Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Wat is SEA, hoe gebruik je het en waarom?

geschreven door Marieke Fechner op 11 mei. 2020

SEA staat voor Search Engine Advertising. Samen met Search Engine Optimization (SEO) is SEA een onderdeel van Search Engine Marketing (SEM). Met SEO zorg je ervoor dat de content op je website voldoet aan de wensen van zoekmachines. Zo kom je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten. Maar naast de organische zoekresultaten zijn er ook de betaalde zoekresultaten, beter bekend als advertenties. Deze staan meestal boven de organische zoekresultaten en zijn te herkennen aan de toevoeging ‘advertentie’. Social Brothers legt je uit hoe je zoekmachine-advertenties maakt en hoe je ze het beste in kan zetten.

Advertentie maken

Met SEO zorg je ervoor dat je website op organische wijze in de zoekresultaten verschijnt. Bij SEA betaal je voor advertentieruimte in de zoekresultaten van een zoekmachine. Wil je eraan beginnen, dan is het belangrijk om eerst te bedenken via welke zoekmachine je gevonden wil worden. Over het algemeen is Google, als meest gebruikte zoekmachine, een goede keus. In dat geval ga je gebruik maken van Google Ads. Via Google Ads maak je een advertentie die bestaat uit enkele regels. Google Ads geeft precies aan hoe lang die regels mogen zijn. De advertentie komt er daardoor min of meer hetzelfde uit te zien als de snippets uit de organische zoekresultaten.  

Zoekwoorden en bod kiezen

Verder kies je de zoekwoorden waarbij de advertentie dient te verschijnen. Let er wel op dat de advertentie daadwerkelijk relevant is voor de zoekresultaten. Misleiden door een advertentie over hondenvoer te laten zien als iemand zoekt naar een ‘hondenmand’, zorgt voor een lagere Click-Through-Rate (CTR) en uiteindelijk ook voor een lagere ranking in de advertentieresultaten. Vervolgens kies je het maximale CPC-bod. Dat staat voor Cost-per-Click. Zodra iemand op de advertentie klikt, betaal je maximaal dit bod. Hoe hoog dit bod moet zijn, is uiteraard sterk afhankelijk van je concurrentie. 

Wanneer SEA in plaats van SEO?

Hoewel SEO in principe gratis is, betaal je bij SEA per bod. Vaak is een combinatie van SEO en SEA de beste strategie. Staat je website in de organische zoekresultaten al bovenaan bij bepaalde termen, dan is een advertentie niet altijd zinvol. SEA heeft echter ook voordelen, waardoor het in bepaalde gevallen voordelig is om er gebruik van te maken. Zo heb je met SEA direct resultaat, terwijl je met SEO enkele maanden hierop moet wachten. In die periode is het verstandig om gebruik te maken van SEA. Ook als je concurrenten voor zoekmachine-advertenties gaan, is het verstandig om mee te doen. SEA staat immers altijd boven SEO. Daarnaast is SEA handig voor tijdelijke campagnes en aanbiedingen. Je hebt dan immers niet de tijd om op SEO-resultaten te wachten. Vaak is een combinatie van SEO en SEA de beste strategie.

SEA inzetten voor SEO

SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord. Deze informatie kun je weer gebruiken voor je SEO. Blijkt dat er een grotere CTR is ‘hondenbrokken’ dan bij ‘hondenvoer’, dan is het ook voor de SEO van je website handig om dit zoekwoord te gaan gebruiken. Zo kun je de informatie die de relatief snelle SEA je geeft gebruiken voor de tragere SEO. 

Extra tips voor goede SEA

Zorg ervoor dat de zoektermen waarbij je advertentie verschijnt ook meerdere keren terugkomen in de tekst van de advertentie. Dat verhoogt de relevantie ervan. Dat vindt niet alleen de zoekmachine prettig, maar ook de gebruiker ervan. Wie zoekt naar hondenvoer, zal immers sneller op een advertentie klikken als die er ook duidelijk over gaat. Denk ook aan je call-to-action (CTA). Hoe haal je mensen over om nu daadwerkelijk op jouw advertentie te klikken. ‘Lees hier meer’, ‘koop nu met korting’, ‘bereken meteen je premie’: allemaal voorbeelden van CTA’s die ervoor zorgen dat zoekers niet naar de concurrent gaan.

Een laatste tip: ook voor SEA is onderzoeken en testen nodig. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoordonderzoek om erachter te komen welke zoekwoorden de minste concurrentie opleveren en het grootste zoekvolume. Maar je kunt ook denken aan A/B-testen om erachter te komen welke variant van een advertentie de hoogste CTR oplevert. 

SEA SEO

Meer weten?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe blogs, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg ons op facebook of LinkedIn. Heb je niet alleen interesse in SEA, maar ook in SEO, lees dan ons complete SEO-handboek.

Heb je vragen of kun je hulp gebruiken bij de advertentie-campagnes, neem dan gerust contact op. Social Brothers staat voor je klaar. 

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8