11 feb 2022

Personalized marketing automation: pro’s en con’s

Steven
✍️ Blog
19 min. leestijd

Personalized marketing automation is een manier om je marketing te automatiseren zonder te gaan voor een one-size-fits-none-model. In plaats daarvoor ga je voor gepersonaliseerde berichten die passen bij lead of prospect, de producten of diensten waarin hij geïnteresseerd is en zijn positie in de buyer’s journey. Met andere woorden gepersonaliseerde berichten die passen bij een bepaalde persona. Vandaar ook het synoniem persona marketing. Social Brothers legt je waarom je gaat voor gepersonaliseerde marketing en bovenal wat de voor-en nadelen ervan zijn.

Waarom geautomatiseerde persona marketing?

Met de huidige techniek kun je makkelijk gepersonaliseerde info versturen naar gebruikers. Denk aan het tonen van producten op de website waarin de lead mogelijk interesse heeft, aan automatische mails om klanten te retargeten of aan een exit pop-up met een aanbod als de lead je website wil verlaten. Het voordeel van gepersonaliseerde marketing is dat het opvalt binnen een markt met eenzijdige en onpersoonlijke info. Het voordeel van automatiseren is dan weer tijdwinst op de lange termijn. Met geautomatiseerde persona marketing kun je het beste hebben van beide werelden: op maat gemaakt aanbiedingen, info, oplossingen zonder dat dat heel veel tijd kost!

Welke tool? HubSpot!

Voor persona marketing is het belangrijk dat je je leads segmenteert. Alleen dan kun je de juiste persoon de juiste informatie sturen op het juiste moment. Voor het segmenteren van je leads heb je allereerst informatie over je leads nodig. Dat maakt je CRM-systeem een goed startpunt. Dat is immers software om je interactie met anderen vast te leggen, te rapporteren en te analyseren. Op basis van de segmenten in je CRM kun je vervolgens geautomatiseerde mails of andere vormen van geautomatiseerde marketing maken.

De alles-in-één tool voor het automatiseren en personaliseren van je marketing is HubSpot. De HubSpot contact-database geeft je alle informatie over je prospects en leads die je nodig hebt om de basis voor je automatiseringsproces te leggen. De contact-database is makkelijk te koppelen met het HubSpot CRM of andere CRM’s. Dat geeft je de mogelijkheid om op basis van verschillende criteria je leads en klanten te segmenteren en van daaruit mails te sturen, je website te automatiseren of marketingcampagnes te personaliseren. Zo krijg je automatische marketing die wel bij je prospects, leads of klanten past.

persona marketing, gepersonaliseerde marketing, marketing automation

Pro’s

Persona marketing heeft veel voordelen. Je kan als bedrijf met minder tijd meer leads nurturen en dus meer klanten binnen kan halen.We gaan wat dieper in op enkele voordelen.

1. Schaalbaarheid

Door het marketingproces (gedeeltelijk) te automatiseren, maak je je bedrijf schaalbaar. Dezelfde moeite die nodig is om tien leads aan je te binden is ook geschikt om er honderd aan je te binden. Dat wil zeggen dat persona marketing je de mogelijkheid geeft om als bedrijf te groeien, zonder meteen veel nieuwe mensen te hoeven aannemen.

2. Meer tijd voor de belangrijkste leads

Personalized marketing automation verhoogt je productiviteit. Je marketing- en salesafdelingen besparen tijd doordat ze minder vaak handmatig dezelfde actie hoeven uit te voeren, zoals het sturen van een e-mail naar een bepaalde groep klanten. De tijd die je wint, kun je stelen in de laatste stappen van de marketing- en salesfunnel. Dat wil zeggen dat je juist door de automatisering kan gaan voor echt persoonlijke aandacht bij de mensen die de meeste kans hebben klant te worden.

3. Meetbare marketingcampagnes

Automatisering werkt twee kanten op: je geeft je leads iets in de vorm van bijvoorbeeld een mail afgestemd op hun interessegebieden, maar je krijgt ook iets terug: data. Door een automation tools te gebruiken en de resultaten te tracken en monitoren, krijg je veel inzicht in wie (of welk bedrijf) je website bezoekt en wat ze daar doen. Je krijgt ook inzicht in hoe klanten reageren op een gepersonaliseerde pop-up, e-mail of whatsappje.

4. Datagedreven marketing

De data die je verzamelt over je marketingcampagnes kun je in je voordeel gebruiken, namelijk door er je volgende campagnes mee te optimaliseren. Sterker nog, Social Brothers raadt aan om vooral gestructureerd A/B testen in te zetten om te zien welke vorm van persona marketing het beste werkt voor je klanten. Zo haal je het meeste uit je data.

persona marketing, gepersonaliseerde marketing, marketing automation

5. Foutvrije en strategische workflow

Met personalized marketing automation automatiseer je een gedeelte van je workflow. Dat heeft weer twee andere voordelen. Allereerst heb je minder kans op fouten. Als je telkens weer een berichtje typt, maak je snel een spelfout of vergeet je een goede CTA toe te voegen. Met enkele gepersonaliseerde mails waar je goed over nagedacht hebt, loop je dat risico niet. Een tweede voordeel is dat het automatiseren je dwingt om strategisch na te denken over je workflow.

