Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

De 6 belangrijkste trends op het gebied van SEO

geschreven door Brian Winters op 11 mei. 2020

Zoekmachines als Google streven ernaar om de beste zoekresultaten te tonen, dat wil zeggen de zoekresultaten die het beste aansluiten bij de wensen van hun gebruikers. Om hier steeds beter bij aan te sluiten en om mee te gaan met veranderende wensen van zoekers, verandert het algoritme van Google voortdurend. Daardoor verandert ook SEO. Wat tien jaar geleden een goede strategie was om hoog in de zoekmachineresultaten te komen, hoeft dat nu niet meer te zijn. Via dit blog houdt Social Brothers je op de hoogte van de trends en ontwikkelingen op SEO-gebied. 

Meer aandacht voor kwaliteit en user intent

De belangrijkste SEO-trend is dat zoekmachines steeds beter wordt in het herkennen van hoogwaardige content die aansluit bij de vraag van de zoeker, ook wel user intent genoemd. Zoekmachines willen hun gebruikers de resultaten geven waar ze naar op zoek zijn en dat over het algemeen geen webpagina’s vol met SEO-trucjes als overoptimalisatie. Deze ontwikkeling waarbij zoekmachines een voorkeur krijgen voor oprechte en goede content is al langer gaande. 

In 2012 kwam Google bijvoorbeeld al met het Penguin-algoritme. Deze update kijkt onder andere naar de kwaliteit van de links op de website. Zijn ze relevant en passen ze bij de content? Ook de aanpassing van het Hummingbird-algoritme in 2013 zorgt ervoor dat Google meer waarde hecht aan kwalitatief goede content passend bij de user intent. Ontwikkelingen in 2020 sluiten aan bij deze trend die al in het begin van de jaren tien is ingezet. BERT en EAT zijn belangrijke begrippen binnen het hedendaagse SEO-beleid. We lichten ze in vogelvlucht toe.

BERT

Dit staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Bert is actief sinds september 2019 en is daarmee de eerste grote update van het Google-algoritme sinds 2013. Het is een deep learning algoritme dat in staat is menselijke taal beter te begrijpen en in zijn context te plaatsen. Google kan door deze vorm van AI beter teksten interpreteren. Dat wil zeggen dat de zoekmachine makkelijker door zal hebben wat een gebruiker ervan nu precies zoekt. Zeker voor Voice Search, waarbij eerder vragen dan zoekwoorden worden gebruikt, is dit van belang.

Voor SEO betekent het dat het belangrijk is dat de informatie op jouw website aansluit bij de vragen van de mensen die je naar je website wilt trekken. Denk je dat jouw klanten behoefte hebben aan achtergrondinformatie over de programmeertalen die jij als ICT-bedrijf gebruikt, zorg dan dat je die informatie aanbiedt op je website. Dit heet ook wel semantisch optimaliseren en past bij de trend van hoogwaardige content.

trend SEO UX

EAT

Door naar de volgende ontwikkeling: EAT. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In de Search Quality Evaluator Guidlines van december 2019 maakt Google duidelijk dat het bedrijf belang hecht aan de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de eigenaar van de website. Dit geldt vooral voor pagina’s die onder de categorie Your Money or Your Life (YMYL) geschaard worden. Dat zijn pagina’s die grote invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld je gezondheid, je financiële situatie of je veiligheid. Denk hierbij aan nieuwssites, sites met medische informatie of sites met financieel advies. Ook webshops vallen eronder. 

Wat wil EAT zeggen voor je SEO? Eigenlijk hetzelfde dat al eerder gezegd is: gebruik geen trucjes, maar ga voor hoogwaardige content die aansluit bij het keyword. Om hoger te ranken dan je concurrentie is het echter belangrijk om niet enkel hier en daar een pagina te hebben over een bepaalde onderwerp. Zorg voor een topic clusters waarin je verschillende subonderwerpen behandelt. Juist zo laat je je expertise en autoriteit zien. In ons blog over Inbound Marketing lees je meer over topic clusters.

Meer aandacht voor de bezoekerservaring

Niet alleen krijgen zoekmachines meer aandacht voor hoogwaardige content, maar ook voor een goede bezoekerservaring. Een site met veel bounces is blijkbaar niet wat mensen zoeken en hoort dus ook niet bovenaan te staan. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je site een goede bezoekerservaring biedt, niet alleen qua content maar ook qua design en laadsnelheid. Denk aan User Experience Design en A/B-testen om erachter te komen wat voor jouw doelgroep het beste werkt.

Mobile first

De volgende SEO-trend sluit aan bij het stijgende belang van de bezoekerservaring. Aangezien steeds meer zoekopdrachten via een mobile device worden gedaan, is het voor de bezoekerservaring belangrijk dat je website mobielvriendelijk is, of nog beter mobile first. Google gaat over op mobile first indexing, waarbij je plek in de index bepaald wordt door de mobiele versie van je site. Controleer daarom of je website geschikt is voor mobiel gebruik. Let er bij design en tekst op dat je het makkelijk maakt voor mobiele gebruikers. 

Snelheid en lokale zoekresultaten

Qua technische SEO is het belangrijk om op de snelheid van je website te letten, want mobiele gebruikers zijn nog ongeduldiger dan desktop- of laptopgebruikers. Laadt je website niet binnen 5 seconden, dan ben je ze kwijt. Verklein dus je code en gebruik geen plugins als Flash. In ons blog over technische SEO vind je meer tips. Mobiele gebruikers zijn ook vaker op zoek naar lokale zoekresultaten. Zorg daarom ervoor dat je Google My Business in orde hebt. Zo kun je makkelijk via Google Maps gevonden worden. Denk ook aan het optimaliseren van je website voor lokale zoekresultaten als dat voor jouw bedrijf van belang is.

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO, bekijk dan ons complete SEO-handboek. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van IT en online marketing.

Heb je hulp nodig bij de SEO van je website? Laat het ons weten, want we helpen je graag. Bekijk hier alvast onze diensten op het gebied van SEO.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8