Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Het complete handboek voor SEO

geschreven door Steven Ammerlaan op 04 mei. 2020

Inhoudsopgave:

  1. Wat is SEO?
  2. Hoe werken zoekmachines?
  3. SEO is niet statisch 
  4. SEO en zoekwoordonderzoek
  5. De basis van SEO-optimalisatie
  6. Geen trucjes, maar keyword intent
  7. Topic authority
  8. De technische kant van SEO
  9. Tools om te helpen bij SEO
  10. Wanneer SEO en wanneer SEA?

1. Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is in het Nederlands ook wel bekend als zoekmachine-optimalisatie. Veel teksten staan tegenwoordig online en worden gevonden via zoekmachines. Daarom is het niet alleen belangrijk dat een webtekst het doelpubliek aanspreekt, maar ook dat de tekst hoog scoort in Google. Zeg nou zelf, wat heb je aan een website die niet gevonden wordt? SEO is in de basis de kunst van het schrijven van teksten op een manier die zowel mensen áls zoekmachines aanspreekt. Zo kun je gevonden én gelezen worden. 

Lees hier onze tien tips over SEO en marketing.

2. Hoe werken zoekmachines?

Ervoor zorgen dat je tekst zoekmachines aanspreekt, kan door rekening te houden met het algoritme van deze zoekmachines. Aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is, zullen we ons in de uitleg van zoekmachines hierop richten. Andere zoekmachines gebruiken echter vergelijkbare principes.

Google stuurt zogenaamde spiders, crawlers of bots rond op het internet om webpagina’s te indexeren. Deze crawlers bepalen over welk onderwerp een website gaat. Op basis daarvan nemen ze de website op in de database van Google, beter bekend als de index. Vandaar dat dit proces ook wel indexeren wordt genoemd. De crawlers kijken bijvoorbeeld naar titels, tussenkopjes en inleiding. Door te zorgen dat hier het zoekwoord voorkomt waarop je gevonden wilt worden, kun je zorgen dat je website onder de juiste termen in de index komt te staan.

Denk nu niet dat je hierdoor meteen bovenaan in Google verschijnt. Je bent waarschijnlijk namelijk niet de enige die gevonden wil worden bij een bepaalde zoekterm, zoals ‘SEO’. Het algoritme van Google gebruikt daarom verschillende rankingfactoren. Niemand weet precies hoeveel rankingfactoren het zijn, noch welke factoren het zijn. De exacte werking van zoekmachines is dan ook niet bekend. Wel kunnen we met redelijke zekerheid zeggen dat Google in ieder geval kijkt naar de relevantie van je content, de veiligheid van je website, de structuur ervan en de mate van linkbuilding.

Google probeert met de rankingfactoren de beste websites bovenaan de plaatsen. Met de beste website bedoel ik dan de websites die het beste passen bij de gebruikte zoekterm, maar die ook de beste gebruikservaring geven. Een website die enkel bounces oplevert omdat de content niet aansluit bij de zoekvraag of waarin bezoekers vastlopen doordat teveel broken links zal niet hoog staan. 

Om je website zo zoekmachinevriendelijk te maken dien je rekening te houden met als deze factoren. Hoewel de rankingfactoren niet volledig bekend zijn, kunnen we wel drie gebieden onderscheiden die een rol spelen: de on-site SEO, de off-site SEO en de technische SEO. On-site SEO bestaat uit de webtekst zelf: zorg dat het onderwerp door url, titel, kopjes en inleiding zo duidelijk mogelijk is, maar zorg bovenal voor relevante content die aansluit bij de vraag van je bezoeker. Off-site SEO bestaat onder andere uit de verbindingen met andere webpagina’s: external linking of backlinks. De technische SEO heeft te maken met bijvoorbeeld de snelheid en veiligheid van je site. 

3. SEO is niet statisch

Het algoritme van Google verandert voortdurend en wordt daardoor als het ware ook steeds slimmer. Een bekende aanpassing is bijvoorbeeld het Hummingbird-algoritme uit 2013. Hierdoor is Google meer waarde gaan hechten aan kwalitatief goede content. Lukraak zoekwoorden op strategische plekken zetten, zonder een goede tekst te schrijven wordt hierdoor afgestraft. Verder zijn door Hummingbird lokale zoekresultaten belangrijker geworden. Als ik vanuit een IP-adres in Utrecht zoek naar een ‘thais restaurant’ zal ik suggesties krijgen uit Utrecht en omgeving en niet uit Groningen.

