Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Social Brothers Lab: Hoe stimuleer je winkelbezoek met technologie?

geschreven door Rob Ammerlaan op 13 apr. 2121

Bij Social Brothers werken we graag mee aan onderzoek. Want enkel met goed onderzoek kom je te weten welke technologieën nu echt werken! Dat was reden voor ons om samen met onze partner Notificare mee te werken aan het RAAK-mkb-onderzoekstraject van de Hogeschool van Amsterdam onder leiding van Dr. T. Verhagen, lector Emerging technologies.

De HvA heeft in het RAAK-onderzoekstraject samen met winkeliers en technologiepartijen onderzocht welke innovatieve technologie ingezet kan worden om meer bezoekers naar winkels te trekken. Er is hierbij specifiek gekeken naar de volgende opties:

  1. Mobiel spaarsysteem (loyalty app)
  2. Interactieve digitale schermen
  3. Locatie-specifieke berichten (geofencing)
  4. Augmented reality in de etalage

Het is belangrijk om dit te onderzoeken, omdat ontwikkelingen in de retail snel gaan. Denk aan online concurrentie en veranderend consumentengedrag door bijvoorbeeld corona. Dat maakt het voor ondernemers met fysieke vestigingen noodzakelijk om te weten welke vormen van digitale communicatie het beste werken. Enkel dan kun je er immers goed op inspelen. Wat waren de resultaten?

Loyalty app

De eerste onderzochte techniek in het RAAK-onderzoek is een loyalty app met een mobiel spaarsysteem. Deze techniek heeft van alle onderzochte technologieën het meest significante effect op de band met de winkel, de winkelbezoekintentie en de intentie om in de winkel een aankoop te doen. Vooral het gebruiksgemak en het nut van de app beïnvloeden dit effect.

Interactieve schermen

Het gebruik van interactieve schermen in de etalage draagt bij een aan positieve houding ten opzichte van de winkel, maar kan een negatief effect hebben op het winkelbezoek. Er is het gevaar dat het gebruik van het scherm een doel op zich wordt. Hierdoor stimuleert het passanten niet voldoende om de winkel te betreden. Het is dus van belang om consumenten tijdens het gebruik van het scherm een duidelijk reden te geven om de winkel te bezoeken, bijvoorbeeld met een kortingscode.

Locatie-specifieke berichten

Met locatiespecifieke berichten had Social Brothers al ervaring via de app die we voor SPAR University ontwikkeld hebben. Dat is de reden dat de HvA voor dit onderdeel bij Notificare en Social Brothers heeft aangeklopt. Voor de MKB-ondernemingen Marqt en Huize van Wely hebben we voor het onderzoek een nieuwe app ontwikkeld. Aan de hand van geofencing krijgen gebruikers van de app een push-bericht als ze binnen een bepaalde afstand van Marqt of Huize van Wely zijn. De berichten zijn afwisselend commercieel en informatief. Via iBeacons wordt vervolgens bijgehouden of de berichten effect hebben op het winkelbezoek.

Het blijkt lastig om mensen aan te zetten om de app ook daadwerkelijk te downloaden. Daarom is het aan te raden om de toegevoegde waarde van de app goed duidelijk te maken. Een download-incentive, zoals korting, kan ook zeker helpen. Het nut van het bericht blijkt significant bij te dragen aan de intentie om de winkel te bezoeken. Het is dus belangrijk om ook goed na te denken over de berichten die gestuurd worden.

De technologie die gebruikt wordt, maakt het noodzakelijk dat verschillende technologische partners samenwerken. Er moet een app ontwikkeld worden, er moet gebruik gemaakt worden van geofencing & iBeacons en er moeten push-berichten worden verstuurd. Dat maakt deze vorm van marketing vooral interessant voor de grotere winkels en winkelketens.

Augmented Reality

Een laatste onderzochte technologie in het onderzoek van RAAK is Augmented Reality. Bij dit deel van het onderzoek kunnen mensen via een AR-app het fabricageproces van producten volgen. De effecten zijn vergelijkbaar met de interactieve schermen. AR heeft een positief effect op de houding die mensen hebben ten opzichte van de winkel, maar het plezier van de ervaring heeft een negatief effect op de bezoekintentie. Blijkbaar leidt AR dus vooral af van de daadwerkelijke winkel. Ook hier is het dus belangrijk om goed na te denken over hoe je mensen toch aanzet tot winkelbezoek.

Meer weten?

Wil je gebruik maken van een van de genoemde technologieën voor je winkel of winkelketen of een combinatie van beide? Social Brothers helpt je graag met een verkennend onderzoek naar de meest efficiënte strategie. Uiteraard kunnen we dit samen met onze partners ook voor je implementeren.

Wil je meer weten over het RAAK-onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam? In dit bericht van Retailinsiders vind je meer informatie over het hele onderzoek. En in dit bericht vind je meer informatie over de inzet van locatiespecifieke berichten.

 

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8