Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Onze SEO-expert aan het woord over technische SEO

geschreven door Brian Winters op 01 mei. 2020

Brian Winters is SEO-expert bij Social Brothers. Simpel gezegd komt zijn werk erop neer dat hij ervoor zorgt dat de websites die we bouwen of aanpassen zo hoog mogelijk terugkomen in de zoekresultaten. Dat doet hij op verschillende manieren. Het is altijd een samenspel tussen on-site SEO, off-site SEO en technische SEO.

Wat is precies technische SEO en hoe verschilt het van on-site en off-site SEO?

Technische SEO is het samenspel tussen techniek en content. Onder techniek versta ik alles alles wat we niet zien. Met andere woorden alles wat zich achter de website afspeelt. Dat is de taak van de developers. De content is het zichtbare gedeelte. SEO puur gericht op content is on-site SEO. Lees hier meer over on-site SEO

Voor technische SEO werken de afdeling Marketing en de afdeling Development van Social Brothers heel nauw samen. Dit zorgt voor de hoge score voor SEO van onze websites. Deze samenwerking is logisch, omdat technische SEO op de grens van techniek en content zit. Neem bijvoorbeeld een 404-error: de gebruiker ziet de fout, maar de oorzaak ligt in de techniek. 

Waar let je op bij het verbeteren van de technische SEO?

Als SEO-expert let ik het meest op de gezondheid van een website, zoals de afwezigheid van broken links. Links die niet werken is een van de meest voorkomende problemen op het gebied van de technische SEO. Maar eigenlijk kijk ik naar alles wat kapot is en wel zou moeten werken, zoals afbeeldingen die niet laden en CSS-files die niet op een zo klein mogelijke manier op de website staan enzovoort.

We willen de fouten zo beperkt mogelijk houden. Als Social Brothers een website bouwt, willen we een SEMrush-score van 85% minimaal. Een oud-docent van mij viel daar steil van achterover toen ik hem dat vertelde, want boven de 60% is al goed. Voor ons is 85% realistisch, want we weten wat Google prettig vindt op technisch en content gebied en we hebben alle specialisten in huis: developers, content schrijvers, designers en marketeers. Alles wat bijdraagt aan een gezonde website, dus. Daarom willen we een bepaalde kwaliteit leveren.

Welk programma helpt je het meest bij technische SEO?

Voor technische SEO werk ik graag met het programma Semrush. Dit programma meet de gezondheid van een website en geeft aan welke fouten er zijn. Dit is in te verdelen in drie categorieën van erg naar minder erg: errors, warnings en notices. Errors zijn bijvoorbeeld broken links, pagina’s die niet te crawlen zijn, dubbele meta-omschrijving en fouten in de robots.txt file of sitemap. De sitemap is belangrijk want het is routebeschrijving voor je website. Zo weten zoekmachines hoe de pagina in elkaar zit. Warnings gaan vaak over te weinig tekst of het ontbreken van alt attributes bij afbeeldingen. Dit is een korte omschrijving van een afbeelding, die je zelf niet ziet, maar Google wel. Andere fouten zijn dubbele content of paginatitels langer dan 60 tekens. Notices ten slotte zijn kleine fouten die weinig invloed hebben, zoals verkeerde redirects. 

Verder maken we voor SEO ook gebruik van Yoast, Google Search Console en Google Analytics gecombineerd met Google Tag Manager

Lees hier meer over de meest gemaakte SEO-fouten.

Wat maakt SEO voor jou als SEO-expert zo interessant?

Het is niet statisch, dus er is altijd werk aan de winkel, zeker het marketing gedeelte. Klanten voegen pagina’s bij of schrijven blogs en daar is altijd optimalisatie voor nodig. De concurrent blijft ook bezig en je hoort hem enkele stappen voor te zijn met vernieuwingen. Daarnaast heeft het tijd nodig, maar het is de moeite wel waard. Het is in principe gratis, maar wel pas op lange termijn zichtbaar. Je ziet dus ook later als een aanpassing nadelig is. De lange termijn komt onder andere doordat Google betrouwbaarheid belangrijk vindt. Het duurt even voor je autoriteit hebt opgebouwd.  

