Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

5 voordelen en nadelen van een CRM-pakket

geschreven door Steven Ammerlaan op 11 aug. 2020

CRM staat voor Client Relationship Management. In principe gaat dit om de manier waarop een bedrijf de relatie en interactie met (potentiële) klanten beheert. Meestal bedoelen mensen als ze spreken over een CRM echter een CRM-systeem of een CRM-pakket. Dat is software waarin je de gegevens van je zakelijke contacten beheert, zoals PerfectView, PipeDrive of HubSpot. In dit blog leggen we je uit wat de voordelen en nadelen zijn van een CRM-pakket.

Voordelen van een CRM

Het is belangrijk dat je de gegevens van je klanten goed bijhoudt: niet alleen contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer, maar ook gegevens over wat er per mail of telefoon besproken is. Het grote voordeel van een CRM is natuurlijk dat het je de mogelijkheid geeft om deze grote hoeveelheid gegevens overzichtelijk op te slaan.

Vlekkeloze overdracht

Door het bijhouden van deze gegevens in je CRM-systeem weten je collega’s ook wat er besproken is met een klant of welke stappen er al gezet zijn. Wel zo handig als ze je werk overnemen, bijvoorbeeld als een lead in de marketingfunnel van de marketingafdeling wordt overgeleverd aan het salesteam. Je CRM kan zo bijdragen aan een betere samenwerking.

Tevreden klanten

Maar niet alleen je medewerkers profiteren van een CRM. Het programma zorgt er ook voor dat je klantgerichter kan werken. Het geeft je immers een goed beeld van de klant. Dat maakt het makkelijker een goede relatie op te bouwen met je klant en de klanttevredenheid te verhogen.

Analyseren

Verder geeft een CRM je de gelegenheid om informatie over je prospects, leads en klanten te analyseren. Deze uitkomsten van deze analyses kun je weer gebruiken om prognoses te maken of je marketingproces te optimaliseren.

Automatiseren

Als je een stap verder wilt gaan, kun je deze informatie ook gebruik om je marketingproces te automatiseren. Let op: afhankelijk van het systeem dat je gebruikt, kun je de automatisering via het CRM regelen.

voordelen nadelen CRM
Voordelen voor elk team

Over het algemeen heeft een CRM-pakket voordelen voor elk team binnen je bedrijf én voor je klanten. Marketing kan de informatie gebruiken om de strategie te bepalen, prognoses te doen en marketing-automations op te zetten. Sales kan er taken en contactmomenten in bijhouden en ook de klantenservice heeft alle gegevens op een rijtje. Dat overzicht is des te belangrijker in een wereld waarin contacten over veel verschillende kanalen kunnen gaan, van telefoon en chat tot sociale media.

Nadelen van een CRM

Als je de voordelen van een CRM-pakket bekijkt, kun je niet anders dan concluderen dat je niet zonder kan. Maar laten we eerlijk zijn: het bijhouden van het systeem is niemands favoriete bezigheid. En zoals de meeste programma’s doen ze nooit precies wat je wilt dat ze doen, vooral doordat veel CRM’s al oude systemen zijn die niet altijd gesynct zijn met moderne klantcontacten. Laten we voordelen, dus de nadelen van CRM-systemen gaan bekijken. Omdat elk CRM anders is en voor andere zaken geschikt is, doen we dat per aanbieder.

PerfectView

De Nederlandse cloud-software van PerfectView zal voor veel bedrijven voldoen, maar niet voor alle. En dan is het een groot nadeel dat je geen functionaliteiten toe kan voegen. Daarnaast is de uitwisselbaarheid en de mogelijkheid om te koppelen met andere systemen beperkt. PerfectView is te koppelen met Mailchimp en met je mail via de Google Apps for Business. Verder is een koppeling met verschillende online agenda’s en met sociale media mogelijk. Je kan echter geen previews van berichten krijgen. Het programma is dus niet helemaal geschikt voor moderne communicatiemiddelen.

Salesforce

Een goede keuze is marktleider Salesforce, een CRM dat veel meer bij de tijd is.Dit CRM is ook uitermate geschikt voor geautomatiseerde marketing. Hiervoor dienen wel vaak apps en API’s gebouwd te worden. Verder is Salesforce erg duur, wat het minder voor de hand liggende keuze maakt voor kleine bedrijven. Voor sommigen zal het ook een nadeel zijn dat Salesforce enkel in het Engels beschikbaar is.

voordelen nadelen CRM
PipeDrive

Een andere optie is PipeDrive. Een groot voordeel van dit CRM is dat je het hele verkoopproces kan optimaliseren en lead scoring toe kan passen. Daarnaast is PipeDrive beschikbaar in dertien talen en ondersteunt de applicatie vrijwel alle valuta. Het CRM schiet echter tekort op marketingvlak. Zo zijn er bijvoorbeeld geen workflows beschikbaar voor marketingmails, wat als nadeel heeft dat mail-automation problemen oplevert.

Zoho & Insightly

Voor de kleine bedrijven zullen Zoho of Insightly meer voor de hand liggende keuzes zijn. Ook hier is echter niet alles koek en ei. Zoho innoveert nooit zelf, maar volgt functies van andere CRM-pakketten. Het systeem zal dus nooit voorop lopen. Insightly heeft dan weer te lijden onder een erg onduidelijk interface.

Kan een CRM gebruiksvriendelijk zijn?

Deze opsomming van voordelen en nadelen van CRM’s, roept de vraag op of een CRM überhaupt gebruiksvriendelijk kan zijn. Het antwoord is ja. HubSpot is een modern en gebruiksvriendelijk systeem dat bovendien gratis is. HubSpot is het bedrijf achter het idee van inbound marketing, waarbij uit wordt gegaan van klanttevredenheid.

Usabilty

Vanuit dit gedachtegoed hebben ze hun CRM en de bijbehorende tools ontwikkeld. Dit systeem staat inmiddels bekend om usability, onder andere door een intuïtief user interface en beheergemak. Het CRM is daardoor veel makkelijker te gebruiken.

HubSpot API koppeling
Analyseren en automatiseren

Het HubSpot CRM is niet alleen geschikt om klantgegevens te bewaren, maar geeft je ook de mogelijkheid om data te tracken én om je marketing en sales te automatiseren, zonder een persoonlijker aanpak uit het oog te verliezen. Het sluit daarbij aan bij een moderne manier van klantcontact, dat verder gaat dan het bewaren van mailconversaties.

Syncen

Door een grote hoeveelheid integraties en API’s (bijna 200) is HubSpot te koppelen met heel veel andere applicaties van Office 365 en Google G Suite tot Instagram en WordPress. De openheid van het systeem garandeert dat het past bij de wensen van jouw organisatie en dat ook nieuwe communicatiemiddelen snel te koppelen zijn. Ook al loop je voorop in het implementeren van nieuwe social media, jouw CRM volgt!

Tegen betaling is het systeem ook uit te breiden met verschillende tools voor marketing, service en sales. Dit maakt dat het pakket voor elk bedrijf passend is, van MKB tot corporate.

Uitproberen? Maak hier een account aan voor de gratis versie van HubSpot.

Meer weten?

Wil je meer weten over het kiezen van een CRM? Of heb je hulp nodig bij het koppelen van je CRM met andere applicaties? Neem contact op met Social Brothers. Als officieel partner van HubSpot en expert in op maat gemaakt API-koppelingen helpen wij je graag.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8