Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Hoe doe je SEO-onderzoek? Een stap-voor-stapgids

geschreven door Steven Ammerlaan op 28 apr. 2020

Goede SEO begint met onderzoek. Zo weet je welke keywords je het beste kan gebruiken op je website. Natuurlijk gebruik je die SEO-keywords niet voor ouderwetse trucjes als keyword stuffing, maar als onderwerpen waar je oprechte content over gaat schrijven. Om te weten welke keyword je het beste kan gebruiken, die je te onderzoeken welke zoektermen gebruikt worden voor jouw bedrijf, product of dienst. We leggen je stap-voor-stap uit hoe je dit onderzoek aanpakt. Zo krijg je een goede basis voor je SEO-strategie.

1. Bepaal je doelgroep en/of buyer persona: wie zoekt jou?

Om zicht te krijgen op de zoektermen die mensen gebruiken als je jouw producten of diensten zoeken, moet je eerst een beeld vormen van de mensen voor wie jouw bedrijf nuttig kan zijn. Wie zoekt jouw producten en diensten? Voor wie heeft jouw bedrijf een toegevoegde waarde? Zorg dus voor een goed beeld van je doelgroep of buyer persona. Dat is een semi-fictionele representatie van je ideale klant. Het is een belangrijk principe in inbound marketing, waarin de klant immers centraal staat.

2.  Ga brainstormen en maak een lijst met keywords

Bedenk zoektermen die mensen mogelijk gebruiken als ze de door jouw aangeboden producten of diensten zoeken. Aangezien je waarschijnlijk meerdere producten en diensten aanbiedt, is het het handigst om de zoektermen te sorteren op onderwerp, vb website, app, online marketing. Zorg voor elk onderwerp voor een lijst met termen. Hierbij houd je uiteraard de buyer persona uit stap 1 in het oog: welke termen zal je ideale klant gebruiken? Zoekt een groot bedrijf een ‘webbouwer’ of een ‘webdeveloper’ om hun website te vernieuwen? Let op: een zoekterm of keyword is niet noodzakelijk één woord. Eigenlijk is het beter om te spreken van een search phrase of zoekzin. Volgens Google gebruiken mensen vaak een combinatie van twee tot drie woorden.

Social Brothers geeft je nog wat tips om suggesties voor SEO-keywords te vinden:

  • Bekijk op welke woorden je website nu gevonden wordt via de Google Search Console. Je kunt dit vinden bij Search Analytics.
  • Als je aan SEA doet, kun je ook de input van Google Ads gebruiken. Je kunt per campagne zien welke zoektermen er gebruikt worden. Welke liepen goed?
  • Neem eens een kijkje bij de concurrent. Welke keywords zie je op hun website terugkomen? Aan welke onderwerpen besteden zij aandacht op hun blogs?
  • Praat met collega’s van andere afdelingen. Ze kijken wellicht met een heel andere blik naar jullie bedrijf.
  • Maak gebruik van de ‘related search terms’ in Google. Google geeft hierbij suggesties die verwant zijn aan je zoekopdracht. Een SEO-programma als SEMrush heeft een vergelijkbare functie.

3. SEO-onderzoek: data bij de zoektermen

Met het SEO-onderzoek verklein je het lijstje van stap 2 tot de meest geschikte woorden op basis van data. Daarom heb je voor het SEO-onderzoek een programma nodig dat je informatie kan geven over het zoekvolume en de concurrentiegraad van keywords. Dit kan bijvoorbeeld met de Google KeyWord Planner, maar ook met SEMrush. Vul de SEO-keywords van de lijstjes die je bij stap 2 gemaakt heb in en bepaal vervolgens op basis van de resultaten welke woorden daadwerkelijk geschikt zijn. Dit zijn zoektermen waar veel op gezocht wordt, maar waar weinig andere websites op ranken. Woorden dus met een hoog zoekvolume en een lage concurrentiegraad. Dit zijn je zogenaamde head terms

Daarnaast is het verstandig om ook te gaan voor het laaghangend fruit: long tail keywords. Deze woorden hebben een laag zoekvolume, maar zijn wel erg specifiek voor jouw bedrijf. Dit heeft als voordeel dat er weinig concurrentie is en dat degene die deze zoektermen gebruikt, zeer waarschijnlijk met jouw bedrijf in zee wil gaan. Ze zullen dus ook leiden tot hoge conversies dan de meer gebruikte head terms.

