Deze ultieme gids beantwoordt de vraag van degene die zoekwoord ‘A/B test’ heeft ingevuld. Uiteraard maak je alleen een pillar page aan voor zoekwoorden met een adequaat zoekvolume. Een pagina over A/B testen heeft zin, een pagina over adaptive testing niet. De pillar page begint meestal met een inhoudsopgave. Hierdoor kan de lezer makkelijk navigeren naar de verschillende onderdelen.
Deze pillar page wordt aangevuld met een twintigtal blogs over subonderwerpen zoals A/B tools of A/B testen voor je app. De onderwerpen voor je blogs kun je over het algemeen heel simpel vinden door ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘waar’ te googlen in combinatie met je keyword.
Topic cluster
Blogs en pillar page zijn met elkaar verbonden via links. Zo vormen ze een echt cluster. Voor het maken van je topic cluster gebruik je uiteraard een contentkalender. Hierin geef je een overzicht van titels, onderwerpen, SEO keywords, datum van publiceren en meer. Vergeet ook niet de resultaten van je topic cluster te meten.
Topic clusters verbeteren de architectuur van je website. Je navigeert makkelijker over de website, omdat je van het ene relevante artikel door kan naar het volgende. Topic clusters verbeteren ook de SEO-impact, omdat zoekmachines zullen opmerken dat jij veel relevante content schrijft over een specifiek onderwerp. Zo kun je meer potentiële klanten binnenhalen.
Natuurlijk helpen de clusters ook bij de klantenbinding. Jouw website wordt door de clusters immers een belangrijke bron voor jouw klanten. Zo vormen de topic clusters op meerdere manieren een belangrijk onderdeel van je inbound marketing.
Buyer Persona
Hoewel de pillar page en de ermee samenhangende blogs goed zijn voor je SEO, zet je deze topic clusters in de basis op voor je klanten. Houd bij het schrijven van je content dan ook altijd de doelgroep voor ogen.
Dat kan het best door een buyer persona of meerdere buyer persona’s te creëren. Dit is een semi-fictionele representatie van de ideale klant gebaseerd op data, interviews met klanten en gezond verstand. De buyer persona voor jouw bedrijf stel je samen op basis van input van zoveel mogelijk medewerkers. Gebruik het doel van je bedrijf als basis om een profielschets van de ideale klant te maken.
Houd de buyer persona in gedachten bij het schrijven en maken van al je content. Zo zorg je er niet alleen voor dat je content relevant is voor je klant, maar ook dat je makkelijker empathisch kan schrijven. Je hebt geen abstracte doelgroep voor ogen, maar een concreet persona.
Meer weten over inbound marketing?
Wil je meer weten over de strategie van inbound marketing? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Heb je hulp nodig bij je marketing? Neem dan contact op met Social Brothers. Als officieel partner van HubSpot helpen we je graag.