Tips over de technische SEO van onze SEO-expert

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website toegankelijk is voor crawlers?

Het belangrijkste is veiligheid. Zorg voor een website met https. De S staat voor security en geeft aan dat je website een veiligheidscertificaat heeft. Heb je dat niet, dan besluit Google eerder om de website niet te crawlen. Een veilige website krijg je ook door betrouwbare content, bijvoorbeeld door geen mensen te lokken met keywords en dan over een heel ander onderwerp gaan praten. Zorg voor backlinks naar veilige websites en zo min mogelijk kapotte links. Dat draagt allemaal bij aan de betrouwbaarheid. 

Voor de toegankelijkheid van de website voor crawlers is daarnaast de opbouw van de sitemap en internal linking van belang. Hoe is de site opgebouwd? Hoe staan je pagina met elkaar in verbinding? Alle pagina’s moeten in zo min mogelijk klikken toegankelijk vanaf de homepage gezien. Verder dan drie klikken werkt niet. Google bekijkt het vanuit de gebruiker: de gebruiker is als hij zover door moet klikken om bij de juiste informatie te komen, ook afgehaakt.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website indexeerbaar is? 

Belangrijk hiervoor is Google Search Console. Daarmee vraag je indexering aan bij Google. Dat gebeurt ook als je niet aanvraagt, maar minder snel. Daarnaast kun je ervoor kiezen om bewust bepaalde pagina’s niet te laten indexeren, zoals een bedankt-pagina voor een nieuwsbrief of een persoonlijk winkelmandje. Dit is content die voor een zoekmachine-gebruiker niet interessant en niet relevant is, dus wil je ook voorkomen dat het in de zoekresultaten verschijnt.

Hoe kom ik aan duplicate content? En hoe voorkom ik het?

Meestal komt dit door knippen en plakken, bijvoorbeeld van meta-descriptions. Als je het niet kan omzeilen kun je het beste gebruik maken van een canonical link. Je zegt dan als het ware tegen zoekmachines: deze tien pagina’s zijn hetzelfde, maar kijk alleen naar deze. Duplicate content kan ook komen door content die automatisch gegenereerd is. Dit kan je voorkomen door er in je code al rekening mee te houden. Vandaar dat we bij Social brothers ook nauw samenwerken met de developers.

Hoe kom ik aan broken links op mijn website? En hoe voorkom ik het?

Stel je voor, je hebt een link naar een blog, maar je verandert de url. De oude url bestaat dan niet meer en bestaande links werken dus niet meer. Daarom moet je als je een pagina-url aanpast, altijd een redirect aanmaken. De redirect zorgt ervoor dat de oude link doorverwijst. Daarnaast is het handig om links regelmatig te controleren. Handmatig kost dat veel tijd. Semrush kan hierbij gelukkig helpen. Het programma geeft aan op welke pagina’s de links niet werken.

Wat zou je als SEO-expert nog mee willen geven?

Ik zie vaak dat klanten geen SEO-gedachte hebben achter hun content. Titels zijn bijvoorbeeld heel erg lang. Of de titel komt niet overeen met de tekst op de website zelf. Daarom is mijn tip: bedenk dat jouw titel heel kort het onderwerp weergeeft dat jij in je tekst gaat bespreken. Dan kun je ook veel makkelijker je keywords erin laten terugkomen. En mensen vragen zich niet altijd af of hun onderwerp een goed keyword is. Vraag je af op welk keyword je gevonden wilt worden en ga niet een tekst schrijven omdat het leuk staat. Als mensen er niet op gaan zoeken, is het heel zonde. Dan heb je een hele mooie tekst, die niet gevonden gaat worden. Voor technische SEO heb je dus een nauwe samenwerking tussen SEO-expert en developers nodig en voor on-site SEO een nauwe samenwerking tussen tekstschrijver en SEO-expert. Die samenwerking tussen developers, marketeers en content schrijvers is cruciaal voor SEO.

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO en het optimaliseren ervan? Bekijk dan ons complete SEO-handboek. Heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website? Neem dan gerust contact op. Social Brothers helpt je graag. 

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8