11 feb 2022

De 6 belangrijkste SEO-trends van 2021

Steven
✍️ Blog
12 min. leestijd

Zoekmachines als Google streven ernaar om de beste zoekresultaten te tonen, dat wil zeggen de zoekresultaten die het beste aansluiten bij de wensen van hun gebruikers. Om hier steeds beter bij aan te sluiten en om mee te gaan met veranderende wensen van zoekers, verandert het algoritme van Google voortdurend. Daardoor verandert ook zoekmachineoptimalisatie. Wat tien jaar geleden een goede SEO-strategie was om hoog in de zoekmachineresultaten te komen, hoeft dat nu niet meer te zijn. Daarom geven we een update over de SEO trends van 2021!

Liever direct aan de slag? Bekijk dan de SEO-checklist voor 2021!

1. Meer aandacht voor kwaliteit en user intent

De belangrijkste SEO-trend is dat zoekmachines steeds beter worden in het herkennen van kwalitatieve content die aansluit bij de vraag van de zoeker, ook wel user intent genoemd. Zoekmachines willen hun gebruikers de resultaten geven waar ze naar op zoek zijn en dat over het algemeen geen webpagina’s vol met SEO-trucjes als overoptimalisatie.

Deze ontwikkeling waarbij zoekmachines een voorkeur krijgen voor oprechte en goede content is al langer gaande. In 2012 kwam Google bijvoorbeeld met het Penguin-algoritme. Deze update kijkt onder andere naar de kwaliteit van de links op de website. Zijn ze relevant en passen ze bij de content? Ook de aanpassing van het Hummingbird-algoritme in 2013 zorgt ervoor dat Google meer waarde hecht aan kwalitatief goede content passend bij de user intent.

Maar Google bouwt hier steeds verder op door. BERT en EAT zijn binnen dit kader belangrijke begrippen binnen het hedendaagse SEO-beleid. We lichten ze in vogelvlucht toe.

BERT

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Het algoritme is actief sinds september 2019 en is daarmee de eerste grote update van het Google-algoritme sinds 2013.

Het is een deep learning algoritme dat in staat is menselijke taal beter te begrijpen en in zijn context te plaatsen. Zoekmachines kunnen door deze vorm van AI beter teksten interpreteren. Dat wil zeggen dat de zoekmachine makkelijker door zal hebben wat een gebruiker ervan nu precies zoekt.

Voor SEO betekent het dat het belangrijk is dat de informatie op jouw website aansluit bij de vragen van de mensen die je naar je website wilt trekken. Denk je dat jouw klanten behoefte hebben aan achtergrondinformatie over de programmeertalen die jij als ICT-bedrijf gebruikt, zorg dan dat je die informatie aanbiedt op je website. Dit heet ook wel semantisch optimaliseren en past bij de SEO-trend van kwalitatief hoogwaardige content.

EAT

Door naar de volgende SEO-trend: EAT. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In de Search Quality Evaluator Guidlines van december 2019 maakt Google duidelijk dat het bedrijf belang hecht aan de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de eigenaar van de website. Met problemen rondom fake news is de behoefte van tech-bedrijven om betrouwbare informatie te bieden in 2021 alleen maar groter geworden.

Dit geldt vooral voor pagina’s die onder de categorie Your Money or Your Life (YMYL) geschaard worden. Dat zijn pagina’s die grote invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld je gezondheid, je financiële situatie of je veiligheid. Denk hierbij aan nieuwssites, sites met medische informatie of sites met financieel advies. Ook webshops vallen eronder.

Wat wil EAT zeggen voor je zoekmachine-optimalisatie? Eigenlijk hetzelfde dat al eerder gezegd is: gebruik geen trucjes, maar ga voor kwalitatieve content die aansluit bij het keyword.

EAT maakt het verder belangrijk om niet enkel hier en daar een pagina te hebben over een bepaalde onderwerp. Zorg voor een topic clusters waarin je verschillende subonderwerpen behandelt. Juist zo laat je je expertise en autoriteit zien. In ons blog over Inbound Marketing lees je meer over topic clusters.

2. Page Experience Update

Niet alleen krijgen zoekmachines meer aandacht voor goede content, maar ook voor een goede bezoekerservaring. Een site met veel bounces is niet wat mensen zoeken en hoort dus ook niet bovenaan te staan. Voor mei 2021 heeft Google de page experience update aangekondigd, waarbij user signals, zoals CTR en time-on-page, belangrijke ranking factoren worden. Hoe beter dit is, hoe hoger je website in de zoekresultaten komt.

Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je site een goede bezoekerservaring biedt, niet alleen qua content maar ook qua design. Ga daarom voor UX Design en gebruik A/B-testen om erachter te komen wat voor jouw doelgroep het beste werkt. De update zal waarschijnlijk ook betekenen dat visuele content en vooral video’s een grotere rol gaan spelen. Deze zorgen er immers voor dat bezoekers langer op je website blijven.

