Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Wat is Inbound Marketing en hoe pas je het toe?

geschreven door Steven Ammerlaan op 01 mei. 2020

Inbound marketing is zaken doen op een menselijke en hulpvaardige manier. De klant staat hierbij centraal. Het doel van een bedrijf is het oplossen van het probleem van de klant. Deze klantgecentreerde aanpak kan niet goed weergegeven worden via een klassieke marketingfunnel, maar wel via een zogenaamd flywheel of vliegwiel. We leggen je uit hoe het werkt.

Hoe werkt het vliegwiel?

Tevreden klanten zorgen namelijk voor meer klanten en ontevreden klanten voor minder klanten via mond-tot-mondreclame, al dan niet in een digitale variant. Juist door de vele online reviewmogelijkheden heeft de tevredenheid van je klanten een grote invloed op het verwerven van nieuwe klanten. Een klassieke funnel kan dit effect niet weergeven: een flywheel wel. De energie die er aan de ene kant uitgaat, komt er aan de andere kant weer in. Tevreden klanten leiden zo tot meer tevreden klanten. 

Inbound marketing, attract, engage, delight

Het marketingvliegwiel kan zichzelf daardoor draaiende houden. Het marketingvliegwiel bestaat uit drie stappen: het aantrekken van klanten, het aan je binden van klanten en het blij maken van klanten, oftewel: attract, engage, delight. Door het blij maken van klanten trek je vervolgens weer nieuwe klanten aan. Daarom staat bij inbound marketing de klant centraal.

Klanten aantrekken met relevante content

Het aantrekken, aan je binden en blij maken van klanten doe je niet alleen met het product of de dienst die je levert. Je kan dit juist doen door het aanbieden van voor je klanten relevante content op je website. Deze content geeft je de gelegenheid om een relatie op te bouwen met je klant, vertrouwen te creëren en een ‘thought leader’ te worden in je vakgebied. Deel je kennis en wordt een bron waar klanten terecht kunnen met vragen en naar toe verwijzen als andere vragen hebben. Je kunt dit zien als een uitgebreide vorm van content marketing. We gaan hier in op de vraag hoe je via die content ervoor kan zorgen dat je klanten aantrekt. Daarvoor zijn er drie belangrijke onderdelen: SEO, topic clusters en buyer persona’s.

SEO

We weten allemaal dat SEO ervoor zorgt dat je gevonden kan worden. Hierbij spelen verschillende zaken een rol, zoals de snelheid, structuur en veiligheid van je website. Meer inhoudsgericht zijn metatags en interne links, maar het allerbelangrijkste zijn keyword intent en topic authority. Bij keyword intent gaat het erom dat je geen trucjes toepast om een keyword zo vaak mogelijk te noemen, zoals keyword stuffing. In plaats daarvan schrijf je oprechte teksten over het onderwerp of keyword. Topic authority wil zeggen dat zoekmachines zien dat jij expert bent op een bepaald gebied of over een bepaald onderwerp. Hier kun je voor zorgen door veel over dat specifieke onderwerp te schrijven.

Lees meer over SEO in ons complete handboek over dit onderwerp.

inbound marketing, topic cluster, SEO

Topic clusters

Topic authority kan je krijgen door zogenaamde topic clusters. Dit is een cluster van webteksten over een specifiek onderwerp. Het bestaat uit een hoofdpagina of pillar page die een paraplu vormt voor ongeveer twintig blogs met subonderwerpen. De hoofdpagina is 1500 tot 3000 woorden lang en bevat relevante informatie voor de buyer persona. Het is een diepgaande tekst en heeft vaak een titel als ‘de ultieme gids voor A/B testen’.

Deze ultieme gids beantwoordt de vraag van degene die zoekwoord ‘A/B test’ heeft ingevuld. Uiteraard maak je alleen een hoofdpagina aan voor zoekwoorden met een adequaat zoekvolume. Een pagina over A/B testen heeft zin, een pagina over adaptive testing niet. De hoofdpagina begint meestal met inhoudsopgave zodat de lezer makkelijk kan navigeren naar de verschillende onderdelen.

De pillar page wordt aangevuld met een twintigtal blogs over subonderwerpen zoals A/B tools, A/B testen voor je app, A/B testen voor je website et cetera. De onderwerpen voor je blogs kun je over het algemeen heel simpel vinden door ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘waar’ te googlen in combinatie met je keyword. Blogs en hoofdpagina zijn met elkaar verbonden via links. Zo vormen ze een echt cluster. Voor het maken van je topic cluster gebruik je uiteraard een contentkalender of publicatielijst. Hierin geef je een overzicht van titels, onderwerpen, SEO keywords, datum van publiceren enzovoort. Vergeet ook niet de resultaten van je topic cluster te meten.

Topic clusters verbeteren de architectuur van je website: je navigeert makkelijker over de website, omdat je van het ene relevante artikel door kan naar het volgende relevante artikel. Topic clusters verbeteren ook de SEO-impact, omdat zoekmachines zullen opmerken dat jij veel relevante content schrijft over een specifiek onderwerp. Natuurlijk helpen de clusters ook bij de klantenbinding: jouw website wordt door de clusters een belangrijke bron voor jouw klanten. Zo vormen de topic clusters op meerdere manieren een belangrijk onderdeel van je inbound marketing.

Buyer Persona

Hoewel de pillar page en de ermee samenhangende blogs goed zijn voor je SEO, zet je deze topic clusters in de basis op voor je klanten. Houd bij het schrijven van je content dan ook altijd de doelgroep voor ogen. Dat kan het best door een buyer persona, of eventueel meerdere buyer persona’s, te creëren. Dit is een semi-fictionele representatie van de ideale klant gebaseerd op data, interviews met klanten en gezond verstand. De buyer persona voor jouw bedrijf stel je samen op basis van input van zoveel mogelijk medewerkers. Gebruik het doel van de bedrijf als basis om een profielschets van de ideale klant te maken. Houd de buyer persona in gedachten bij het schrijven en maken van al je content. Zo zorg je er niet alleen voor dat je content relevant is voor je klant, maar ook dat je makkelijker empathisch kan schrijven. Je hebt immers geen abstracte doelgroep voor ogen, maar een concreet persona.

Meer weten?

Wil je meer weten over de principes van inbound marketing? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Heb je hulp nodig bij je marketing? Neem dan contact op met Social Brothers. WIj helpen je graag.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8