4. Van data naar doelen

Na stap 3 heb je een lijstje met keywords waar je daadwerkelijk op wil gaan ranken. Het is een goed idee om nu in de organische zoekresultaten te kijken hoe je er nu al voorstaat met deze zoektermen. Gebruik een incognitovenster om ervoor te zorgen dat je eerdere zoekacties geen invloed hebben. Sta je al bovenaan: goed zo! Komt jouw bedrijf pas op de derde pagina van de zoekresultaten voor, dan weet je waar je aan kan werken. Mogelijk doe je voor bepaalde termen al heel goed, terwijl er voor andere werk aan de winkel is. Stel daarom per SEO-keyword een doel.

Extra tip van ons: Nu je toch aan het googlen bent, kijk dan meteen naar wat mensen die deze zoekwoorden gebruiken nu daadwerkelijk zoeken. Leidt ‘SEO’ tot zoekresultaten waarin uitgelegd wordt hoe je zelf met SEO aan de slag gaat of juist naar resultaten waar een expert zichzelf aanbiedt? De resultaten zeggen iets over de keyword intent. Ze geven aan wat de zoeker wil als hij deze termen googlet: info of hulp? Het is verstandig om te zorgen dat de informatie op jouw website aansluit bij de behoeften van de zoeker.

5. Van doelen naar een plan

Nu door het onderzoek duidelijk is voor welke SEO-keywords er nog winst te behalen is voor jouw bedrijf, is de volgende stap het maken van een plan om met deze onderwerpen aan de slag te gaan. Kies hierbij voor een gerichte aanpak, bijvoorbeeld via inbound marketing en topic clusters. Zo zorg je op een gestructureerde manier voor meer content over het onderwerp. Handig is ook het gebruik van een contentkalender waarin je bijhoudt wat er al gepubliceerd is en wat er nog op de planning staat. Zo houd je het overzicht en voorkom je dat je bijvoorbeeld twee teksten over hetzelfde subtopic publiceert. Extra tip: vergeet niet data te tracken. Zo zie je of de nieuwe content daadwerkelijk meer mensen naar je website trekt. 

6. Herhaal het SEO-onderzoek regelmatig

Je dacht klaar te zijn na deze stappen…. Helaas, zoektermen zijn niet stabiel. Wellicht zoekt je buyer persona over een jaar op hele andere termen voor jouw producten en diensten. Bedrijven zullen over een aantal jaar misschien geen behoefte meer hebben aan een specifieke webdeveloper. Ze zoeken eerder een allround developer die ook apps en andere zaken aan kan pakken. Daarnaast staat ook jouw bedrijf, jouw vakgebied en de concurrentie niet stil. Als je nieuwe producten of diensten aan gaat bieden, is het verstandig om ook hiervoor het zoekwoordonderzoek opnieuw uit te voeren. Houd ook ontwikkelingen in je vakgebied in de gaten om nieuwe onderwerpen te spotten. Herhaal daarnaast regelmatig het SEO-onderzoek naar de gebruikte termen, in verband met wijzigingen in zoekvolume en concurrentie. 

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO, bekijk dan ook ons complete SEO-handboek. Wil je op de hoogte gehouden worden over ontwikkelingen op het gebied van SEO en meer, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Heb je hulp nodig bij je zoekwoordonderzoek, neem dan gerust contact op. Social Brothers staat voor je klaar.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8