CRM staat voor Client Relationship Management. In principe gaat dit om de manier waarop een bedrijf de relatie en interactie met (potentiële) klanten beheert. Meestal bedoelen mensen als ze spreken over een CRM echter een CRM-systeem of een CRM-pakket. Dat is software waarin je de gegevens van je zakelijke contacten beheert, zoals PerfectView, PipeDrive of HubSpot. In dit blog leggen we je uit wat de voordelen en nadelen zijn van een CRM-pakket.
Voordelen van een CRM
Het is belangrijk dat je de gegevens van je klanten goed bijhoudt: niet alleen contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer, maar ook gegevens over wat er per mail of telefoon besproken is. Het grote voordeel van een CRM is natuurlijk dat het je de mogelijkheid geeft om deze grote hoeveelheid gegevens overzichtelijk op te slaan.
Vlekkeloze overdracht
Door het bijhouden van deze gegevens in je CRM-systeem weten je collega’s ook wat er besproken is met een klant of welke stappen er al gezet zijn. Wel zo handig als ze je werk overnemen, bijvoorbeeld als een lead in de marketingfunnel van de marketingafdeling wordt overgeleverd aan het salesteam. Je CRM kan zo bijdragen aan een betere samenwerking.
Tevreden klanten
Maar niet alleen je medewerkers profiteren van een CRM. Het programma zorgt er ook voor dat je klantgerichter kan werken. Het geeft je immers een goed beeld van de klant. Dat maakt het makkelijker een goede relatie op te bouwen met je klant en de klanttevredenheid te verhogen.
Analyseren
Verder geeft een CRM je de gelegenheid om informatie over je prospects, leads en klanten te analyseren. Deze uitkomsten van deze analyses kun je weer gebruiken om prognoses te maken of je marketingproces te optimaliseren.
Automatiseren
Als je een stap verder wilt gaan, kun je deze informatie ook gebruik om je marketingproces te automatiseren. Let op: afhankelijk van het systeem dat je gebruikt, kun je de automatisering via het CRM regelen.