Je website is tegenwoordig zoveel meer dan het visitekaartje van je bedrijf. Het is ook de plek waar klanten informatie inwinnen over je bedrijf en je producten of diensten. Steeds vaker is het daarnaast ook de plek waar klanten die producten of diensten aan kunnen schaffen. Het is de plek waar marketing én sales kunnen samenkomen. Dat maakt het des te belangrijker dat je website goed gevonden worden via zoekmachines. Met deze tien tips van Social Brothers zorg je ervoor dat je de SEO van je website piekfijn in orde hebt.
1. Begin met zoekwoordonderzoek en herhaal dit regelmatig
De basis voor de SEO van je website is zoekwoordonderzoek. Hierdoor weet je wat belangrijke zoekwoorden zijn voor jouw bedrijf. Begin dus altijd met zoekwoordonderzoek en herhaal dit regelmatig. Je klanten kunnen andere zoektermen gaan gebruiken om jouw product te vinden, de concurrentie kan veranderen of misschien ga je zelf je diensten uitbreiden. Allemaal goede redenen om regelmatig zoekwoordonderzoek te doen. Lees hier onze stap-voor-stapgids voor meer informatie.
2. Gebruik een tool om je te helpen
Voor goede on-page SEO is een hulp niet noodzakelijk, maar wel makkelijk. Programma’s als SEMrush of de WordPress plugin Yoast kunnen je op het juiste pad zetten. Natuurlijk moet je het meeste werk nog zelf doen, maar ze geven wel aan waar je website verbeterd kan worden. Denk aan tips om internal linking te verbeteren, tips om te zorgen dat belangrijke zoekwoorden vaak genoeg terugkomen en tips om je content nog uit te breiden. Dat hoef je dan in ieder geval niet meer zelf uit te zoeken.
YOAST blijft beperkt tot de on-page SEO en is vooral een checklist die per onderdeel van je pagina, zoals kopjes, inleiding en interne links, aangeeft wat je nog kan verbeteren. SEMrush gaat verder en geeft ook info over de technische SEO.
3. Zorg dat de on-page SEO in orde is
De basis van SEO is ervoor zorgen dat zoekmachines en je lezer goed doorhebben wat het onderwerp van je tekst is. Zorg er daarom voor dat dit onderwerp op strategische plekken genoemd wordt: denk aan de url, de paginatitel en de kop (H1) en de tussenkopjes. Verder hoort het onderwerp of keyword ook genoemd te worden in de inleiding en meerdere keren in de tekst.
Overdrijf echter niet. SEO hoort een fijne leeservaring niet in de weg te staan. Als je een tekst schrijft over een bepaald onderwerp, zal je dit onderwerp natuurlijk een aantal keer noemen in de tekst. Dit is al meer dan genoeg om aan zoekmachines duidelijk te maken waar de tekst over gaat.
4. Schrijf een relevante tekst
Je schrijft een tekst niet voor een zoekmachine, maar voor je klanten. Het is dus belangrijk dat je website relevante content bevat. Zorg bijvoorbeeld dat een tekst over Augmented Reality in ieder geval de vraag beantwoordt van degene die ‘augmented reality’ als zoekwoord heeft gebruikt in Google. Zo zorg je voor een goede bezoekerservaring en dit verhoogt weer je ranking in Google. Zoekmachines hebben namelijk als doel om gebruikers zoekresultaten te geven die aansluiten bij hun vraag. Sluit jouw website aan bij de vraag van je klant, dan is dat dus een win-winsituatie. Sluit de pagina niet aan, dan leidt dat tot bounces én een daling van je ranking.
5. Zorg voor goede content
Een goede bezoekerservaring gaat verder dan relevante content. Zorg er ook voor dat je de content presenteert in een correcte en lekker lopende tekst. Uiteraard is je tekst vrij van spel- en taalfouten. Gebruik verder niet al te lange zinnen. Als stelregel kun je aanhouden dat niet meer dan 25% van de zinnen langer mag zijn dan 20 woorden. Te lange en ingewikkelde zinnen schrikken lezers af. Zorg ook voor actief taalgebruik en voorkom passieve zinnen met het werkwoord ‘worden’. Een tekst met te veel passieve zinnen wordt niet als prettig ervaren. Lees hier meer over goede content.
6. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website
Voor een goede bezoekerservaring dient de website ook gebruiksvriendelijk te zijn. Het moet duidelijk zijn welke informatie waar gevonden kan worden. Dat kan met een duidelijke indeling in het menu. Met voldoende interne links kun je zorgen voor een goede customer journey. Google vindt het erg belangrijk dat pagina’s in twee à drie klikken vanaf de homepage te bereiken zijn. Bezoekers kunnen dan makkelijk van de ene pagina naar de andere navigeren. Hierdoor vinden ze ook makkelijk extra informatie. Zowel de interne links als de bezoekerservaring zal Google meewegen in de ranking van je website. Zo heb je twee SEO-vliegen in één klap.
7. Laat zien dat je website diepgang heeft
Zoekmachines willen de resultaten bovenaan plaatsen die het beste de vraag van de zoekers beantwoorden. Hoe langer je webtekst over een bepaald onderwerp is, hoe groter de kans dat jouw website diep ingaat op de vraag van de zoeker. Om dezelfde reden speelt het hebben van multimedia op je website ook een rol. Let er wel op dat zoekmachines een website anders zien dan mensen. Voor hen is het alleen tekst. Met de filmpjes of afbeeldingen zelf kunnen ze dan ook niks. Daarom is het verstandig om afbeeldingen in de alt tekst in een woord of vijf te omschrijven. Dit neemt Google namelijk wel mee.
8. Vergeet de meta description niet
Er wordt vaak beweerd dat Google de meta description zelf niet meeneemt om de plaats van je website in de zoekresultaten te bepalen. De meta description is echter wel het eerste dat mensen van je website zien in de zoekresultaten. Daardoor kan de omschrijving de Click-Through-Rate (CTR) maken of breken. En de CTR is juist wel belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie. Vul de meta-description daarom altijd in met een aantrekkelijke tekst. Noem zeker het keyword om zoekers ervan te overtuigen dat jouw website hun vraag kan beantwoorden. Een call-to-action om mensen aan te zetten te klikken en verder te lezen, is ook niet mis. Zorg ook hier weer voor het keyword. Zeg dus niet ‘lees meer’, maar ‘lees meer over webdesign’.
9. Begin een blog
De eerste acht tips kun je op elke afzonderlijke webpagina toepassen. Maar met één goede en SEO-proof tekst over een onderwerp sta je meestal nog niet bovenaan in de zoekresultaten. Het is zaak om te laten zien dat je over dit onderwerp veel weet. Dat kan met een blog, waarop je regelmatig publiceert over onderwerpen die belangrijk zijn voor je vakgebied en bovenal voor je klanten. Zo word je een autoriteit binnen dat onderwerp en stijgt je positie in de zoekresultaten. Lees voor meer informatie in ons blog over inbound marketing.
10. Zorg voor backlinks
Ook onze laatste tip is wat algemener. Zorg voor links naar jouw website, de zogenaamde backlinks. Het hebben van goede en relevante content maakt het voor andere partijen aantrekkelijk om linkjes naar jouw website op te nemen. Maar dat doen andere mensen niet zomaar. Schakel je netwerk in en deel je content regelmatig op sociale media. Zo raakt je netwerk bekend met al die goede artikelen op jouw site. Google ziet die backlinks weer als een argument om meer autoriteit aan jouw website toe te kennen.
Extra tip: Google Mijn Bedrijf
Eigenlijk staat dit los van de SEO van je website, maar we willen je deze tip niet onthouden. Maak een account aan bij Google My Bussiness of Google Mijn Bedrijf en zorg dat je hier zo veel mogelijk informatie invult. Google Mijn Bedrijf is namelijk het informatieblok aan de rechterzijde van de zoekresutalten. Dit blok valt op én trekt mensen naar je website. Een goede reden dus om dit in orde te hebben. Lees meer over Google Mijn Bedrijf.
Meer weten?
Met deze tips heb zowel de on-site als off-site SEO van je website in orde. Maar daarnaast is er ook de technische SEO. Bekijk het interview met onze SEO-expert hierover voor een volledige SEO-optimalisatie van je website. Bekijk ook ons complete SEO-handboek voor meer informatie.
Vergeet niet je in te schrijven voor de nieuwsbrief voor meer informatie over SEO en andere onderwerpen. Heb je hulp nodig met SEO, neem dan contact met ons op. Ons team staat voor je klaar.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!