01 jul 2021

HubSpot: alles wat je wilt weten!

Steven
✍️ Blog
13 min. leestijd
  • Geschreven door Steven Ammerlaan op 04 jan. 2021

    HubSpot is een CRM en marketing automation tool. De software en tools van HubSpot stellen je bedrijf in staat om de klant centraal te stellen en daardoor je bedrijf te laten groeien. De twee sterke punten van het platform zijn de focus op de customer journey en de focus op klantdata.

    De software van HubSpot zorgt ervoor dat je de klantreis door middel van de marketing automation tools zo frictieloos mogelijk kan laten verlopen. Op basis van data geef je potentiële klanten de informatie waar zij behoefte aan hebben op het juiste moment. Zo ondersteun je je kwalitatieve leads, in plaats van dat je hen stoort met de verkeerde reclame op het verkeerde moment.

    Wat is HubSpot en welke tools biedt HubSpot?

    HubSpot is een (gratis) CRM met een marketing hub, een sales hub en een service hub. Daarnaast biedt HubSpot ook een CMS aan. Het software-platform biedt zo alles dat het commerciële team van je bedrijf nodig heeft. Er zijn drie belangrijke voordelen boven een ander CRM:

    • De integratie van marketing, sales en services zorgt ervoor dat je alle informatie bij elkaar hebt. Hiermee kun je de customer journey verbeteren en de klanttevredenheid verhogen. Ook bevordert het de samenwerking tussen de verschillende teams.
    • Door integraties met social media, eigen landingspagina’s, CTA’s, formulieren en marketingmails, verzamelt HubSpot meer data over je potentiële klanten dan andere CRM’s. Deze data kun je inzetten van je marketing automation.
    • Het softwareplatform is ontworpen om bij de strategie van inbound marketing te passen. De marketingstrategie is ontworpen door HubSpot en focust op klanttevredenheid. Het basisidee erachter is dat je met tevreden klanten, meer nieuwe klanten kan binnenhalen.
    HubSpot CRM

    Met de gratis CRM-tool van HubSpot houd je al je klantgegevens bij. Iedereen in je organisatie kan zo makkelijk bij contactgegevens van leads en klanten komen en inzien welke eerdere contactmomenten er al zijn geweest. Het gaat dan niet alleen over persoonlijk contact als mails en belletjes, maar ook over webpagina’s die bezocht zijn, formulieren die zijn ingevuld en automatische mails die zijn verstuurd. Met het CRM krijg je een miljoen gratis contacten, een 360 graden beeld van die contacten en handige functies om tijd en geld te besparen. Zo is het CRM zowel geschikt voor kleine als grote bedrijven.

    Wil je meer weten over CRM-systemen? Lees dan ook ons blog over de voordelen en nadelen van de verschillende CRM’s.

    Marketing Hub

    De marketing hub is er voor vindbaarheid, lead generation, lead nurturing en lead management. Integreer je topic clusters, social media en online advertentie-campagnes om een goed beeld te krijgen van de vindbaarheid van je website. Met landingspagina’s, formulieren en CTA’s helpt HubSpot je vervolgens bij het verzamelen van contactgegevens van leads. Hiervoor heb je overigens niet het HubSpot CMS nodig. De formulieren en CTA’s kunnen ook op andere websites geïntegreerd worden. Met automatische workflows kun je deze lead vervolgens aan je binden. Lees hier onze tips om HubSpot beter in te zetten voor lead nurturing.

    Sales Hub

    In de sales hub van HubSpot kun je een sales funnel inrichten. Zo houd je controle over je deal management en heb je zicht op resultaten en activiteiten. Ook hier kun je activiteiten automatiseren om tijd te besparen, zoals het versturen van sales e-mails, maar ook een groot deel van de administratieve taken. Als je ook de chatfunctie integreert op je website verlaag je tevens de drempel om contact op te nemen met het salesteam. Alle gegevens uit de chat worden netjes bijgehouden in het CRM, net als e-mails, telefoongesprekken en offertes. Lees hier onze tips om HubSpot beter in te zetten voor sales.

    Service Hub

    De livechat en het 360 graden klantbeeld komen ook je customer service ten goede. De medewerkers van de helpdesk kunnen de klanten van je bedrijf zo snel en efficiënt te woord staan. Ook hier kunnen weer taken geautomatiseerd worden, zoals het omzetten van klantvragen in tickets. Denk ook aan e-mailtemplates om klanten consistent en duidelijk te woord te staan of de mogelijkheid om de antwoorden op veelgestelde vragen makkelijk om te zetten naar hulpartikelen. Het serviceteam kan verder profiteren van de automation door het gebruik van de HubSpot chatbot die 20% tot 40% van de klantvragen af kan vangen. Zo houden je serviceteam meer tijd over voor complexere klantvragen. Lees hier meer over de voordelen van de HubSpot Service hub.

