Nu kun je featured snippets helaas niet gewoon aanvragen, maar je kunt als online marketeer wel je best doen om ze te krijgen. Zorg voor posts die specifieke vragen beantwoorden. Zorg ook voor een format waardoor het bij Google meteen duidelijk is dat je een vraag beantwoord hebt. Dit kan door dit in de code te verwerken. Onze vrienden van Hubspot leggen uit hoe.
7. Denk aan de lokale SEO
Locatie krijgt binnen de rankingfactoren van Google een steeds grotere rol. Dat is logisch omdat Google de beste zoekresultaten voor de specifieke zoeker weer wil geven.
Als jij op je mobiel in het hartje van Utrecht zoekt naar ‘beste pizzeria’, zit je niet te wachten een webpagina van een restaurant in Groningen, ook al is de pizza daar nog zoveel beter dan in Utrecht.
Ook zoekers gebruiken vaker een locatie in hun zoekopdracht of de toevoeging ‘near me’. Als online marketeer kun je op deze trend inspelen door lokale zoektermen, zoals je locatie, te verwerken in je teksten. Zo is je lokale SEO-marketing op orde.
8. Gebruik Google My Business
Voor lokale SEO is het raadzaam om gebruik te maken van Google My Business of Google Mijn Bedrijf. Als je ‘Social Brothers’ zoekt, verschijnt er een blok met informatie over ons. Dit is Google My Business.
Je kunt dit aanmaken via je Google Account. Geef duidelijke en aantrekkelijk informatie over je bedrijf en vergeet niet foto’s toe te voegen. Klanten kunnen via de blok naar je website gaan, de route naar je bedrijf vinden en zelfs direct contact met je opnemen.
Het kader geeft klanten in één oogopslag alle informatie over jouw bedrijf en trekt meer aandacht dan de standaardzoekresultaten. Je kunt hier ook aanbiedingen en blogs weer laten geven. Onmisbaar voor je online marketing.
9. Optimaliseer je call-to-actions
Stel dat je SEO helemaal in orde is en er veel bezoekers naar je website komen via de organische zoekresultaten. Dat is mooi, maar het levert je nog helemaal niks op. Denk dus na over wat je wilt dat bezoekers op je website of in je webshop doen en zorg voor aantrekkelijke call-to-actions op de juiste plaats.
Dit gaat natuurlijk een stap verder dan zoekmachine-optimalisatie, maar is wel noodzakelijk om qua online marketing de vruchten te plukken van al het werk dat je in de zoekmachine-optimalisatie hebt gestoken.
10. Track je data
Een laatste tip over SEO-marketing: track je data. Pas als je weet wat er op je website gebeurt, weet je waar verbeterpunten liggen. Houd je data dus bij, bijvoorbeeld via Google Analytics.
Zo weet je hoeveel mensen er op je website komen via de organische zoekresultaten en of eventuele aanpassingen hier invloed op hebben. Vergeet ook niet A/B-testen uit te voeren voor grote veranderingen.
Extra tip
SEO-marketing is in principe gratis, maar het kan wel lang duren voordat je resultaten zichtbaar zijn in Google. We raden online marketeers daarom aan om zoekmachine-optimalisatie te combineren met SEA. Door advertenties te gebruiken kun je ervoor zorgen dat je wel meteen bovenaan staat. Daarnaast heeft SEA nog een voordeel: de ads staat altijd boven de organische zoekresultaten. Wil je meer weten over SEA? Lees dan ons blog erover.
Meer weten?
Wil je meer weten over SEO en het optimaliseren ervan? Lees dan onze andere blogs.
Bekijk hier onze diensten op het gebied van SEO. Heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website? Neem dan gerust contact op. Social Brothers helpt je graag.