De basis van SEO is bekend: je website zo optimaliseren dat hij zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. Maar hoe kun je SEO nu echt goed inzetten voor je marketing? Hoe zorg je ervoor dat je hoog staat in de resultaten en daar ook blijft staan? En hoe zorg je ervoor dat mensen daadwerkelijk voor jouw site kiezen? Social Brothers geeft je tien tips om met SEO je online marketing te verbeteren.
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie. Het is de kunst van het schrijven van teksten die zowel door mensen als zoekmachines gewaardeerd worden. Met zoekmachine-optimalisatie zorg je ervoor dat je webpagina’s goed te vinden zijn via Google. Hierdoor kun je meer mensen naar je website trekken en je conversiecijfers verhogen. Dat maakt SEO een belangrijk onderdeel van je online marketing.
1. Denk aan de mens achter de zoekmachine
De eerste gouden marketingtip is om niet aan SEO te denken, ook niet aan je bedrijf en de verkoopcijfers, maar aan de mens achter de zoekmachine. Stel je verkoopt designmeubels. Bedenk dan wat de vraag kan zijn van iemand die de zoekterm ‘designmeubels’ gebruikt.
Wat moet jouw site bieden om ervoor te zorgen dat de vraag van de zoeker beantwoord wordt? Als je website dat namelijk ook echt biedt, heeft de bezoeker een goede reden om op jouw website te klikken. Een goede bezoekerservaring (en dus weinig bounces) verhoogt je positie in de zoekresultaten.
2. Richt je op head terms & long tail keywords
Het is goed je SEO te richten op belangrijke termen in je vakgebied, zoals ‘designkeuken’, ‘designstoel’ en ‘designbank’, maar bedenk wel dat je hier concurrentie op hebt. Kies daarom ook enkele long tail keywords.
Dat zijn zoekwoorden die veel minder vaak gebruikt worden, maar die wel specifiek weergeven wat jij te bieden hebt en waarin je verschilt van je concurrenten, zoals ‘designstoel traditie Gerrit Rietveld’. Dat geeft je een grote kans om met deze termen bovenaan in de zoekresultaten te komen en daarbij zal het conversiepercentage hier hoger zijn. Het is laaghangend fruit dat je makkelijk kan plukken.
3. Zorg voor topic authority
Met een webpagina over een keyword sta je waarschijnlijk niet bovenaan in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je autoriteit krijgt bij bepaalde onderwerpen gerelateerd aan je vakgebied, zoals ‘restauratie antieke stoelen.’
Die autoriteit kan je krijgen door veel te publiceren over een bepaald onderwerp. Doe dit echter niet lukraak, maar kies zorgvuldig subthema’s binnen het restauratieproces. De principes van inbound marketing kunnen je hierbij helpen.
4. Gebruik een historical optimization-strategie
Als je al veel content hebt geschreven over een onderwerp is het voor je SEO- marketing slim om deze te blijven gebruiken. Dit noemt men historical optimization strategy. Door oudere blogs aan te passen, bijvoorbeeld met aanvullingen over nieuwe ontwikkelingen en vervolgens opnieuw te publiceren, kun je contentstrategie efficiënter maken.
Je bouwt verder op de bestaande organische waarde van deze oudere blogs door backlinks (links naar je website) en conversies en verhoogt dit door nieuwe bezoekers te trekken, zonder dat je veel nieuwe content hoeft te schrijven.
5. Zorg voor een goede snippet
Met alleen een goede plek in de zoekresultaten ben je er nog niet. Je moet mensen ook overhalen om daadwerkelijk op jouw site te klikken. Dat lukt over het algemeen goed met een snippet: het stukje tekst dat in de zoekresultaten staat. Dit bestaat uit de paginatitel, de url en de meta-omschrijving. Zorg dat in alle drie het keyword waarop je gevonden wilt worden voorkomt. Het moet immers duidelijk zijn dat jij op jouw website ingaat op dit onderwerp.
In de meta-description geef je een korte samenvatting van de inhoud van je webpagina, gecombineerd met prikkelende call-to-action. Het moet mensen immers aanzetten om voor jouw website te kiezen tussen al die zoekresultaten. Dat alles doe je in niet meer dan 160 tekens, anders wordt je boodschap niet volledig weergegeven. Een goede snippet verhoogt de Click-Through-Rate (CTR) en dit is weer goed voor je SEO-marketing.
