Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Hoe haal je het beste resultaat uit je A/B test?

Wil je weten wat een A/B test is en hoe je er het websitebezoek mee kan verhogen? Lees dan verder. We leggen je uit wat een A/B test precies is, hoe je het wel én niet toe moet passen en hoe je er je website mee verbetert. Deze testen zijn gericht op het testen van twee opties. Het doel is om erachter te komen welke optie het beste werkt voor jouw doelgroep. Je leert er je doelgroep beter mee kennen, waardoor je je bezoekers eerder de juiste informatie kan geven en hogere conversiecijfers kan behalen. Door te testen zorg je ervoor dat je aanpassingen wetenschappelijk verantwoord zijn en niet puur intuïtief.

Wat is een A/B test?

Even terug naar het begin: wat is nou eigenlijk een A/B test? Een A/B test is simpel gezegd een manier om twee opties, zoals twee advertentie, twee nieuwsbrieven of twee websites te vergelijken. In de rest van deze blog zullen we ons op A/B testen voor websites richten. Hiervoor maak je twee varianten van de site: een deel van de bezoekers krijgt variant A, de rest variant B. De variatie kun je bijvoorbeeld aanbrengen in de call-to-actions, push notifications, plaats van elementen of gebruikte kleuren. Wees slim en zorg ervoor dat de varianten slechts op één punt verschillen, bijvoorbeeld een website met een pop-up waarin een whitepaper aangeboden wordt en een website met een call-to-action aan het einde om dezelfde whitepaper te downloaden. Vervolgens vergelijk je de conversies van beide varianten en dan weet je welke variant beter werkt. 

Verschillen de varianten op meerdere punten, dan weet je niet waardoor het verschil in conversie veroorzaakt wordt. Voer daarom meerdere A/B testen uit als je over meerdere verschillen informatie wilt hebben. Het verschil kan overigens relatief groot zijn, maar ook heel klein. Denk bijvoorbeeld respectievelijk aan het testen van twee verschillende kleurschema’s voor de hele website of juist het testen van twee kleuren van een specifieke knop: drukken mensen sneller op een lichtblauwe of een donkerblauwe knop? 

A/B test
Hoe ziet dat er concreet uit?

Beter goed gejat, dan slecht bedacht: onze vrienden van Hubspot geven op hun website enkele interessante voorbeelden van A/B testen. Zo hebben ze op hun eigen website experimenten gedaan met de zoekbalk. Mensen die de zoekbalk gebruiken hebben een hogere conversiecijfers dan mensen die dat niet doen. Daarom heeft Hubspot besloten om de visuele aanwezigheid ervan te testen. Ze hebben hiervoor verschillende varianten getest die alle de conversie bleken te verhogen. Het beste werkte de variant waarin de zoekbalk de tekst ‘search the blog’ weergeeft in plaats van bijvoorbeeld ‘search by topic’.

A/B test
A/B test

Interessant materiaal zijn banners van landingspagina’s. Deze zijn uiteraard erg belangrijk omdat ze de eerste kennismaking met de website vormen. Hubspot geeft het voorbeeld van Humana, een Amerikaanse ziekteverzekering. Door de tekst op de banner in te korten en te verduidelijken, hebben ze hun CTR met 433% kunnen verhogen. Ook het gebruik van het woord ‘shop’ in de CTA had een verhoging van de CTR met 192% tot gevolg. A/B testen kunnen dus een groot verschil maken. Daarom is essentieel om te weten hoe je een A/B test nu echt goed gebruikt.

 

A/B test
Slim testen

Veel bedrijven voeren testen uit omdat ze denken dat dit hoort, zonder er echt goed over na te denken. Hierdoor halen ze niet het maximale eruit. Zorg dat je zaken test die echt nuttig zijn om te weten. Ga niet testen om te testen: daarmee verdoe je je tijd. Dat een zuurstokroze achtergrond waarvan je ogen uit de kassen knallen, geen positief effect zal hebben op het aantal bezoekers dat langer op je website blijft, kun je zelf ook wel bedenken. Maar ga ook geen aanpassingen op de website doen, zonder dat je weet wat het gevolg is, enkel omdat je manager denkt dat het een goed idee is. Test dus aanpassingen waarvan je vermoedt dat ze een positief gevolg hebben om zeker te weten dat je hypothese juist is. Zo krijg je de tools in handen om de aanpassingen op je website datagedreven te maken, in plaats van intuïtief.

Toeval of statistiek?

Nu even over de cijfers. Om de twee versies te publiceren en in een gelijke verdeling naar je publiek te krijgen, gebruik je een plug-in als Google Optimize. Als je weet welke varianten je wilt testen, bedenk je welke conversies je voor de test hoort te meten, zoals kliks, downloads of orders. Bedenk wat je target is en welke metrics hiervoor van belang zijn. Als je dit ingesteld hebt, kun je de twee versies lanceren en bijhouden wat de resultaten ervan zijn. Het is belangrijk dat deze resultaten statistisch significant zijn. Eén extra offerte kunnen schrijven met variant B, wil niet zeggen dat variant B beter is. Het betekent enkel dat je geluk hebt gehad. De P-waarde van je testresultaten mag daarom maximaal 5% zijn. De standaarddeviatie is zo klein mogelijk. Bepaal op basis daarvan hoeveel bezoekers je nodig hebt om je test succesvol te laten zijn. Op basis van het gemiddeld aantal bezoekers, kun je dan de duur van je test bepalen. Het is aan te raden om te gaan voor testen die je in korte tijd af kan ronden, want dan kun je des te sneller je website optimaliseren. Bij een productpagina met zo’n 5.000 bezoekers per week, kun je al binnen een week een significant resultaat hebben.

Wat doe je met de resultaten?

Na de test weet je welke variant beter werkt en dus meer conversies oplevert. Deze variant ga je uiteraard gebruiken. Is er meer kans dat mensen doorklikken bij het gebruik van banner 2 in plaats van banner 1, dan ga je uiteraard banner 2 gebruiken. Op dezelfde manier kies je voor de zoekbalk met ‘search the blog’ als tekst wanneer dit beter blijkt te werken dan ‘search by topic’. De resultaten geven je dus de mogelijkheid om de beste versie of de best werkende versie van je website te maken.

Wat kan Social Brothers voor je doen?

Wil je op de hoogte blijven van nieuwste ontwikkelingen, schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief. Wil je niet zelf aan de slag, neem dan gerust contact op. Wij onderzoeken graag wat de meest optimale versie van jouw website is. 

Steven Ammerlaan

Steven Ammerlaan

Innovatie Consultant & Eigenaar | Steven@socialbrothers.nl | 06-204 13 957
Steven Ammerlaan