Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Hoe kies je een content management systeem (CMS) dat bij je bedrijf past?

In de wondere wereld van het CMS zijn er 1001 smaken: van een open-source oplossing, coole headless e-commerce oplossing, Digital Experience Platforms (DXP), Website Content Management (WCM) tot aan een grote SaaS-oplossing. Juist omdat er zoveel keuze is, is het lastig om een CMS te kiezen, terwijl het toch een van de meeste essentiële bouwstenen is van jouw website of webshop.

We zien vaak dat er geluisterd wordt naar de digital agency, wat in de basis een goede keuze kan zijn. Wel zien we dat veel digital agency’s een voorkeur hebben voor één of twee CMS’en. Dat betekent dat jij als marketingmanager of IT-manager niet altijd direct de juiste keuze maakt. Speciaal daarom hebben we een checklist samengesteld. Hiermee wordt het een stuk makkelijker om een keuze te maken tussen de verschillende CMS’en. Let op, in dit artikel vergelijken we geen CMS’en, maar geven we jou de ruimte om dit zelf goed te kunnen doen. 

Community 

Een essentieel onderdeel voor de keuze van een CMS is de achterliggende community. In het geval van CMS-selectie bestaat een community uit de hoeveelheid gebruikers en developers. Op beide vlakken zou je kunnen zeggen dat “the bigger the better’’ van kracht is. 

Wanneer we kijken naar de hoeveelheid gebruikers of klanten van een CMS geeft dit vaak een goed beeld van de mogelijkheden en de potentiële schaalbaarheid ervan. Let hierbij natuurlijk wel goed op dat deze gebruikers vergelijkbaar zijn met jou als gebruiker, zowel qua branche als qua bedrijfsgrootte. Een e-commerce CMS als Bloomreach richt zich bijvoorbeeld op andere bedrijven dan Shopify. De wensen van een kleine webshop zullen waarschijnlijk het beste aansluiten bij Shopify, terwijl een grote webwinkel beter bediend kan worden door Bloomreach. 

Het punt over de developers is gericht op de hoeveelheid developers die beschikbaar zijn om aan jouw project te werken. Wij adviseren altijd om een CMS te selecteren in samenwerking met een implementatiepartner, maar bekijk wel de rest van de community. Zo kan er wanneer nodig altijd gemigreerd worden naar een andere partij. Daarnaast geeft een grote community een betere kans om wanneer nodig zelf een developmentteam te ontwikkelen. 

(Maandelijkse) kosten

De kosten van een project zijn vaak een eerste pijler bij het vernieuwen van een website. Wel is het zo dat er bij de selectie van een CMS veel verschillende (verborgen) kosten kunnen zijn, zowel bij implementatie als voor de maandelijkse onderhoudskosten. Een veel door ons gehoorde statement is “open-source is toch gratis, laten we daarvoor gaan.’’ In de basis klopt dit. Met een open-source CMS als WordPress of Drupal kun je gratis starten. Maar als er voor de implementatie van een CMS veel verschillende kosten gemaakt moeten worden, dan kan een gestandaardiseerd SaaS CMS voor een vast bedrag per maand best wel eens interessant zijn. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten erg verschillend. Bij een open-source implementatie is het van belang om maandelijks zelf te investeren in het onderhoud en beheer van de website. En als je dat goed wil doen, gaat dat net even wat verder dan een simpele “druk op de update-knop’’. 

Content 

“Content is king’’, en zeker bij de selectie van een CMS klopt dit als een bus. Zowel de kwantiteit als de verschillende contentvarianten hebben direct invloed op de keuze van een CMS. Wanneer er een grote (historische) hoeveelheid content beschikbaar is, is het fijn om met een CMS te werken dat het makkelijk maakt om snel content te migreren en beheren. Verkoop je een tot twee producten of publiceer je één blog per maand, dan hebben de contentmogelijkheden van het CMS minder invloed. 

