Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Goede SEO op je website? We geven 10 tips

geschreven door Brian Winters op 28 apr. 2020

Je website is tegenwoordig zoveel meer dan het visitekaartje van je bedrijf. Het is ook de plek waar klanten informatie inwinnen over je bedrijf en je producten of diensten. Steeds vaker is het daarnaast ook de plek waar klanten die producten of diensten aan kunnen schaffen. Het is de plek waar marketing én sales kunnen samenkomen. Dat maakt het des te belangrijker dat je website goed gevonden worden via zoekmachines. Met deze tien tips van Social Brothers zorg je ervoor dat je de SEO van je website piekfijn in orde hebt.

1. Begin met zoekwoordonderzoek en herhaal dit regelmatig

De basis voor de SEO van je website is zoekwoordonderzoek. Hierdoor weet je welke zoektermen handig zijn om te gebruiken in je content. Dit is de basis waarop de optimalisatie van de SEO van je website berust. Begin dus altijd met zoekwoordonderzoek en herhaal dit regelmatig. Je klanten kunnen andere zoektermen gaan gebruiken om jouw product te vinden, de concurrentie kan veranderen of misschien ga je zelf je diensten uitbreiden. Allemaal goede redenen om regelmatig zoekwoordonderzoek te doen. Lees hier onze stap-voor-stapgids voor meer informatie.

2. Gebruik een tool om je te helpen

Voor goede on-page SEO is een hulp niet noodzakelijk, maar wel makkelijk. Programma’s als SEMrush of de WordPress plugin Yoast kunnen je op het juiste pad zetten. Natuurlijk moet je het meeste werk nog zelf doen, maar ze geven wel aan waar je website verbeterd kan worden. Dat hoef je dan in ieder geval niet meer zelf uit te zoeken. Zo kun je YOAST zien als een checklist die per onderdeel van je pagina, zoals kopjes, inleiding en interne links, aangeeft wat je nog kan verbeteren. SEMrush gaat verder en geeft ook info over de technische SEO

3. Zorg dat de on-page SEO in orde is

De basis van SEO is ervoor zorgen dat zoekmachines en je lezer goed doorhebben wat het onderwerp van je tekst is. Zorg er daarom voor dat dit onderwerp op strategische plekken genoemd wordt: denk aan de url, de paginatitel en de kop (H1) en de tussenkopjes. Verder hoort het onderwerp of keyword ook genoemd te worden in de inleiding en meerdere keren in de tekst. Overdrijf echter niet. SEO hoort een fijne leeservaring niet in de weg te staan. Als je een tekst schrijft over een bepaald onderwerp, zal je dit onderwerp natuurlijk een aantal keer noemen in de tekst. Dit is al meer dan genoeg om aan zoekmachines duidelijk te maken waar de tekst over gaat. Let wel op de paginatitel. Deze titel zie je in de zoekresultaten en bovenaan in het tabblad als de pagina open staat. Zorg dat deze maximaal 60 tekens lang is en overeenkomst met de tekst op de pagina.

4. Schrijf een relevante tekst

Je schrijft een tekst niet voor een zoekmachine, maar voor je klanten. Het is dus belangrijk dat je tekst voor hen relevant is. Zorg ervoor dat een tekst over Augmented Reality in ieder geval de vraag beantwoordt van degene die ‘augmented reality’ als zoekwoord heeft gebruikt in Google. Zo zorg je voor een goede bezoekerservaring en dit verhoogt weer je ranking in Google. Zoekmachines hebben namelijk als doel om gebruikers zoekresultaten te geven die aansluiten bij hun vraag. Sluit jouw website aan bij de vraag van je klant, dan is dat dus een win-winsituatie. 

5. Schrijf een goede tekst

Zorgen voor een goede bezoekerservaring, gaat verder dan alleen zorgen voor relevante content. Zorg er ook voor dat je de content presenteert in een correcte en lekker lopende tekst. Uiteraard is je tekst vrij van spel- en taalfouten. Gebruik verder niet al te lange zinnen. Als stelregel kun je aanhouden dat niet meer dan 25% van de zinnen langer mag zijn dan 20 woorden. Te lange en ingewikkelde zinnen schrikken lezers af. Zorg ook voor actief taalgebruik en voorkom passieve zinnen met het werkwoord ‘worden’. Een tekst met te veel passieve zinnen wordt niet als prettig ervaren.

6. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Voor een goede bezoekerservaring dient de website ook gebruiksvriendelijk te zijn. Het moet duidelijk zijn welke informatie waar gevonden kan worden. Dat kan met een duidelijke indeling in het menu. Met voldoende interne links kun je zorgen voor een goede customer journey. Google vindt het erg belangrijk dat zoveel mogelijk pagina’s in 2 a 3 kliks vanaf de homepage te bereiken zijn. Bezoekers kunnen dan makkelijk van de ene pagina naar de andere navigeren. Hierdoor vinden ze ook makkelijk extra informatie. Zowel de interne links als de bezoekerservaring zal Google meewegen in de ranking van je website. Zo heb je twee SEO-vliegen in één klap.

7. Laat zien dat je website diepgang heeft

Zoekmachines willen de resultaten bovenaan plaatsen die het beste de vraag van de zoekers beantwoorden. Hoe langer je webtekst over een bepaald onderwerp is, hoe groter de kans dat jouw website diep ingaat op de vraag van de zoeker. Om dezelfde reden speelt het hebben van multimedia op je website ook een rol. Let er wel op dat zoekmachines een website anders zien dan mensen. Voor hen is het alleen tekst. Met de filmpjes of afbeeldingen zelf kunnen ze dan ook niks. Daarom is het verstandig om afbeeldingen in de alt tekst in een woord of vijf te omschrijven. Dit neemt Google namelijk wel mee.

8. Vergeet de meta-omschrijving niet

Er wordt vaak beweerd dat Google de meta-omschrijving zelf niet meeneemt om de plaats van je website in de zoekresultaten te bepalen. De meta-omschrijving is echter wel het eerste dat mensen van je website zien in de zoekresultaten. Daardoor kan de meta-omschrijving de Click-Through-Rate (CTR) maken of breken. En de CTR is juist wel belangrijk voor de SEO van je website. Vul de meta-omschrijving daarom altijd in met een aantrekkelijke tekst. Noem zeker het keyword om zoekers ervan te overtuigen dat jouw website hun vraag kan beantwoorden. Een call-to-action om mensen aan te zetten te klikken en verder te lezen, is ook niet mis. Zorg ook hier weer voor het keyword. Zeg dus niet ‘lees meer’, maar ‘lees meer over webdesign’.

9. Begin een blog 

De eerste acht tips kun je op elke afzonderlijke webpagina toepassen. Maar met één goede en SEO-proof tekst over een onderwerp sta je meestal nog niet bovenaan in de zoekresultaten. Het is zaak om te laten zien dat je over dit onderwerp veel weet. Dat kan met een blog, waarop je regelmatig publiceert over onderwerpen die belangrijk zijn voor je vakgebied en bovenal voor je klanten. Zo word je een autoriteit binnen dat onderwerp en stijgt je positie in de zoekresultaten. Lees voor meer informatie in ons blog over inbound marketing.

10. Zorg voor backlinks

Ook onze laatste tip is wat algemener. Zorg voor links naar jouw website, de zogenaamde backlinks. Het hebben van goede en relevante content maakt het voor andere partijen aantrekkelijk om linkjes naar jouw website op te nemen. Maar dat doen andere mensen niet zomaar. Schakel je netwerk in en deel je content regelmatig op sociale media. Zo raakt je netwerk bekend met al die goede artikelen op jouw site. 

Meer weten?

Met deze tips heb zowel de on-site als off-site SEO van je website in orde. Maar daarnaast is er ook de technische SEO. Bekijk het interview met onze SEO-expert hierover voor een volledige SEO-optimalisatie van je website. Bekijk ook ons complete SEO-handboek voor meer informatie.

Vergeet niet je in te schrijven voor de nieuwsbrief voor meer informatie over SEO en andere onderwerpen. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de SEO van je website, neem dan contact met ons op. Ons team staat voor je klaar.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8