6. Efficiënter leads nurturen

Maar ook op andere gebieden wordt je werk efficiënter. Met een mail, pop-up of ander bericht voor een specifiek segment van je leads of customers, kun je ervoor zorgen dat je op het juiste moment, in het juiste format en via het juiste kanaal de juiste inhoud naar de juiste personen brengt. Met berichten afgestemd op alle deze elementen haal je meer klanten binnen dan met één mail naar allen. Dat is nog eens efficiënt leads nurturen!

persona marketing, gepersonaliseerde marketing, marketing automation

7. Klantenbinding en klanten terughalen

Een goed uitgedachte automatische workflow zal de ervaring van je klant verbeteren. Dit is goed voor je klantenbinding. Met een goede automatische flow kun je meer betekenen voor je bestaande klanten en zullen ze vaker van je producten en diensten gebruik gaan maken. Maar het is ook goed voor het retargeten van leads, zoals mensen die wel in je webshop rondkijken en iets in hun winkelmandje leggen, maar niet tot bestellen overgaan. Stuur als dit gebeurt automatisch een mail, eventueel met een kortingscode en een groot gedeelte van hen zal terugkomen.

Con’s

Geautomatiseerde gepersonaliseerde marketing is niet het directe pad naar succes. Er zitten zeker ook nadelen aan waar je rekening mee moet houden. Het is complex en je loopt de kans juist klanten weg te jagen als je het niet goed aanpakt. We zetten de nadelen voor je op een rijtje en geven meteen aan hoe je dit kan ondervangen.

1. Investeren

Om te beginnen met geautomatiseerde, gepersonaliseerde marketing zul je moeten investeren in technologie. Denk hierbij aan software om een beeld te krijgen van je leads en deze in te delen in verschillende segmenten, het CRM waarin je deze gegevens opslaat en software om bijvoorbeeld je mails te beheren. Automatiseren levert je echter ook veel op: meer leads, meer klanten en daardoor ook meer omzet. Als je het dus goed aanpakt is er een mooie Return on Investment (ROI). Daarnaast zul je veel van de technologie al hebben en voor andere doeleinden in kunnen zetten.

2. Set-up kost meer tijd

Hoewel de automatisering van je marketing er uiteindelijk voor gaat zorgen dat je tijd bespaart, moet je wel tijd investeren om het op te zetten. Vergeet ook niet dat het tijd kost om het automatische proces daarna verder te finetunen en aan te passen aan veranderingen op de markt. Rekening in ieder geval op een aardige tijdsinvestering voor het uitzetten van je strategie, voor het segmenteren van je publiek en bij het opstellen van klantprofielen. Die tijd bespaar je echter weer doordat je niet meer handmatig mails hoeft op te stellen.

3. Het is complex

Gepersonaliseerde marketing is complex, onder andere omdat je na moet denken over de juiste strategie. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven zich in hun geautomatiseerde marketing vooral richten op het midden van de marketingfunnel en vergeten om nieuwe leads aan te spreken, terwijl een geautomatiseerd proces daarvoor ook heel handig is. Verder zal het segmenteren van het publiek door middel van trial-and-error ook wat denkvermogen vergen, net als het opstellen van klantprofielen of persona’s. Hoe verder je het publiek segmenteert, hoe meer klantprofielen je nodig hebt.

4. Fouten hebben een grotere invloed

Bedenk ook dat als je fouten maakt in het geautomatiseerde proces, deze een veel grotere invloed hebben op je bedrijfsproces. De fout heeft niet alleen effect op één klant, maar meteen op alle klanten in het segment. Geen fouten maken is hier de beste oplossing. Controleer je workflow en de gepersonaliseerde content dus goed. Check-check-dubbelcheck.

5. Gevaar van over-messaging

Je kent het vast wel: je hebt ergens je e-mailadres achtergelaten en opeens word je gebombardeerd met e-mails of andere berichten. Dat bedrijf zal vast geen goede indruk op je maken en de kans dat je er ooit nog naar terug gaat is klein. Houd als je je marketingflow (gedeeltelijk) optimaliseert rekening met dit risico van over-messaging. Begin liever met te weinig berichten dan met teveel.

6. Gevaar van depersonalisatie

Houd ook het gevaar van depersonalisatie in de gaten. Gebruik de data die je hebt om je publiek goed te segmenteren en personaliseer je berichten op basis van deze indeling. Als je hier kansen mist, ga je alsnog te algemene mails sturen, of nog erger mails gericht op het verkeerde segment.

Meer weten?

Goed toegepast heeft geautomatiseerde en gepersonaliseerde marketing zeker voordelen voor je bedrijf. Houd de valkuilen goed in de gaten en ga voor een schaalbare, meetbare en efficiënte marketing.

Wil je op de hoogte blijven van onder andere de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van marketing en automatisering, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Heb je hulp nodig bij het automatiseren van je marketingproces, neem dan contact op. Social Brothers staat voor je klaar.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

Online Marketing
Toon alle inspiratie