24 aug 2022

Content Marketing – Hoe laat je jouw content viraal gaan?

✍️ Blog
14 min. leestijd

Content maken die vervolgens viraal gaat online, welke marketeer droomt hier nou niet van? Helaas is er geen vaste formule voor dit online succes. Echter zijn er wel verschillende stappen die jij kunt doorlopen om ervoor te zorgen dat jouw content goed aansluit bij de interesse van jouw doelgroep. Sterke content die goed aansluit bij jouw doelgroep heeft immers een grotere kans om opgepikt te worden. Lees nu snel verder om te leren welke stappen wij gebruiken om killer content te creëren.

1. Ken je doelgroep

De eerste en tevens belangrijkste stap in het contentcreatieproces: ken je doelgroep. Jouw doelgroep bestaat  immers uit personen die jouw content voorzien van likes, shares, en reacties. Deze groep zal jouw content viraal laten gaan, maar dit gebeurt alleen als de foto/video perfect aansluit op hun interesse. Om gerichte marketing in te zetten is het belangrijk om het geslacht, leeftijd, functie en werkzaamheden van jouw doelgroep in kaart te brengen. Begin daarom met een klein online onderzoek. Neem 15 minuten om rond te struinen op de account statistieken van bijvoorbeeld jouw Instagram bedrijfsprofiel. Hier vind je gemakkelijk de leeftijd van jouw doelgroep, hun demografie, jouw meest gelikete content en populairste dagen om content op te posten.

2. Zorg dat jouw content aansluit op de kanalen waar je actief op bent

De juiste doelgroep aanspreken is nummer één, nummer twee is deze content op de juiste platformen plaatsen. Elk social media kanaal heeft andere ‘trends’ en gewoontes. Op Instagram is over het algemeen meer de trend om hoge kwaliteit en picture perfect video’s of foto’s te uploaden, terwijl er bij TikTok een meer laid back aanpak past. Op TikTok zijn de video’s over het algemeen minder bewerkt en ook vaak ‘on the spot’ gemaakt. Een complete picture perfect video zal dus minder goed op TikTok passen omdat dit niet aansluit bij de verwachtingen van de gebruikers. Wil jij dezelfde content cross-posten op verschillende platformen? Verander dan net even de caption, video, foto zodat deze aansluit bij het platform waar je deze op post. 

3. Leer hoe je het algoritme voor jou kunt laten werken  

Nu je weet voor wie en op welke kanalen je het beste kunt posten gaan kijken naar de volgende stap. Het algoritme, verschilt dit per platform? Het antwoord is ja, het algoritme verschilt sterk per platform. Er zijn verschillende tips beschikbaar over hoe jij het algoritme voor jou kunt laten werken. Hieronder hebben wij er een aantal voor je beschreven voor Instagram, TikTok & Facebook.

Algoritme tips:

Instagram

  • Reageer snel op comments onder jouw posts;
  • Gebruik Instagram Stories voor meer Engagement;
  • Post op tijdstippen wanneer jouw volgers het meest actief zijn (Check je account statistieken!);
  • Zorg ervoor dat volgers lang op jouw content blijven hangen (gebruik bijvoorbeeld triggerende copy writing of een carrousel om de aandacht van volgers langer vast te houden).

TikTok

  • Maak gebruik van trending en relevante hashtags;
  • Doe eens mee aan trends en challenges; 
  • Maak gebruik van trending audio; 
  • Post regelmatig op het platform;
  • Analyseer jouw content via TikTok Pro. 

Facebook

  • Maak content die een interactie uitlokt;
  • Zorg voor deelbare content;
  • Timing is everything, check jouw analytics om te zien wat de beste tijd is om te posten;
  • Zorg ervoor dat jouw content origineel is. 

4. Roep met jouw content een sterke emotie op bij de doelgroep

Een grappige of indrukwekkende video, die deel je natuurlijk veel sneller met je vrienden. Wanneer een video vaak gedeeld wordt, krijgt deze door de algoritmes van TikTok, Instagram en Facebook een hogere zichtbaarheid. Content wordt sneller gedeeld wanneer deze een sterke emotionele band oproept. Het inspelen op de emotie met (on)zichtbare elementen en trucjes noem je ook wel emotional priming. Welke emoties helpen bij het genereren van de shares, comments en likes? We vertellen je hieronder onze top drie:

Ontzag

Harvard Business Review heeft een onderzoek gedaan naar de emoties die ervoor zorgen dat een marketingcampagne viraal gaat. Hieruit is gebleken dat de emoties van verrassing, verbazing en opwinding het meeste voorkomen bij populaire content. Bij deze emoties ben je sneller geneigd om de video of foto met andere te delen. De schokkerende 1 april video van de Efteling ging viraal! Deze video lokte een duidelijke reactie uit. Tijdens een dagje naar de Efteling je kind in een volautomatische kinderopvang achterlaten. Wat vind jij van deze campagne?

bol

Blijdschap en positiviteit

De krachtigste en tegelijkertijd veiligste emoties in een marketingcampagne zijn vrolijkheid, positiviteit en blijdschap. Positieve content straalt positiviteit af op jouw merk. Het zorgt voor een positief geladen emotie bij jouw doelgroep waardoor zij een positieve associatie krijgen met jouw merk. Daarnaast moedigen positieve berichten interacties zoals delen en liken aan. Uit onderzoek blijft dat over het algemeen positieve berichten het beter doen dan negatieve berichten.  

 

albert heijnVertrouwen

Vertrouwen is een belangrijke emotie in de marketing. Potentiële klanten zijn minder snel geneigd om een service of product af te nemen wanneer zij een bedrijf niet vertrouwen. Zeker door de digitalisering is vertrouwen steeds belangrijker geworden. Consumenten hebben vaak niet direct meer persoonlijk contact met een merk. Dit vertrouwen zal dus beetje bij beetje gewonnen moeten worden met betrouwbare content! Albert Heijn lanceerde in februari 2022 een campagne met schaatster Irene Schouten. Door je als bedrijft te koppelen aan een bekend persoon zal je voor consumenten als meer betrouwbaar worden ervaren. 

 

Ga jij met onze bovenstaande tips aan de slag om jouw content viraal te laten gaan? Let er op dat er geen vaste formule beschikbaar is om populaire content te creëren. Probeer nieuwe dingen uit en analyseer daarna hoe deze content het gedaan heeft. Wat kun je daarna aanpassen en weer beter maken? De markt blijft zich ontwikkelen dus doe dat vooral zelf ook! Nog niet uitgelezen? Check dan hier meer inspirerende blogartikelen.

 

Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

ContentMarketingOnline MarketingSocial mediaStrategyTrends & ontwikkelingen
Toon alle inspiratie