Bekend is ook het Penguin-algoritme uit 2012. Deze update wil net als de Hummingbird overoptimalisatie tegen gaan en kijkt daarom onder andere naar de kwaliteit van de links op je website. Zijn deze links echt relevant bij je content? In 2016 is Penguin weer geüpdatet waardoor de indexatie van websites in realtime wordt uitgevoerd. De resultaten van aanpassingen op je website zijn daardoor sneller zichtbaar in de zoekresultaten.

Door het voortdurend verbeteren van het algoritme, verandert SEO ook. Wat tien jaar geleden een goede strategie was om hoog in Google te scoren, is dat nu niet meer. Je doet er dus goed aan om ontwikkelen op het gebied van SEO in de gaten te houden en je website desgewenst aan te passen. De belangrijkste trend op SEO-gebied is in ieder geval dat Google steeds beter wordt in het herkennen van hoogwaardige content ten opzichte van SEO-trucjes. Lees hier meer over de trends op het gebied van SEO.

4. SEO en zoekwoordonderzoek

Genoeg over hoe Google werkt. Hoe pak je de zoekmachine-optimalisatie nu juist aan? De eerste stap in je SEO-proces is zoekwoordonderzoek. Het belangrijk om te weten waar mensen naar zoeken als ze diensten of producten van jouw bedrijf nodig hebben. Misschien verwacht je dat ze zoeken naar een ‘websitebouwer’, terwijl er in werkelijkheid juist gezocht wordt naar termen als ‘IT-bureau’ of een ‘webdeveloper’? Gelukkig bestaan er tools zoals de Google Keyword Planner of SEMrush om deze informatie boven water te krijgen. Hiermee kun je kijken welke zoekvolume zoektermen hebben en hoeveel concurrentie er is.

Voor de SEO-optimalisatie van je website is het handig om te kiezen voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume gecombineerd met een lage concurrentiegraad. Wordt er zowel veel op ‘websitebouwer’ als op ‘webdeveloper’ gezocht, maar proberen al heel veel andere bedrijven op ‘webdeveloper’ te ranken? Dan is ‘websitebouwer’ het woord dat jij op je website moet gebruiken om en je bedrijf te omschrijven. Uiteraard kies je per pagina van je website voor een ander zoekwoord, of zelfs voor meerdere zoekwoorden om op te optimaliseren, zoals ‘websitebouwer’, ‘app-bouwer’ en ‘SEO-expert’. Met dit kleine voorbeeld is je onderzoek dus nog lang niet klaar.

Houd er ook rekening mee dat zowel het zoekvolume als de concurrentie kunnen veranderen. Dat wil zeggen dat je je zoekwoordonderzoek regelmatig dient te updaten. Lees hier onze stap-voor-stapgids over het doen van zoekwoordonderzoek

5. De basis van SEO-optimalisatie

Nu je weet wat de belangrijkste zoekwoorden zijn, kun je verder kijken naar de inhoudelijke kant van SEO. Wat hoe gaat dat nu in zijn werk: SEO-optimalisatie? Om te zorgen dat voor de crawlers duidelijk is waar je website overgaat, zorg je ervoor dat het gekozen onderwerp en zoekwoord terugkomt op strategische plekken. Dat zijn vaak plekken waar je als lezer het onderwerp of zoekwoord ook verwacht: zoals in de slug of url, de paginatitel, de H1, enkele headings en de inleiding. Maar er zijn ook plekken, die je wellicht over het hoofd ziet, zoals de alternatieve tekst (of alt tekst) bij afbeeldingen of in de meta-omschrijving of meta-description. Vooral de meta-omschrijving, die in de zoekresultaten staat, is belangrijk omdat dit ook het eerste is dat je lezer ziet. Zonder goede meta-omschrijving loop je dus clicks mis. Zorg dus dat je hierin het onderwerp goed duidelijk maakt en dat je het aantrekkelijk maakt om door te klikken. Met dit SEO-template van Social Brothers controleer je dit. 

Maar zoals we al zagen komt er meer kijken bij SEO-optimalisatie dan alleen geïndexeerd worden op het juiste zoekwoord. Het is ook belangrijk dat je website autoriteit krijgt toegekend door Google. Zorg er daarom voor dat je goede teksten publiceert, die relevant zijn voor je doelgroep. Zorg verder voor een goede structuur van je website, bijvoorbeeld door interne links op te nemen. Als dit relevante links zijn, wordt duidelijk dat je veel over dit onderwerp te zeggen hebt. Ook zogenaamde backlinks, links van anderen die naar jouw webpagina leiden, verhogen je autoriteit. Je kan je netwerk vragen om jouw website te noemen. Vergeet echter niet dat vooral goede en relevante content het opnemen van links naar jouw website de moeite waard maakt voor anderen. 

