaliseerd door Google om er voor te zorgen dat consumenten jouw advertentie gemakkelijk kunnen vinden. De Local Business Campagnes hebben een groot bereik aangezien er dus automatisch gezocht wordt op de meest waardevolle doelgroepen om jouw advertenties aan te tonen. Jouw winkel/locatie wordt door Google onder de aandacht gebracht onder een zo groot mogelijke doelgroep om jouw business van meer fysieke winkel bezoeken en online traffic te voorzien.  De local campaigns worden ingezet om jouw potentiële klanten te voorzien van alle informatie die zij nodig hebben wanneer ze een beslissing waar en welke winkels ze willen bezoeken. 

google maps

Hoe zet ik een Local Business Campaign op?

Wanneer je een Local campaign creëert zal je een locatie in moeten stellen om jouw winkel/ locatie te promoten. Dit is mogelijk door je bedrijfsprofiel te koppelen of door aangesloten locaties te selecteren. Ten tweede begin je met het creëren van jouw nieuwe campagne. Je zal zien dat het mogelijk is om het campagnetype Local Campaign te selecteren. Zoals hierboven al aangegeven zal je Google moeten voorzien van de volgende informatie: 

  • Logo (max. 5)
  • Foto’s (max. 20)
  • Tekst (max. 5 description lines met max. 5 headlines)
  • Call to Action (max. 5)
  • Dagbudget 

Met de bovenstaande informatie kan Google automatische biedingen optimaliseren, advertenties plaatsen en asset combinaties maken. Om een zo goed mogelijke campagne te draaien raad Google aan om een budget van minimaal €1.000 per dag in te stellen met daarbij een minimale looptijd van 30 dagen. Zo heeft Google genoeg tijd om data te verzamelen, vervolgens zullen data gedreven beslissen gemaakt worden voor de beste optimalisatie strategieën. 

Lokale campagnes maken ook gebruik van radius targeting voor het bedrijfsprofiel en de locaties van affiliate local extensions  (ALE). De straal kan variëren, afhankelijk van de beoogde locaties en de voorkeur van de gebruiker voor de reisafstand. Andere factoren die deze straal bepalen, zijn onder meer: ​​verticaal, bevolkingsdichtheid en concurrentie. 

Wat zijn de voordelen van een Local Business Campaign?

Local business Campaigns zijn volledig geautomatiseerde oplossingen van begin tot eind om jouw bids, creatives en ad plaatsingen te optimaliseren om het aantal bezoeken aan uw winkels te vergroten. Er zijn meerdere voordelen aan Local Business Campaign waardoor het bevorderlijk kan zijn voor jou om te kiezen voor deze advertentie methode. 

  • Succesvolle Local Business Campagne hebben een hoge relevantie. Deze relevantie heeft onder andere invloed op het aantal klikken die de advertentie genereert. Doordat lokale doelgroepen worden getarget met de campagnes is relevantie praktisch een gegarandeerd gegeven.
  • Lokale zoekwoorden bevatten een hoge actie-intentie die vrijwel meeteen tot een conversie leidt. Wanneer er bijvoorbeeld wordt gezocht op termen zoals ‘pasta bij mij in de buurt’ of ‘schilder in mijn buurt’ is er een duidelijke behoefte die de gebruiker graag meteen vervuld wilt hebben.
  • Lokale doelgroepen zijn van nature waardevoller omdat ze de mogelijkheid hebben om online, telefonisch of persoonlijk op de locatie van jouw bedrijf te converteren.
  • Aangezien lokale -campagnes erop gericht zijn klanten op een specifieke geografische locatie aan te trekken, kan de concurrentie om zoekwoorden veel minder zijn dan wereldwijde advertentiecampagnes. Dit betekent dat je minder kunt betalen en vaker kunt ranken voor advertentieplaatsingen.

Google ads desktop

Al met al genoeg redenen om te beginnen met Local Business Campaigns. Vind je het nou lastig om dit zelf te regelen? Wij hebben genoeg experts in huis die je hierbij verder kunnen helpen! Neem hier contact met ons op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. 

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

MarketingOnline MarketingStrategyTech
Toon alle inspiratie