3. Mobile first websites & local search

De volgende SEO-trend sluit aan bij het stijgend belang van de bezoekerservaring. Aangezien steeds meer zoekopdrachten via een mobile device worden gedaan, is het voor de bezoekerservaring belangrijk dat je website mobielvriendelijk is, of nog beter mobile first.

Google is al enkele jaren over op mobile first indexing, waarbij je plek in de index bepaald wordt door de mobiele versie van je site. Elke nieuwe website die ontwikkeld wordt zal in de meeste gevallen mobile first zijn. Niks om je zorgen over te maken dus. Is je website al wat ouder, dan is een mobile first redesign een goed idee.

Mobiele gebruikers zijn ook vaker op zoek naar lokale zoekresultaten. Zorg daarom ervoor dat je Google My Business in orde hebt. Zo kun je makkelijk via Google Maps gevonden worden. Denk ook aan het optimaliseren van je website voor lokale zoekresultaten als dat voor jouw bedrijf van belang is. En mochten je openingstijden van je bedrijf in 2021 nog af te toe veranderen, dan is Google My Business de plek om dat aan je klanten te laten weten.

4. Technische SEO: Core Web Vitals

Niet alleen content en gebruikservaring wordt steeds belangrijker, ook  technische SEO. Ranking-factoren van Google zijn de Core Web Vitals, zoals de laadsnelheid en interactiesnelheid van je website. Verklein dus je code en gebruik geen plugins als Flash. Belangrijk om in gedachten te houden is dat mobiele gebruikers nog ongeduldiger zijn dan desktop- of laptopgebruikers. Laadt je website niet binnen 5 seconden? Dan ben je ze kwijt en daalt je score in de ranking.

Ook een ranking factor is de Cumulative Lay-out Shift (CLS). Dat is de mate waarin de lay-out van je website tijdens het laden verandert. Vast herkenbaar: je wilt ergens op klikken, maar doordat er nog een afbeelding of advertentie geladen wordt, verandert ondertussen de lay-out van de website. Dit biedt uiteraard geen goede gebruikerservaring en het is dan ook niet meer dan logisch dat Google websites waarbij dit gebeurt liever niet aan zoekers aanbiedt.

In ons blog over technische SEO vind je meer tips om ook dit onderdeel van je zoekmachineoptimalisatie in orde te hebben.

5. Voice Search

Voice Search wordt de SEO-trend van 2021! In Amerika wordt al de helft van de zoekopdrachten via voice search uitgevoerd en wereldwijd staat de teller op 27%. Tools als Siri, Alexa en Google Home hebben tot gevolg dat zoekopdrachten veranderen. Een zoekopdracht via voice search zal langer zijn, meer spreektaal bevatten en vaak als een vraag geformuleerd zijn.

Dit heeft ook gevolgen voor de zoekresultaten. Door de lengte van de zoekopdrachten zal de long tail steeds vaker benut worden. Een normale zoekopdracht als ‘seo’ en een voice search zoekopdracht als ‘Google, wat moet ik doen om de SEO van mijn website te verbeteren’ roepen een andere SERP’s op. De resultaten bij de voice search zijn specifieker en niet gericht op head terms.

Het is goed om je SEO-strategie hierop aan te passen. Daarom is structured data een belangrijke SEO-trend. Als je Google laat weten dat bepaalde tekst antwoord is op een specifieke vraag, dan kan Google jouw tekst gebruiken als deze vraag gesteld wordt.

Houd er ook rekening mee dat voice search de nadruk zal leggen op het eerste zoekresultaat. Google zal dit voorlezen als antwoord en de rest valt buiten de boot. Bovenaan staan wordt dus des te belangrijker.

6. Featured Snippets

Google ontwikkelt zich van een zoekmachine naar een antwoordmachine. Dit komt niet alleen door voice search, maar ook featured snippets. Dit is het antwoord op een specifieke zoekvraag en staat bovenaan de zoekresultaten op positie 0.

Hiermee wordt het gebruiksgemak van de zoeker verhoogt, want er hoeft niet meer doorgeklikt te worden. Dit is zeker in combinatie met voice search erg handig. De featured snippet op plek 0 wordt dan ook felbegeerd. Die plek gun je je concurrent niet, toch?

Omdat featured snippets antwoorden zijn op vragen is ook hier structured data van belang voor de zoekmachine-optimalisatie. Maak in je code duidelijk welke delen van je website antwoorden zijn op vragen of welke delen een lijst met tips zijn om de felbegeerde featured snippet te bemachtigen.

Zowel voice search als featured snippets gaan naar verwachting een grotere rol spelen in 2021. Google bereidt zich hier in ieder geval al op voor door niet alleen maar pagina’s te ranken, maar ook passages. Deze hebben immers een grotere kans om de specifieke zoekvraag te beantwoorden. Naar verwachting al dit gevolgen hebben voor 7% van de zoekopdrachten.

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO, bekijk dan ons complete SEO-handboek. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van IT en online marketing.

Heb je hulp nodig bij de SEO-stragie of de zoekmachineoptimalisatie van je website? Laat het ons weten, want we helpen je graag. Bekijk hier alvast onze diensten op het gebied van SEO.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

SEO
Toon alle inspiratie