Lees hier meer over bovenaan in Google komen of bekijk onze tien tips voor het verbeteren van de SEO van je website.

6. Geen trucjes, maar keyword intent

Vroeger werden er nogal eens trucjes toegepast voor SEO, zoals keyword stuffing. Hierbij werd een zoekwoord zo vaak herhaald dat het voor menselijke lezers niet anders dan irritant kan zijn. De algoritmes van Google gaan kwalitatief goede teksten gelukkig echter steeds beter waarderen, waardoor deze trucjes steeds minder nut hebben. Dat is ook logisch, omdat teksten met keyword stuffing niet de teksten zijn die mensen willen lezen. Het zijn dus ook niet de zoekresultaten die ze willen hebben. Ervan uitgaande de zoekmachines juist wel de resultaten willen laten zien die daadwerkelijk gezocht worden, is het logisch dat zij dit soort teksten als het ware afstraffen.

Wil je wel bovenaan de zoekresultaten staan, schrijf dan goede en relevante teksten. Vraag je af waar je lezers of klanten behoefte aan hebben. Wat willen zij weten? Zorg er vervolgens voor dat je teksten daarbij aansluiten. Een van de allerbelangrijkste principes op het gebied van moderne SEO is dan ook keyword intent. Wil je gevonden worden op een bepaald keyword of zoekwoord, zoals ‘webdesign’, zorg dan niet puur voor een tekst waarin dit woord voorkomt, maar schrijf een oprechte tekst over webdesign. Zorg dat de tekst de vraag beantwoordt van degene die ‘webdesign’ gegoogled heeft. Houd dus vooral de lezer en diens wensen voor ogen. Natuurlijk houd je ook de basisprincipes van SEO in de gaten, maar leg hier niet dusdanig de focus op dat de mens buiten beeld verdwijnt. Dit past binnen het principe van inbound marketing waarin de klant en diens wensen centraal staat. Lees hier meer over de principes van inbound marketing

7. Topic authority

Het allerbelangrijkste principe in moderne SEO is topic authority. Hiermee laat je aan Google én je bezoekers zien dat jij een autoriteit bent op een bepaald vakgebied. En als dat nog geen reden is om jouw website bovenaan te plaatsen…. Om deze topic authority te verkrijgen is het belangrijk dat je meer dan één tekst over een onderwerp schrijft.

De principes van inbound marketing kunnen je hiermee helpen. In de basis zorg je voor een uitgebreide hoofdpagina over je basis onderwerp. Dit gebruik je als paraplu voor een tiental blogs over subonderwerpen. Uiteraard verbind je deze blogs met de hoofdpagina door middel van links. Met deze structuur kun je uitgebreid over een onderwerp schrijven en alle vragen die bezoekers over het onderwerp zouden kunnen hebben, beantwoorden. Door op deze manier te werk te gaan houd je ook zelf het overzicht. Zo voorkom je ook dat er meerdere pagina’s zijn met het focus keyword ‘webdesign’. Dat bewaar je namelijk voor de hoofdpagina, terwijl je in de blogs focust op de subonderwerpen zoals ‘UX’. Dit overzicht kun je het beste zichtbaar maken in een content-kalender. 

8. De technische kant van SEO

Inmiddels weten we al heel wat over de tekstuele kant van SEO, maar er is meer. Ook de techniek van je website moet in orde zijn. Google wil mensen immers naar websites sturen waar ze wat aan hebben en niet naar websites die niet laden of nog erger, onveilig zijn. Hoewel de techniek niet elke week weer om nieuwe blogs vraagt, zoals inbound marketing dat wel doet, is het uiteraard wel goed om de techniek in orde te hebben en te houden.

In de basis wil je een snelle website die toegankelijk en begrijpelijk is voor crawlers. Die toegankelijkheid krijg je door te zorgen voor een goede structuur van internal linking. Maar je kunt ook verder gaan met een robots.txt file. Hiermee geef je de crawlers als het ware richtingaanwijzingen bij het crawlen en indexeren van je website. Dit bestand wordt echter steeds minder van belang. Google wil zelfs dat het uiteindelijk helemaal niet meer van invloed is. Verder is het voor de technische kant van je SEO belangrijk dat je dode links en dubbele content vermijdt. Voor de veiligheid van je website kun je veel doen, maar het belangrijkste is het implementeren van HTTPS op je website. Wil je meer weten over de technische kant van SEO, bekijk dan het interview met onze SEO-expert.

