11 feb 2022

Hoe bouw je een business community platform?

Niels
✍️ Blog
8 min. leestijd

Waar moet je op letten?

Het belangrijkste aspect is de aansluiting tussen de mogelijkheden van het business community platform en de doelgroep. Elke doelgroep heeft namelijk eigen specifieke wensen en behoeften voor het online platform. We geven enkele voorbeelden.

Corporates

Voor grote, internationale bedrijven is zowel interne kennisdeling als het creëren van een gemeenschapsgevoel lastig, omdat er veel mensen verspreid over de hele wereld met elkaar verbonden dienen te worden. Dit is een probleem waar een business community platform een uitkomst voor kan bieden.

Voor Backbase, een grote naam in de wereld van software met kantoren in San Francisco, New York en Amsterdam heeft Social Brothers een nieuwsportaal ontwikkeld. Op deze manier blijft iedereen in het bedrijf op de hoogte van wat er gaande is in het bedrijf.  Dit verhoogt de verbondenheid met de firma. Daarnaast geeft het portal medewerkers de mogelijkheid om op een snelle en laagdrempelige manier contact op te nemen. Lees hier meer over de case.

Start-ups

De behoefte van een doelgroep als een grote corporate verschilt sterk van die van start-ups. Hier is er juist een grote noodzaak om aansluiting te vinden bij andere partijen. Hier is geen intern platform nodig, maar juist een open platform met veel mogelijkheden om te netwerken. Niet enkel om kapitaal op te halen, maar ook om een project of concept te pitchen.

UtrechtINC helpt start-ups  van marktvalidatie tot en met de eerste groei. Social Brothers heeft voor hen een website ontworpen waar evenementen, vacatures en contact leggen met elkaar centraal staan om zo aan de specifieke behoeften van deze doelgroep te voldoen. Lees hier meer over de case.

Bedrijventerreinen

Op dit moment werkt Social Brothers voor het Rotterdam Makers District aan een platform. In de regio bestaat de ambitie om meer interactie te hebben tussen de bedrijven en instellingen. Deze interactie wordt bemoeilijkt doordat het Rotterdam Makers District ingedeeld is in twee gebieden: M4H en RDM. Deze liggen elk aan een andere kant van de Maas, waardoor bij een ander bedrijf naar binnen lopen niet altijd voor de hand ligt.

Voor deze doelgroep liggen er dus enorme kansen voor een business community platform. Het geeft partijen die er gevestigd zijn de mogelijkheid om  van elkaar te weten wie ze zijn, wat ze doen en wat ze kunnen leveren. Het moet een platform worden waar vraag en aanbod samenkomen, met mogelijkheden tot netwerken en het bundelen van krachten.

Wil je meer weten, lees dan ook onze tips voor een online community platform.

Functionaliteiten van een business community platform

Nu we een beeld hebben van de verschillende behoeftes van verschillende doelgroepen, kunnen we gaan kijken naar de functionaliteiten die hierbij aansluiten. Er zijn verschillende opties mogelijk op bijvoorbeeld te netwerken, kennis te delen of krachten te bundelen. Uiteraard kunnen deze functionaliteiten met elkaar gecombineerd worden.

Netwerken

Om te netwerken via een online portal zijn er verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een smoelenboek, zoals dit voorbeeld van Utrecht INC. Hiermee neem je een drempel weg om contact op te nemen met elkaar. Dit kan uitgebreid worden met een videoblog-integratie waarbij bedrijven, start-ups of medewerkers zich via een vlog aan elkaar voorstellen.

Denk ook aan het integreren van een social media feed en de netwerkmogelijkheden van deze platformen te koppelen aan het eigen platform. Om het eigen netwerk uit te breiden kan er ook gedacht worden aan een vacatureportal, bijvoorbeeld voor vacatures in de regio in het geval van van het Rotterdam Makers District.

Kennis en kunde delen

Kennis delen kan via het business community platform op een laagdrempelige manier, bijvoorbeeld via een evenementenoverzicht, zoals het overzicht van Itanks. Het platform geeft ook de mogelijkheid om events te livestreamen, om zo mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn ook deel te laten nemen. Natuurlijk zijn ook volledig digitale activiteiten, zoals een webinar, via het platform mogelijk.

Een andere optie om (interne) kennis te delen is een nieuwsfeedpagina, zoals bij Backbase. Dit kan gezien worden als een prikbord waarop bedrijven en start-ups kunnen laten zien wat ze in de afgelopen tijd bereikt hebben of aankondigingen doen van projecten die eraan komen. Uiteraard biedt dit ook weer mogelijkheden om te netwerken.

Delen van resources

Op het gebied van krachten bundelen, kun je denken aan het delen van mobiliteitsmiddelen, zoals auto’s of busjes tussen bedrijven in de regio. Denk ook aan het delen van vergaderruimte voor start-ups.

Het business community platform kan daarnaast een belangrijke ‘marktplaatsfunctie’ hebben. Hierbij kunnen de verschillende doelgroepen elkaars diensten, producten of services zien of ‘zoekertjes’ plaatsen om de interne samenwerking te bevorderen.

Meer weten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt worden gehouden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ICT.

Heb je interesse in een business community platform voor jouw bedrijf of sector? Neem dan contact op. Social Brothers is expert op het gebied van online platformen. We hebben ervaring met de ontwikkeling verschillende functionaliteiten, kennis van verschillende doelgroepen en kunnen je project van begin tot eind begeleiden.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

Development
Toon alle inspiratie