Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Amazon en e-commerce in Nederland: de stand na 1 jaar

geschreven door Steven Ammerlaan op 04 mrt. 2121

In maart 2020 heeft Amazon, het grootste e-commercebedrijf ter wereld, zijn digitale deuren geopend in Nederland. Het bedrijf had wellicht geen beter moment kunnen kiezen, want online sales is booming sinds het begin van de coronacrisis. Maar hoe staat ervoor voor Amazon? En wat betekent dat voor andere marktplaatsen en webshops? We geven een analyse.

Welke kant gaat het op?

Laten we Duitsland als voorbeeld nemen, omdat Amazon daar al langer actief is. De helft van alle online aankopen gaat daar via Amazon. 80% van de Duitse klanten begint hun customer journey op Amazon. Er is dus een grote kans dat Amazon ook in Nederland een grote speler wordt. Nu zijn er in Nederland wel al andere grote en volwassen e-commerce bedrijven zoals Bol, Zalando en Coolblue, waarbij vooral Bol erg populair is bij de Nederlanders (89% geeft er de voorkeur aan boven Amazon). Dat maakt het interessant om te kijken wat de concurrentie doet.

De e-commerce concurrenten van Amazon

Grote e-commerce concurrenten hebben zich gewapend tegen Amazon door in te spelen op de kost van de Amerikaanse marktplaats. Bol.com bijvoorbeeld verkoopt nu ook kleding om beter te kunnen concurreren met Amazon. Bol.com maakt hier tv-reclame voor en brengt zelfs met tijdschrift Linda een modeblad uit.

De wapenwedloop van de grote spelers heeft gevolgen voor andere webshops. Kleine concurrenten verschijnen niet meer in de zoekresultaten. Zoek maar eens op huishoudelijke voorwerpen zoals een strijkplank of een braadpan. Van de organische zoekresultaten wordt de top 10 ingenomen door grote namen als bol, coolblue, wehkamp, blokker en hema. Kleine webshop komen er niet tussen. Dit heeft te maken met autoriteit, voorkeuren van de zoekers en de breedte van het aanbod.

In de betaalde zoekresultaten leggen de kleinere webshops het ook af tegen de grote spelers. De drijven namelijk de kosten per klik op, zodat kleinere webshop weinig mogelijkheden hebben om ertussen te komen. Zo hebben de grotere bedrijven op alle manieren dominantie binnen de zoekmachine.

Wat betekent Amazon voor jouw e-commerce?

De dominantie van de grote spelers, heeft tot gevolg dat customer journeys in de B2C-marketing steeds vaker zullen op dit soort marktplaatsen of dat nu Amazon is of niet. 16% van de consumenten start nu al zijn customer journey op een marktplaats. De marktplaatsen zijn goed voor 33% van de online verkopen en ze maken 40% van de online retailmarkt uit. Als je niet tot de groten behoort, heb je een goede marketingstrategie nodig die inspeelt op wat er gaande is.

Er zijn dan globaal twee opties voor je eigen e-commerce na de komst van Amazon. De eerste is jouw bedrijf zo inrichten dat je kan profiteren van de online marktplaatsen. Dat wil dus zeggen dat je je producten vooral via Bol.com en consorten gaat verkopen, in plaats van de concurrentie aan te gaan ermee. Dan kan een slimme strategie zijn. Je vergroot je bereik en lift mee op de naamsbekendheid van de gekozen marktplaatsen.

Door middel van onze partner Channable kunnen we je helpen om je producten naar verschillende marktplaatsen te pushen. We kunnen ze dan vanaf één plek beheren, aanpassen en de prestaties bijhouden. Ook kunnen we helpen met de productomschrijving om te zorgen dat je producten binnen de marktplaats goed vindbaar zijn.

De andere optie is om je te onderscheiden van de rest. Wat kan jij bieden dat Bol, Amazon of Coolblue niet kunnen? Wat maakt jouw product, dienst of merk bijzonder? Om je te onderscheiden is het belangrijk om een strategie op te zetten voor je branding en dat je de juiste kanalen inzet om je doelgroep te bereiken. Social Brothers kan je helpen om de juiste (sociale-) mediakanalen te bepalen voor jouw bedrijf en de juiste doelgroepen te targeten.

Meer weten?

Wil je weten wat de komst van Amazon betekent voor de marketingstrategie van jouw e-commerce bedrijf? Neem contact op met Social Brothers! Samen kijken we welke optie het beste past bij jouw bedrijf.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8