6. Probeer een featured snippet te krijgen
Bij een featured snippet geeft de zoekmachine het antwoord op een vraag direct weer in de resultaten, vaak in de vorm van enkele stappen. De featured snippets kunnen verschillende vormen hebben, van een paragraaf tot een tabel of een kennisveld. Als je ‘Hoe zet ik mijn microfoon aan’ googlet, zie je meteen een kader met antwoord op die vraag. Deze zoekresultaten vallen uiteraard meteen in het oog.
Nu kun je featured snippets helaas niet gewoon aanvragen, maar je kunt als online marketeer wel je best doen om ze te krijgen. Zorg voor posts die specifieke vragen beantwoorden. Zorg ook voor een format waardoor het bij Google meteen duidelijk is dat je een vraag beantwoord hebt. Dit kan door dit in de code te verwerken. Onze vrienden van Hubspot leggen uit hoe.
7. Denk aan de lokale SEO
Locatie krijgt binnen de rankingfactoren van Google een steeds grotere rol. Dat is logisch omdat Google de beste zoekresultaten voor de specifieke zoeker weer wil geven. Als jij op je mobiel in het hartje van Utrecht zoekt naar ‘beste pizzeria’, zit je niet te wachten een webpagina van een restaurant in Groningen, ook al is de pizza daar nog zoveel beter dan in Utrecht.
Ook zoekers gebruiken vaker een locatie in hun zoekopdracht of de toevoeging ‘near me’. Als online marketeer kun je op deze trend inspelen door lokale zoektermen, zoals je locatie, te verwerken in je teksten. Zo is je lokale SEO-marketing op orde.
8. Gebruik Google My Business
Voor lokale SEO is het raadzaam om gebruik te maken van Google My Business of Google Mijn Bedrijf. Als je ‘Social Brothers’ zoekt, verschijnt er een blok met informatie over ons. Dit is Google My Business.
Je kunt dit aanmaken via je Google Account. Geef duidelijke en aantrekkelijk informatie over je bedrijf en vergeet niet foto’s toe te voegen. Klanten kunnen via de blok naar je website gaan, de route naar je bedrijf vinden en zelfs direct contact met je opnemen.
Het kader geeft klanten in één oogopslag alle informatie over jouw bedrijf en trekt meer aandacht dan de standaardzoekresultaten. Je kunt hier ook aanbiedingen en blogs weer laten geven. Onmisbaar voor je online marketing.
9. Optimaliseer je call-to-actions
Stel dat je SEO helemaal in orde is en er veel bezoekers naar je website komen via de organische zoekresultaten. Dat is mooi, maar het levert je nog helemaal niks op. Denk dus na over wat je wilt dat bezoekers op je website of in je webshop doen en zorg voor aantrekkelijke call-to-actions op de juiste plaats.
Dit gaat natuurlijk een stap verder dan zoekmachine-optimalisatie, maar is wel noodzakelijk om qua online marketing de vruchten te plukken van al het werk dat je in de zoekmachine-optimalisatie hebt gestoken.
10. Track je data
Een laatste tip over SEO-marketing: track je data. Pas als je weet wat er op je website gebeurt, weet je waar verbeterpunten liggen. Houd je data dus bij, bijvoorbeeld via Google Analytics. Zo weet je hoeveel mensen er op je website komen via de organische zoekresultaten en of eventuele aanpassingen hier invloed op hebben. Vergeet ook niet A/B-testen uit te voeren voor grote veranderingen.
Extra tip
SEO-marketing is in principe gratis, maar het kan wel lang duren voordat je resultaten zichtbaar zijn in Google. We raden online marketeers daarom aan om zoekmachine-optimalisatie te combineren met SEA. Door advertenties te gebruiken kun je ervoor zorgen dat je wel meteen bovenaan staat. Daarnaast heeft SEA nog een voordeel: de ads staat altijd boven de organische zoekresultaten. Wil je meer weten over SEA? Lees dan ons blog erover.
Meer weten?
Wil je meer weten over SEO en het optimaliseren ervan? Lees dan onze andere blogs.
Bekijk hier onze diensten op het gebied van SEO. Heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website? Neem dan gerust contact op. Social Brothers helpt je graag.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!