    CMS

    Het HubSpot CMS biedt je bedrijf de mogelijkheid om onafhankelijk van een developer mooie pagina’s in elkaar te zetten. De pagina’s kunnen makkelijk gebouwd worden met een drag & drop module. Een groot voordeel boven een standaard-CMS als WordPress is de mogelijkheid gepersonaliseerde, dynamische content aan te bieden. Net zoals je e-mails afgestemd zijn, kan je webpagina dat ook zijn. Een MQL ziet dan bijvoorbeeld een andere CTA dan een SQL. Voor een conversiegerichte website is het ook mogelijk om hier eenvoudig A/B testen op te draaien.

    De kracht van HubSpot: inbound marketing

    Het idee achter inbound marketing is eenvoudig: tevreden klanten leiden tot meer klanten. Een klant die tevreden is zal immers goede reclame voor je maken, die veel geloofwaardiger is dan welke eigen advertentiecampagne dan ook. De marketing automation tool van HubSpot is dan ook primair gericht op inbound marketing en tevreden klanten. De customer journey, bestaande uit drie fases attract, engage en delight, speelt daarom een belangrijke rol in HubSpot.

    Het CRM geeft je de mogelijkheid om contacten te segmenteren, bijvoorbeeld op basis van hun plek in de marketing funnel. Dat maakt het mogelijk om je marketing perfect aan te laten sluiten bij de verschillende fases van de customer journey. Maak ook gebruik van het moment: als iemand een bepaald formulier op je website invult, wil dat zeggen dat hij interesse heeft in jouw bedrijf. Met workflows en specifieke triggers kun je deze kwalitatieve leads op het juiste moment bereiken. Lees hier meer over inbound marketing.

    De kracht van HubSpot: data tracken

    Alle gegevens van je klanten worden netjes bijgehouden in HubSpot. Dit geeft je inzicht in individuele leads: welke contactmomenten hebben ze al gehad en hoe hebben ze hierop gereageerd. Handige informatie bij klantcontact. Maar het geeft je ook inzicht in de data van je marketing en sales als geheel: hoeveel mensen gaan er naar je landingspagina, hoeveel klikken er op een CTA, hoeveel downloaden een whitepaper enzovoort.

    Om deze data in te zetten in het licht van inbound marketing is het goed om in de gaten te houden welke data horen bij welke fase van de customer of buyer journey. Wil je weten hoeveel potentiële klanten je aan je hebt kunnen aantrekken (attract)? Bekijk dan het aantal websitebezoekers. Wil je weten of je deze bezoekers ook hebt kunnen verbinden (engage)? Kijk dan naar het aantal gekwalificeerde leads (MQL en SQL) bij de contactgegevens. Wil je weten hoe tevreden je klanten zijn? Kijk dan naar de NPS score, waarmee aangegeven wordt hoeveel klanten jouw bedrijf of organisatie aan zouden bevelen aan een ander. Via slimme mails kun je deze gegevens verzamelen.

    Wil je meer weten over hoe je gegevens over potentiële klanten verzamelt, lees dan ons blog over lead recognition.

    De kracht van HubSpot: automatiseren

    Het laatste pluspunt van de marketing automation tool is – ja, je verwacht het niet – de mogelijkheid om je marketing (en sales en service) taken te automatiseren. Daarmee bespaar je tijd en geld en heb tegelijkertijd de mogelijkheid om je bedrijf te laten groeien. In het bovenstaande zijn al wat voorbeelden genoemd, zoals e-mail automation, het automatisch aanmaken van contacten bij bijvoorbeeld het invullen van formulieren of het automatisch aanmaken en toewijzen van tickets bij klantvragen. Deze automatisering heeft voordelen zoals de schaalbaarheid en de meetbaarheid ervan. Lees hier meer over de voordelen (en nadelen) van marketing automation.

    Workflows met e-mails zijn ook voordelig voor je marketingstrategie. Een goed uitgedachte en foutloze flow levert je waarschijnlijk meer op dan een medewerker die elke e-mail afzonderlijk moet schrijven. Dat maakt het wel extra belangrijk om goed na te denken over je automatische workflow. Denk er wel aan om mails te testen en je contacten goed te segmenteren. Zo kun je persoonlijke geautomatiseerde mails bezorgen op het juiste moment, in plaats van bulkmails die de plank volledig misslaan. Lees hier meer over e-mail automation.

    Meer weten?

    We begrijpen dat je wel wat inspiratie kan gebruiken bij het opzetten van je e-mailflow. Daarom geven we je nog vijf tips voor workflows die elk e-commerce bedrijf moet hebben. Bekijk ze hier.

    Wil je starten met HubSpot? Of werk je al met HubSpot en kun je wel wat hulp gebruiken om alles uit de tools te halen? Neem contact op met Social Brothers.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

HubSpot
Toon alle inspiratie