Een ander onderdeel is de meertaligheid van de content. Dit kan bij het ene CMS leiden tot ontzettend veel werk, terwijl het bij een andere een fluitje van een cent is. Daarnaast is de invulling van het contentbeheer een onderdeel om mee te nemen in de CMS-afweging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid mensen die content plaatst, schrijft en beoordeelt voordat het live gaat. Wil je meer weten over het schrijven van goede content, lees dan onze blog daarover.

`Het is van belang om van te voren te bedenken welke koppelingen je nodig hebt.`

Marketing 

Een website zonder marketing, is geen website. Qua marketing is het van belang om een afweging te maken welke activiteiten intern en welke extern uitgevoerd worden. Bij een aantal CMS’en is het bijvoorbeeld erg makkelijk om zelf aan de slag te gaan met de technische SEO-optimalisatie, het optimaliseren van SEA-campagnes of mailcampagnes. Aan de andere kant staan de meer technische CMS’en waar alle online marketingonderdelen separaat dienen te worden toegevoegd en die daardoor minder gebruiksvriendelijk zijn. Daarnaast zien we dat de meetbaarheid van het sitebezoek en de conversies per CMS erg kan verschillen qua gebruiksvriendelijkheid. Deze meetbaarheid is een essentieel onderdeel voor elke website die op dit moment wordt gelanceerd. 

API-koppelingen

Vaak is een website een onderdeel van een groter digitaal geheel en gekoppeld met andere systemen, zoals een administratiepakket, Applicant Tracking System (ATS) of Payment Service Provider (PSP). Wanneer we kijken naar de verschillende CMS’en dan zien we dat er bij een aantal gestandaardiseerde koppelingen beschikbaar zijn, terwijl bij andere elke koppelingen op maat gemaakt dient te worden. Bij bepaalde gesloten systemen zijn koppelingen niet mogelijk. Dit biedt wel weer andere voordelen, zoals een stabiel systeem.

Het is dus van belang om van te voren te bedenken welke koppelingen je nodig hebt en welk CMS daarvoor de beste oplossing biedt. Het is ook van belang om bij de beschikbare koppelingen een goede inventarisatie te maken van de functionaliteiten ervan. Soms lijkt een API compleet, maar blijken jouw specifieke wensen niet beschikbaar te zijn en moeten ze toch op maat gemaakt worden. Een selectie van het juiste CMS kan een hoop werk schelen qua API-ontwikkeling, en is dus een belangrijk onderdeel in de CMS-selectie. Ons broertje WP Brothers kan je helpen met koppelingen in Word Press.

Veiligheid 

Iets wat vaak vergeten wordt, is de veiligheid van het CMS. Ondanks dat niemand ooit een garantie kan geven over de veiligheid van een CMS, zitten er wel veel verschillen tussen de veiligheidsniveaus van de CMS’en. We zien bij de verschillende SaaS CMS’en dat er bijna dagelijkse updates worden uitgevoerd. Dit is in de maandelijkse prijs verwerkt. Bij de open-source CMS’en zullen de updates zelf beheerd moeten worden. Daarom is het van belang om hier maandelijks tijd in te steken. Daarnaast zien we dat de meest gebruikte CMS’en over het algemeen een wat grotere kans hebben om gehackt te worden in vergelijking met de CMS’en met een kleinere gebruikersgroep. 

Meer weten?

Je ziet dat er veel zaken komen kijken bij het kiezen van een CMS dat geschikt is voor jouw website, jouw doelstellingen en jouw bedrijf. Voor de een is het budget leidend, voor de ander is het belangrijk dat er koppelingen met bijvoorbeeld een CRM-systeem of andere systemen gemaakt kunnen worden. De een heeft wellicht de tijd en de expertise om zelf updates te beheren, de ander vindt het prettig als dit geregeld wordt. 

Bij Social Brothers kijken we altijd naar de wensen en doelstellingen van jou als klant om zo het meest optimale CMS voor jouw bedrijf te kiezen. Neem gerust contact op als je meer wilt weten over de mogelijkheden. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen, vergeet dan niet om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.