HubSpot biedt als CRM heel veel mogelijkheden voor marketing automation. Zo kun je workflows opzetten waarmee je leads automatisch een of meerdere mails ontvangen. Je bepaalt zelf de trigger voor het verzenden van de mails. Zo kun je ervoor zorgen dat bepaalde leads op bepaalde momenten bepaalde mails krijgen. Zo breng je de juiste boodschap op het juiste moment bij leads waarvoor dit relevant is. We geven je 5 tips om triggers en de bijbehorende workflow te kiezen.
Stap 1 voor marketing automation: user onboarding
Als je ergens nieuw bent, verwacht je een hartelijk welkom waarbij je meteen kennis kan maken. Zo gaat dat ook met nieuwe klanten van je online winkel. Laat ze met een automatische mail weten dat je blij met ze bent en stel je meteen voor.
Dit is het moment om de toon te zetten en te laten weten waar jouw bedrijf voor staat. Onderschat dit niet en neem de tijd voor deze belangrijke stap in je marketing automation. Ga voor een e-mailflow die past bij jouw bedrijf en die klantvriendelijk is. Goede voorbeelden vind je bij CoolBlue en bol.com.
Dit is overigens niet een tip die alleen voor B2C-bedrijven is. Ook in de B2B-sector kun je bij het eerste contactmoment, zoals het invullen van een leadform een dergelijke mail sturen.
Raak je klanten niet kwijt: re-engagement
Stel, je hebt van een goede vriend al lang niets meer gehoord. Wat doe je dan? Juist je neemt zelf contact op. Dat kan ook met klanten die al lang niets meer bij je gekocht hebben. Mail ze met de nieuwe aanbiedingen om ze weer bij je winkel te betrekken.
Hebben klanten een verlanglijstje gemaakt in jouw online omgeving, herinner ze dan aan hun eigen wensen. Hebben je leads geen wensen achtergelaten, dan kun je ook speciale gelegenheden zoals het einde van het jaar aangrijpen om iedereen weer bij de les te krijgen. Zo zorg je ervoor dat je automatische marketing aansluit bij klant en tijdstip.
Wat doe je met verlaten winkelwagentjes?
En tip vooral voor de B2C-sector: stel iemand is bij je langs geweest, maar is zijn sjaal vergeten. Ook dan laat je dat weten. Waarom zou je dus geen contact opnemen met mensen die een volle winkelwagen midden in de e-shop hebben laten staan?
Herinner ze aan hun aankoopintentie en haal ze eventueel over met een extra korting. Er is immers een reden dat iemand niet tot aankoop is overgegaan. Geef dus nog een extra motivatie om toch te kopen.
Aan overtuigde klanten verkoop je meer: upselling
Mensen overtuigen om iets te kopen, is het makkelijkst als ze al overtuigd zijn. Dat is het principe van upselling. Iemand die al eerder keukenapparatuur bij je gekocht heeft, heeft misschien ook interesse in een keukenmachine. Laat aankopen dus ook triggers zijn voor je marketing automation. Dit is natuurlijk ook van toepassing op de B2B-sector. Wie een webdeveloper zoekt, heeft mogelijk ook interesse in online marketing.
Niet vergeten: customer happiness
Het is altijd goed om te weten of je klanten tevreden over je zijn. Volgens het principe van Inbound Marketing zorgen tevreden klanten namelijk voor meer tevreden klanten. Hoe tevreden je klanten zijn, kun je meten met de Net Promoter Score. Hiermee worden klanten ingedeeld in ontevreden klanten, tevreden klanten en promoters, klanten die zo tevreden zijn over je product dat ze het ook aan andere aan zouden raden. En dat wil je natuurlijk. Door klanten na een aankoop een korte enquête in te laten vullen, kun je dit in de gaten houden en erop sturen.
Meer weten over marketing automation?
Meer weten over de mogelijkheden van marketing automation met HubSpot? Lees dan ook onze blogs over e-mailautomation en lead nurturing. Of ontdek alles wat je wilt weten over HubSpot op deze overzichtspagina.
Klaar om workflows op te zetten om je klanten omver te blazen? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!