Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

5 tips om HubSpot in te zetten voor lead nurturing

geschreven door Steven Ammerlaan op 08 sep. 2020

Lead management begint met het proces van het aantrekken van onbekenden om hen te interesseren in je bedrijf. Het gaat verder met lead nurturing waar je het vertrouwen van je leads wint en hen omzet naar klanten. Het gaat om alle activiteiten die gericht zijn op het toevoegen van nieuwe leads aan je CRM, van het plaatsen van interessante seo-content op je website tot het uitdelen van coupon en de transitie van die leads in klanten.

Lead nurturing en CRM

Een CRM-systeem (client relationship management systeem) kan je helpen om overzichtelijk bij te houden wij je leads zijn en in welke fase van de buyer journey zij zich bevinden. Een goed CRM is echt meer dan een database met informatie over je leads. Een CRM als HubSpot kan je helpen met lead nurturing, bijvoorbeeld door lead segmentation & lead scoring in te zetten. We geven je vijf tips om net wat meer uit HubSpot te halen op het gebied van lead nurturing.

1. Creëer persona’s

Met HubSpot kun je buyer persona’s opstellen en meteen koppelen aan je contacten. Persona’s maak je makkelijk via hubspot.com/make-my-persona en het is nog leuk ook!

Met de persona’s krijg je een duidelijker en menselijker beeld van verschillende groepen klanten. Hierdoor kun je beter inspelen op hoe je klanten aanspreekt en kun je je marketing verder personaliseren.

Zorg dat het eerste formulier dat een lead invult, ook de mogelijkheid geeft om hem of haar te koppelen aan een specifiek buyer persona. Zo kun je vanaf het eerste contact voor een persoonlijke benadering gaan.

2. Segmenteer je contacten

Met het HubSpot CRM kun je je contactpersonenlijst makkelijk segmenteren, bijvoorbeeld op basis van de buyer journey. Deze segmenten geven je de mogelijkheid om je gesprekken te automatiseren en toch persoonlijk te houden doordat jouw informatie aansluit bij de buyer stage en behoeften van je lead.

Denk bijvoorbeeld een marketingmail die enkel gestuurd wordt naar leads die gekoppeld zijn aan een bepaald buyer persona en die in de oriënterende fase van de buyer’s journey zitten.

3. Maak gebruik van de lead scoring opties

Het segmenteren van contacten, geeft je de mogelijkheid om leads te prioriteren. Je kan daardoor efficiënter werken, bijvoorbeeld doordat het sales team enkel aan de slag gaat met lead met een hoge score.

Lead scoring doe je door scores toe te kennen aan leads op basis van hun gedrag op de website. Vraagt iemand bijvoorbeeld een demo van je software aan, dan heeft hij blijkbaar veel interesse in jouw product.

Lead scoring kun je handmatig doen in HubSpot (Manual Lead Scoring), maar je kan het ook overlaten aan HubSpot zelf (Predictive Lead Scoring). 

4. Pas je content aan aan de bezoeker

Met zogenaamde ‘smart content’ heb je de mogelijkheid om de content van je website aan te passen aan de bezoeker. In de meest simpele vorm gaat dat om het aanpassen van de taal op basis van de locatie van de gebruiker of het aanpassen van de vormgeving op basis van het device dat de bezoeker hanteert.

Maar je kan de content ook aanpassen aan de buyer’s journey van je prospect of lead. Presenteer je MQL een aanbod dat hij niet kan weigeren om een SQL van hem te maken of toon bestaande klanten verschillende producten op basis van hun eerdere aankopen.

5. Maak gebruik van notifications voor terugkerende bezoekers

Je kunt HubSpot zo instellen dat je automatisch een berichtje krijgt als een lead je website voor de tweede keer bezoekt. Als je slack gebruikt, dan kun je HubSpot hiermee integreren.

Als je vervolgens ook de HubSpot bot installeert, dan kun je je lead bij zijn bezoek aan je website automatisch een bericht sturen. Zo mis je nooit een kans voor jouw bedrijf. Bij een belangrijke lead kun je het gesprek natuurlijk ook zelf voeren. 

Meer weten?

Wil je meer weten over lead nurturing of over HubSpot? Neem contact op met Social Brothers. Als officieel partner van HubSpot kunnen we je op weg helpen met al je vragen.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8