Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

De 7 meest gemaakte SEO-fouten

geschreven door Brian Winters op 28 apr. 2020

In de basis lijkt zoekmachine-optimalisatie heel makkelijk. Je onderhoudt je website, je schrijft goede teksten en SEO is in orde. Toch zien we in de praktijk veel websites waar er qua SEO wel wat te verbeteren valt. We zetten de 7 meest gemaakte SEO-fouten voor je op een rijtje. Handig als checklist om te zien wat je al goed doet en waar je nog mee aan de slag kan om beter vindbaar te zijn.

1. Problemen met de HTTP-status en server issues

Een veel voorkomende SEO-fout zijn onvindbare pagina’s. ‘Error 404 (page not found)’: als de bezoeker van je website deze foutmelding te zien krijgt, zal zijn vertrouwen in je website dalen. Vaak gaat het om 4xx errors, broken links, redirects of de onmogelijkheid om je website te openen door een lange laadtijd. Het zoekverkeer zal dalen, want de bezoeker kan toch niet op je website komen.

Als serverproblemen lang duren, zal dit ook gevolgen hebben voor je ranking in de organische zoekresultaten. Dit maakt deze technische fout, ook tot een van de belangrijke SEO-fouten. Als bezoekers niet op je website kunnen komen, kunnen crawlers dat namelijk ook niet. En als Google op je website geen geschikte resultaten vindt om aan (be)zoekers te tonen, dan zal je plek in de zoekresultaten snel vergeven zijn.

2. Duplicate Content of dubbele inhoud

Knippen en plakken is heel gewoon in deze tijd. We maken er onze werkstukken en scripties mee en ook onze websites. Waarom zou je immers zelf iets schrijven als een ander het voor je heeft gedaan?

Nou, omdat het zoekmachines verwart als op het web duplicate content voorkomt. Welk resultaat moet er nu bovenaan komen te staan? In ieder geval niet beide. Zo snijd je met knip-en-plakwerk jezelf in de vingers. Maak deze SEO-fout dus niet, verwijder het als je het hebt gedaan en gebruik de tag rel=“canonical” als het echt niet anders kan. Met deze tag laat je zoekmachines weten welke content getoond moet worden, voorkom je verwarring en verbeter je de vindbaarheid van je site.

Lees hier meer over het verbeteren van de technische SEO.

3. Broken links

Niet-werkende links zijn een van de meest voorkomende SEO-fouten. Links op je website zijn belangrijk voor de customer journey. Ze zorgen ervoor dat de bezoeker van de ene pagina naar de andere kan en broken links zorgen altijd voor een slechte ervaring.

Google geeft websites die een slechte bezoekerservaring opleveren geen hoge plek in de zoekresultaten. Deze broken links komen niet alleen doordat een pagina niet meer bestaat.

SEO fout, SEO optimalisatie SEO verbeteren, broken link

Soms wordt er naar een oude HTTP-site verwezen, in plaats van HTTPS. Ook liggende streepjes (underscores) in url’s zorgen wel eens voor verwarring bij zoekmachines. Het is dus belangrijk om regelmatig met een tool als SEMrush de broken links op je pagina langs te lopen en te fixen.

4. Geen mobile first website

Het hebben van een mobielvriendelijke website wordt in september 2020 een rankingfactor van Google, ook voor de organische zoekresultaten op desktop of tablet. Dat wil zeggen dat je voor SEO-optimalisatie moet zorgen dat je website voor dit tijd voldoet aan de AMP-richtlijnen van Google. Lees hier meer over mobile first en andere trends op SEO-gebied.

SEO-fouten op dit gebied hebben meestal te maken met stijl en lay-out. Dat is logisch gezien het verschil in grootte van het scherm van een mobiel en van een tablet of desktop. Daarnaast zorgt een mobile first website natuurlijk ook voor een goede bezoekerservaring op elk device. En we kunnen het niet vaak genoeg herhalen: hoe beter de bezoekerservaring, hoe hoger je in Google zal staan.

5. Problemen met site performance

De tijd die je website nodig heeft om te laden, wordt steeds belangrijk bij SEO. Mensen zijn, zeker op een smartphone, erg ongeduldig en zullen overschakelen op iets anders als je website niet snel laadt. Traag ladende websites bieden dus geen goede bezoekerservaring en Google biedt deze dus liever niet aan. Sterker nog: Google prefereert een laadtijd van slechts 1 seconde!

Meet dus de snelheid van je pagina met een tool als SEMrush en maak hem sneller indien dat nodig is. Dat kan bijvoorbeeld door JavaScript- en CSS-bestanden te verkleinen door onnodige code, commentaar en witruimte weg te halen. Natuurlijk zijn er ook andere opties zoals afbeeldingen optimaliseren of kiezen voor een snellere server. Zo optimaliseer je niet alleen de snelheid van je site, maar ook je SEO. 

6. Lastig toegankelijk voor crawlers

Voor SEO is het belangrijk dat crawlers van zoekmachines op je website kunnen komen. Zonder toegang voor crawler wordt je website ook niet geïndexeerd. Eerder genoemde SEO-fouten zoals 4xx errors, broken links en redirects kunnen die toegang blokkeren. Maar ook problemen rondom het robots.txt-bestand en het sitemap.xml-bestand helpen de crawlability van je website niet.

Zorg dat je sitemap.xml te vinden is en aangegeven staat in het robots.txt-bestand. Zorg er ook voor dat al je pagina’s uit het sitemap.xml-bestand toegankelijk zijn. Houd verder bij het opzetten van de structuur van je website rekening met het feit dat de Page Crawl Depth niet meer kan zijn dan drie pagina’s om de site toegankelijk te houden. 

7. Haal niet het maximale uit je meta-omschrijving

Met title tag en meta-omschrijving kun je mensen overhalen om juist op jouw website te klikken tussen alle andere zoekresultaten. Zorg ervoor dat het keyword in de meta description terugkomt om zo relevant mogelijk te zijn. Zo niet voor Google, dan wel om mensen ervan te overtuigen dat jouw website het antwoord op hun zoekvraag gaat hebben.

Zorg dat de omschrijving uniek en aantrekkelijk is. Schrijf het altijd zelf en laat het niet aan Google over om een mismatch tussen zoekterm en omschrijving te voorkomen. Zo verhoog je de click through rate (CTR) laat je Google weten dat jouw site is wat mensen zoeken.

Geen SEO-fout, wel een extra tip

Vergeet Google My Business of Google Mijn Bedrijf niet. Google Mijn Bedrijf staat uiteraard los van je eigen website, maar maakt je bedrijf en website wel beter vindbaar. Het is verstandig om zo veel mogelijk informatie over je bedrijf in te vullen. Dit maakt het blok met informatie over je bedrijf namelijk groter, waardoor het meer opvalt. Lees hier meer over Google Mijn Bedrijf.

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO en de optimalisatie ervan? Lees dan ons SEO-handboek.

Bekijk hier onze diensten op het gebied van SEO. Heb je hulp nodig met de optimalisatie van je website? Neem dan gerust contact op. Social Brothers helpt je graag. 

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8