11 feb 2022

Hoe kom ik aan creative content?

Steven
✍️ Blog
8 min. leestijd

Visuele content, we hebben het er al vaak over gehad. Het trekt aan en het is makkelijker te consumeren dan een lap tekst. Afbeeldingen, video’s en foto’s werken op persoonlijke accounts goed, maar ook zakelijke accounts op Facebook, LinkedIn en Instagram hebben baat bij visuele content. Het creëert een merkbeleving en zorgt ervoor dat het makkelijker is voor de doelgroep om aansluiting te vinden bij de organisatie. Nu gaat het voornamelijk om de toepassing van visuele content op online gebied, maar het is minstens zo belangrijk om offline na te denken over de branding van jouw organisatie door middel van goede fotografie, animaties, brochures, folders en noem het allemaal maar op. Hoewel telefooncamera’s met de dag beter worden en bijna iedereen wel Photoshop heeft om foto’s een extra professionele look te geven, heeft niet iedereen het befaamde Adobe-programma of heeft niet iedereen de tijd of vaardigheden om hier iets moois mee te maken. Dus wat als je waarde hecht aan professionele branding? Wij helpen je op weg.

Creative Cloud

De beste oplossing voor het verfijnen van creative content is de Creative Cloud van Adobe. De tijd dat je een CD of een lading CD’s koopt om alle Adobe-programma’s te installeren is verleden tijd. Het meest gangbare pakket geeft je toegang tot (een selectie) Adobe-programma’s, zoals Photoshop, Premiere, Illustrator en InDesign. Meer info vind je hier.

Canva

De learning curve voor de officiële Adobe-programma’s is niet klein en misschien zit je helemaal niet te wachten op duizenden mogelijkheden en uren tot dagen tutorials volgen. Dan wordt het misschien tijd voor Canva. Met ruim 4,5 miljoen gebruikers is Canva aardig groot geworden sinds de start in 2012. Guy Kawasaki, de man die in 1984 verantwoordelijk was voor de marketing van Apple en daarna voornamelijk bekend werd als schrijver, spreker en social media specialist, heeft op zijn LinkedIn-profiel de titel ‘Chief Evangelist’ van Canva. Deze 61-jarige entrepreneur met aardig CV jaagt het programma dus aan, maar wat is het precies? Ze zeggen zelf dat het precies is waar iedere social media manager altijd al van gedroomd heeft. Met Canva for Work stel je de huisstijl samen die bij jouw organisatie past qua kleur, logo en lettertype. Vervolgens kies je waar je een grafische uiting voor maakt. Is dat voor een Facebookpost of ben je een infographic aan het maken die op de website gebruikt wordt? Het wordt niet beperkt tot social en online, je kunt er ook voor kiezen om een volledige poster te ontwerpen zonder dat je daar een grafische opleiding voor gevolgd hoeft te hebben én zonder Photoshop. Hoe het werkt?

Canva for Work is niet gratis. Het kost $9,95 per maand als je een heel jaarabonnement afsluit en bij een maandelijkse betaling kost het $12,95 per maand. Je kunt er niet zoveel mee als met Photoshop, maar het zou zomaar aan kunnen sluiten bij waar je naar op zoek bent. Bovendien is het minder belastend dan Adobe Creative Cloud, waarbij een lidmaatschap al snel €60,49 per maand kost.

Pixlr

Ben je toch naar meer op zoek dan soms iets te perfecte social media afbeeldingen en moet er nog wat aanpassingswerk gebeuren aan de foto’s die je tot je beschikking hebt? Pixlr is het hele kleine broertje van Photoshop en geeft je de globale mogelijkheden van Photoshop in een web-app. Je kunt zonder afbeelding beginnen en alles zelf tekenen en vormgeven of je kunt bestaand grafisch materiaal gebruiken om te verbeteren of samen te voegen. Bijkomend voordeel van Pixlr, wat ook voor Canva geldt, is dat het web-based is. Dit zorgt ervoor dat je geen last hebt van harde schijven die crashen en jouw grafische werk laten verdwijnen. Dankzij de populariteit van Pixlr zijn er veel (video)tutorials te vinden. Bekijken wat Pixlr je te bieden heeft?

Apple Pages

Grafisch vormgevers lachen erom, maar Apple Pages mag best vergeleken worden met InDesign. Een strak document of een mooie infographic ontwikkelen gaat prima met Apple Pages. Je hebt niet de workflow van Adobe InDesign en een dik jaarverslag kun je misschien beter maken met Microsoft Word of InDesign, maar voor het kleinere werk is het wel het proberen waard. Apple is natuurlijk overtuigd van de mogelijkheden van Pages en geeft onderstaand voorbeeld als een van de mogelijkheden. Dat ziet er best aardig uit, toch?

Schermafdruk 2015-10-28 14.42.36

Experts

Hoe je het went of keert, creative content die visueel is, is essentieel, maar ook een bottleneck voor de minder technische social media manager of marketingman. Niet alleen is fotobewerking belangrijk, maar de stap daarvoor, het verzamelen van goed visueel materiaal, is minstens zo belangrijk. De tools hierboven helpen je een aardig eind op weg en zijn kostenefficiënt, maar het is aan jou om te ontdekken of ze passen binnen de organisatie. Ben je op zoek naar een partij die je op weg kan helpen met het hele pakket, van foto tot huisstijl tot eindproduct? Laat een bericht achter of neem contact op!

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

Content
Toon alle inspiratie