Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

4 gevolgen van een headless CMS voor je SEO

geschreven door Brian Winters op 12 mei. 2020

Een headless CMS bestaat enkel uit een back end waar je content kunt creëren, updaten en verwijderen. Het front end waar de content wordt gepresenteerd is niet geïntegreerd. Dit zorgt ervoor dat een headless CMS erg flexibel is. Via een API-koppeling kan de content makkelijk naar verschillende kanalen worden gepusht. Maar het loskoppelen van back end en front end heeft wel gevolgen voor je SEO in positieve en negatieve zin. Social Brothers zet de gevolgen voor je op een rijtje.

Headless is snel

Laadsnelheid wordt binnen SEO steeds belangrijker. Zoekmachines willen sites bovenaan plaatsen met een goede bezoekerservaring. Doordat bezoekers ongeduldig zijn, geven sites die niet binnen 5 seconden geladen zijn een slechte bezoekerservaring. Hier heeft een headless CMS een voordeel boven een traditioneel CMS. Doordat de content van de API-koppeling naar de website of een ander front end gepusht wordt, is de website lekker snel, vooral bij het gebruik van een modern framework zoals React. Dat de tekst er al staat, terwijl de pagina’s nog aan het laden zijn, zal met een headless CMS niet voorkomen. Bijkomend voordeel is dat een grote hoeveelheid gebruikers van het front end niet in staat is om de back end te vertragen. De snelheid blijft dus constant.

Headless is mobile first

De gebruikservaring hangt ook af van de mate waarin content goed weergegeven wordt op verschillende apparaten. Een responsive website verhoogt de gebruikerservaring en wordt dus door zoekmachines hoger geplaatst. Google gaat zelfs de mobiele versie van je site als default gebruiken bij het bepalen van de ranking. Dat je content geschikt is voor mobiel, of nog beter, er juist op mobiele apparaten super uitziet is dus erg belangrijk. Gelukkig is juist een headless CMS uiterst geschikt om ervoor te zorgen dat je content op verschillende platformen goed weergegeven wordt.

Waar is de content?

Tot nu toe klinkt dit goed, maar een headless CMS heeft zeker ook nadelen voor SEO. Als je de kop loskoppelt van het CMS, wordt de kop dan nog goed gevonden? Een traditioneel CMS werkt goed voor SEO, omdat het HTML-pagina’s produceert. Deze worden gecrawld door de spiders van zoekmachines. Bij een headless CMS is dit lastiger, omdat de eerste inhoud die de gebruiker (en dus ook de spiders) ontvangt leeg is. Een zoekmachine die JavaScript niet goed kan interpreteren, ziet een minimale HTML-pagina zonder content. Dit zal logischerwijs niet opgenomen worden in de zoekresultaten. 

Gelukkig worden ook zoekmachines slimmer. De Googlebot, bijvoorbeeld, gebruikt sinds maart 2019 de laatste Chromium-versie en is daardoor beter is staat om JavaScript te interpreteren. Hij zal daardoor bij het crawlen en indexeren niet alleen kijken naar de basis-HTML, maar ook naar de JavaScript-bestanden waaruit de rest van de pagina opgebouwd wordt. Je kan crawlers hierbij ook een handje helpen door gebruik te maken van gestructureerde data van schema.org.  

SEO zonder hulpjes

Een voordeel van een traditioneel CMS is dat er verschillende plugins en programma’s beschikbaar zijn om je te helpen met SEO, zoals Yoast en SEMrush. Met een headless CMS verlies je deze handige functionaliteiten. Dat wil zeggen dat je in de code al rekening dient te houden met SEO. Zorg voor velden voor metadata, zoals de meta-titel en de meta-omschrijving. Ook het reeds genoemde gebruik van gestructureerde data is nuttig omdat je op deze manier aan zoekmachines duidelijk kan maken wat de content op je website betekent en welke content belangrijk is, zoals de H1 en de headings. Je geeft zoekmachines hiermee context bij de content. Ook iets om bij een headless CMS rekening te houden, is een XML-sitemap die makkelijk te crawlen is én automatisch geüpdatet wordt als er nieuwe url’s worden aangemaakt. 

Headless en SEO: no or go?

Op het gebied van de technische SEO, bijvoorbeeld als het gaat om snelheid en mobile first, heeft een headless CMS zeker voordelen ten opzichte van een traditioneel CMS. Op het gebied van de content zijn er echter wat haken en ogen. Door vanaf het begin in het back end hier al rekening meer te houden, kan een headless CMS echter net zo SEO-proof zijn als een traditioneel CMS. Gecombineerd met de voordelen voor wat betreft de technische SEO, geeft dat het headless CMS zelf voordelen. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de voordelen van een headless CMS, lees dan ons blog erover. Wil je meer weten over SEO, bekijk dan ons complete SEO-handboek.

Heb je hulp nodig bij de SEO van je headless CMS, neem dan contact op. Social Brothers staat voor je klaar. 

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8