In 2021 gaan er op het gebied van marketing een aantal zaken veranderen. Sommige ervan zijn al ingezet in 2020, maar zetten zich voort in het nieuwe jaar. Andere veranderingen zijn juist reacties op gebeurtenissen uit 2021. Het is hoe dan ook belangrijk om de ontwikkelingen in de gaten te houden en te zorgen dat je eigen marketingstrategie erop in speelt. Daarom zetten we ze voor je op een rijtje.
1. Community marketing
Wees eerlijk, we hebben het wel gehad met alle zoom-webinars, teams-presentaties en andere online events. Zo langzamerhand zijn we wel toe aan oprecht menselijk contact. Dat zien we ook terug in de marketingtrends. Event-based marketing zal afnemen en community marketing zal een grotere rol gaan spelen. Dat maakt het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf zichtbaar is op community platformen. Dat kan gaan om platformen van derden, maar ook om een eigen platform. Vergeet ook het belang van sociale media, zoals facebook-groepen niet. Wil je meer weten over online community platformen, lees dan ook ons blog erover.
2. Engagement
Marketing trend nummer 2 sluit aan bij de behoefte aan menselijk contact. Het wordt steeds belangrijker om niet alleen aanwezig te zijn online, maar hier ook interactie aan te gaan met je leads. Denk aan panels en discussiegroepen. Zo deel je niet alleen je kennis, maar maak je die ook relevant voor specifieke leads.
Deze ontwikkelingen willen overigens niet zeggen dat je helemaal geen webinars meer moet organiseren. Wel dat het belangrijk is om na te denken hoe je voor, tijdens en na de webinar een verbinding legt met bezoekers, leads en klanten.
3. Automated Personalization
Aan de behoefte aan persoonlijk contact kun je niet alleen tegemoet komen op platformen en op sociale, maar ook in je e-mailmarketing, op je website en in advertenties. Zo kun je ervoor zorgen dat al je marketingactiviteiten aansluiten bij de customer journey. De marketingactiviteiten van je organisaties zijn zo behulpzaam voor de lead, in plaats van disruptief. Lees hier meer over automated personalization.
Een belangrijk begrip hier is conversational marketing. Deze vorm van marketing draait om het verbinden van je klanten en het opbouwen van een relatie door middel van gepersonaliseerde content. Een goede conversational groeistrategie gaat van socials tot chatbot en van WhatsApp tot Pinterest.
4. Deep data, AI en machine learning
Om goed aan te sluiten bij marketing trend nummer 3, is kennis van je bezoekers, leads en klanten onmisbaar. Gelukkig hebben Google, Facebook en andere advertentiekanalen jarenlang inzicht verkregen in wat wel en niet werkt. Er zal dan ook de komende tijd veel meer gebruik gemaakt gaan worden van responsieve en dynamische ads.
Via tools als Google Analytics en HubSpot heb je deze inzichten zelf ook. 2021 is het moment op dit in te zetten om optimaal resultaat te behalen. Via machine learning en historische data weten we steeds beter of een bezoeker nu wel of niet lead gaat worden op jouw website. Dat maakt het belangrijker dan ooit om je data goed bij te houden (want garbage in = garbage out).
5. Personal branding
Waarom zijn influencers zo succesvol? Omdat het mensen zijn. Hoe menselijker jouw merk, hoe succesvoller je bedrijf zal zijn. Zorg voor een duidelijk herkenbare smoel voor je bedrijf met een consistente huisstijl en tone-of-voice. Maar menselijk zijn heeft ook te maken met interactie aangaan. Sociale media zijn hiervoor het perfecte middel. Dat kan dan via je bedrijfsaccount, maar nog persoonlijker maak je het als de social media kanalen van je medewerkers ervoor inzet.
6. Authentieke content met diepgang
Meer en meer vindt kennisdeling plaats via het internet. Op hier een belangrijke speler te zijn is het belangrijk om authentieke content te delen met diepgang. Authentiek wil daarbij meer zeggen dan dat je geen plagiaat pleegt 😉 Zorg dat je personal brand en je eigen tone-of-voice juist hier naar voren komt. En diepgang bied je door te zorgen dat je meer te zeggen hebt dan andere bedrijven die over dezelfde onderwerpen schrijven. Meer zeggen staat overigens niet gelijk aan meer woorden gebruiken.
Belangrijk bij kennis delen is wel om de andere trends niet uit het oog te verliezen. Praat niet alleen tegen je bezoekers, maar ook met ze. Deel je content op platformen en daag gebruikers uit om interactie met je post aan te gaan.
7. Inbound marketing
Je kan het eigenlijk al afleiden uit veel van de eerder genoemde trends: inbound is here to stay! Authentieke kennis delen, verbinding maken met je leads via social media en andere community platformen, het past allemaal perfect binnen de inbound methode van attract, engage en delight. En draaien niet veel van de eerder genoemde trends om tevreden klanten, het middel om het vliegwiel van inbound marketing draaiende te houden? Lees hier meer over de principes van inbound marketing.
8. Kanalenfusie
Verschillende digitale kanalen raken steeds meer met elkaar verbonden. Denk bijvoorbeeld aan social e-commerce. In de B2C-marketing gaan bijvoorbeeld WhatsApp, Instagram en Pinterest een steeds grote rol spelen onder andere door de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de apps aankopen te doen.
Ook marketplaces zoals bol.com en amazon.nl zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Ook Google gaat hiermee aan de slag met de Google Action Workplace. Deze is nu al beschikbaar in de VS en Frankrijk en zal naar verwachting in 2021 ook in Nederland beschikbaar zijn. Maar ook zonder speelt Google al een grote rol in de kanalenfusie. Denk aan de mogelijkheid om te chatten vanuit Google My Business of de mogelijkheid om direct vanuit Google Maps een restaurant te reserveren.
Voor de marketing van je organisatie is het vooral belangrijk om hierop in te spelen en op alle relevante kanalen aanwezig te zijn.
9. Voice search
Siri, Google Home en Alexa dragen eraan bij dat steeds meer zoekopdrachten via spraak worden gedaan. Dat verandert de aard van de zoekopdrachten: in plaats van enkele inhoudswoorden, wordt er vaak een hele vraag gesteld. Vergelijk ‘marketingtrends 2021’ met ‘Alexa, wat zijn de marketingtrends voor 2021’. Deze verandering in manier van zoeken heeft gevolgen voor je SEO-optimalisatie. Websites die duidelijk vragen beantwoorden scoren hoger bij deze zoekopdrachten en de long tail keywords worden steeds belangrijker. Lees hier meer over trends in SEO.
10. Cookies
Door initiatieven zoals de cookiewet, GDPR/AVG en Apple’s ITP, neemt de effectiviteit van tracking cookies af. Bereid je dus voor op wereld zonder (third party) cookies. Hierdoor wordt tracking moeilijker. Gelukkig is dit een geleidelijk proces! Dit betekent voor nu dat er toestemming nodig is voor cookies en dat de klant privacy verwacht. Bij Safaris is er al een volledige ban op third party cookies. Gelukkig zijn er oplossingen in de vorm van first party cookies en fingerprints.
Meer weten?
Meer weten over online marketing? Dan heb je wellicht ook interesse in ons blog over SEA? Of wil je liever meer weten over A/B-testen?
Sparren over de online marketing van jouw organisatie? Ook dat kan! Onze marketeers staan voor klaar.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!