Hoe ingewikkeld de technische kant van SEO is, hangt ook af van het CMS dat je gebruikt. WordPress staat bijvoorbeeld bekend om zijn SEO-vriendelijkheid. Lees meer over WordPress en SEO bij ons broertje WP Brothers. Met een headless CMS waarbij de koppeling tussen back end en front end niet één-op-één is, kan het ingewikkelder zijn om de SEO op orde te krijgen. Lees hier meer over headless CMS en SEO.

9. Tools om te helpen bij SEO

SEO-optimalisatie hoef je gelukkig niet alleen te doen. Tools als Yoast of SEMrush kunnen je helpen. SEMrush is een uitgebreide tool die het hele SEO-pakket bij elkaar heeft. Zo kun je dit programma gebruiken voor zoekwoordonderzoek. Het geeft informatie over zoekvolume en concurrentiegraad en kan suggesties doen voor gerelateerde zoekwoorden. SEMrush geeft per pagina aan wat er gedaan kan worden voor SEO-optimalisatie, maar ook voor de gehele site. Het programma helpt dus zowel met de on-site, off-site als technische SEO. Hiermee verschilt SEMrush van het bekendere programma Yoast. Zo geeft het aan waar links niet werken, waar duplicate content voorkomt of waar pagina’s niet toegankelijk zijn voor spiders. Lees hier meer over de voordelen van SEMrush.

YOAST is een veelgebruikte plugin die vooral handig is voor de on-site SEO. Het is aanvankelijk ontwikkeld voor WordPress websites. Yoast analyseert je webteksten en geeft op basis daarvan concrete en gepersonaliseerde tips om je webpagina te optimaliseren voor de gekozen zoekterm. Komt je keyword niet genoeg voor in de tussenkopjes, YOAST laat het je weten. Is het onderwerp niet meteen duidelijk uit de inleiding, YOAST geeft het aan. Daarnaast wordt er gekeken naar de leesbaarheid van je tekst. Hiermee is Yoast een goede checklist om te zien of je aandacht hebt besteed aan alle SEO-onderdelen. Het is echter geen wondermiddel: het schrijven van de tekst en het aanpassen ervan naar aanleiding van de tips moet je echt zelf doen. Lees meer over Yoast op de website van WP Brothers.

10. Wanneer SEO en wanneer SEA?

SEO is onderdeel van SEM: Search Engine Marketing. Onder SEM valt ook SEA: Search Engine Advertising. SEA verschilt van SEO omdat je hier simpelweg Google of een andere zoekmachine betaalt voor een advertentie die tussen de zoekresultaten verschijnt. Het principe is simpel: je maakt een advertentie en kiest de zoekwoorden waarbij de advertentie dient te verschijnen. Vervolgens kies je een bod. Zodra iemand op de advertentie klikt, betaal je dit bod. Hoe hoger je bod is, hoe vaker je advertentie zal verschijnen.

De vraag is nu natuurlijk wanneer je SEO inzet en wanneer SEA. Beide hebben hun voor- en nadelen. Zo is SEO in principe gratis, maar kan het wel drie tot zes maanden duren voordat je resultaten ziet. SEA kost geld, maar geeft wel meteen resultaat: je advertentie verschijnt meteen boven de zoekresultaten. Leg je de advertentiecampagne stop, dan verdwijnt het meteen weer. SEA geeft je wel meer controle. Je weet namelijk precies bij welke zoekwoorden de advertentie verschijnt en kan ook precies bijhouden hoeveel mensen erop klikken.

In de meeste gevallen is het verstandig om SEO en SEA te combineren en SEA vooral te gebruiken voor tijdelijke campagnes of om bepaalde producten en diensten uit te lichten. Tip van Social Brothers: het is een goede strategie om eerst SEA in te zetten. Hiermee zie je namelijk direct welke zoektermen conversies opleveren. Deze kennis kun je gebruiken om je SEO-strategie op te zetten. Lees hier meer over SEA, hoe je gebruikt en waarom.

Meer weten?

Heb je nog steeds niet genoeg van SEO? Lees dan hier de zeven meest gemaakte SEO-fouten! Of bekijk hoe Social Brothers de SEO van Easy Noice Control verbeterd heeft.

Wil je op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen op het gebied van SEO en meer? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website, neem dan gerust contact op. Social Brothers staat voor je klaar.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8