11 feb 2022

De perfecte website voor werving & selectie

Steven
✍️ Blog
7 min. leestijd

Werving & Selectie betekent een continue zoektocht naar de perfecte kandidaat en de perfecte opdrachtgever om deze kandidaat te plaatsen. Of andersom. Feit blijft dat het marketingtechnisch een hele grote uitdaging is om al deze doelgroep te bedienen en dat er constant een afweging moet worden gemaakt tussen de boodschap en de doelgroep. Spreek je op de website voornamelijk die grote opdrachtgever aan, of richt je op de kandidaat? Profileer jij jezelf als aantrekkelijk bureau of ligt de focus juist op de mogelijkheden die de opdrachtgever biedt? Wij geven 5 tips voor de perfecte website voor Werving & Selectie.

Bepaal de focus, of niet

Zonder opdrachtgever is de kandidaat niet tevreden te stellen en zonder kandidaten zul je weinig opdrachtgevers blij maken. Een interessant spanningsveld dus, maar waar leg je de focus? Het antwoord lijkt zo simpel, maar wij zeggen: richt je gelijkmatig op de drie primaire groepen wanneer er geen directe kans of bedreiging is. Door 33% in te delen voor elke groep ben je eerlijk en verval je niet in een partij die zich ogenschijnlijk slechts op een van de doelgroepen richt. Een kandidaat wil geen overdreven verkoopverhaal zien voor de opdrachtgever en de opdrachtgever wil niet overspoeld worden door talloze vacatures.

Marketing

Geloof het of niet, maar als recruiter is jouw core business marketing & sales. Je zult niet altijd de meest spetterende en toonaangevende opdrachtgever hebben voor de perfecte kandidaat. Het is daarom belangrijk om je als marketeer op te stellen voor de opdrachtgevers die in eerste instantie niet direct aanspreken. Op deze manier zorg je ervoor dat de opdrachtgever als underdog toch een interessante optie wordt voor de kandidaat. Andersom is dat net zo. Door te laten zien welke opdrachtgevers al bediend zijn, wordt de expertise aangetoond en wek je vertrouwen.

Referenten

Om te stellen dat Werving & Selectie mensenhandel is, is misschien wat overdreven, maar laten wij in ieder geval vaststellen dat de activiteiten nogal persoonlijk van aard zijn. Hoewel er anno 2017 nog steeds bureau’s zijn die er niet in slagen om een persoonlijke uitstraling te creëren, is dit wel een must. Dit kan natuurlijk door de personen achter de organisatie te laten zien, maar een nog geloofwaardigere optie is om referenten te verzorgen. Laat die geplaatste kandidaat vertellen hoe het proces verlopen is en dat hij helemaal op zijn plek zit en laat de opdrachtgever vertellen dat het zonder jouw hulp totaal niet lukte om de juiste talenten te vinden, maar dat het bedrijf nu overstroomt van talent.

Laat het proces zien

Nog te vaak zien wij Werving & Selectie-bureau’s die de kandidaat er met veel call-to-actions van proberen te overtuigen om via hun bureau aan de slag te gaan bij de perfecte opdrachtgever. Wat daarin echter veelal mist, is het proces. Wat gebeurt er wanneer ik mijn CV inlever? Hoe wordt er omgegaan met privacy? Wanneer wordt de eerste kop koffie gedronken? Wanneer komen de voordelen in beeld? Het proces laten zien straalt transparantie uit en zorgt voor duidelijkheid voor zowel kandidaat als opdrachtgever.

Durf

Tot slot: durf je te onderscheiden en kleur niet altijd binnen de lijntjes. Bureau’s die denken dat ze uniek zijn met een ‘persoonlijke aanpak’ zijn niet zo uniek. Juist door hier en daar te provoceren of door licht te prikkelen, spring je eruit. YoungCapital slaagt daar als een van de weinigen bijvoorbeeld in door het radicaal anders te doen dan een partij als Randstad.

Wil jij het aanbod van jouw organisatie aantrekkelijk en helder overbrengen aan één of verschillende doelgroepen? Wij denken met je mee! Van strategisch overleg tot ontwerp en de daadwerkelijke bouw. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en de mogelijkheden.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

Werken bij
Toon alle inspiratie