Elk jaar studeren er ongeveer 37.000 studenten af aan het hoger onderwijs en zij moeten vervolgens de arbeidsmarkt op. Dit is jouw doelgroep. Alleen, hoe bereiken zij jou? Het is daarom van belang om een goede Werken-bij website te hebben zodat geschikte kandidaten je kunnen vinden. Volgens Bersin’s Factbook worden meer werknemers aangenomen via de eigen Werken Bij-website van bedrijven dan via welke andere vacaturebank dan ook. Daarnaast kan je een eigen pagina inrichten zoals jij dat wil. Mensen beslissen over het algemeen binnen 60 seconden of ze jouw pagina de moeite waard vinden of niet. Dan is het uiteraard van belang dat je een pagina maakt die veel indruk kan maken, toch?
Social Brothers en WP Brothers hebben uitgebreide ervaring met het maken van goede Werken-bij websites. Naast onze eigen recruitmentwebsite, hebben we werken-bij websites ontwikkeld voor onder andere Backbase en Bloomreach.
Maar hoe maak je nu een goede werken-bij website? Wij vertellen het, it’s what we do.
Strategie
Allereerst ga je nadenken over een strategie: waarom is het belangrijk een Werken-bij- pagina te hebben?
Uiteraard heb je al een corporate website, maar deze is niet specifiek gericht op de arbeidsmarkt. Om nieuw talent aan te spreken is het belangrijk om hiervoor een aparte Werken-bij pagina te hebben die verbonden is met de recruitment journey.
Voor het uitstippelen van de recruitment journey is het belangrijk om te weten welke doelgroep je wilt aanspreken en hoe je dit wilt gaan doen. Jongeren die bij een start-up willen werken spreek je bijvoorbeeld anders aan dan young professionals die op zoek zijn naar de volgende stap in hun carrière. Je zult niet alleen een andere tone-of-voice nodig hebben, maar ook andere middelen in moeten zetten voor je online marketing. Zoeken je potentiële nieuwe medewerkers via Google for Jobs, andere vacaturebanken of juist via LinkedIn?
Volgens iCIMS zoekt 70% van de werkzoekenden via zijn of haar telefoon
Data-onderzoek
Onderzoek welke termen je doelgroep gebruikt. Gebruiken de kandidaten die jij zoekt meer woorden zoals copywriter, of toch eerder tekstschrijver, marketing-assistent of content creator? Met data-onderzoek verkrijg je onmisbare informatie: waar komen de mensen die jouw pagina hebben gevonden vandaan en hoe kan je dit naar jouw voordeel gebruiken? Deze informatie kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat de vacatures de nieuwe talenten die je zoekt meer aanspreken. Zet ze ook in voor de SEO en SEA om ervoor te zorgen dat je vacature bij de juiste zoektermen verschijnt. Wanneer je alle benodigde data verzameld hebt, kun je gaan kijken naar de volgende stap van je pagina: het design.
Design
Dit deel moet de vertaalslag van je bedrijf weergeven in beeld. Werkzoekenden zouden in een oogopslag moeten kunnen zien waar ze kunnen solliciteren. Daarvoor is het bijvoorbeeld een goed idee originele foto’s of video’s te gebruiken voor je pagina. Wie is de recruiter, wie is het team? Dit maakt het menselijk en toegankelijk. Het is vanaf het begin al duidelijk voor de kandidaat waar hij of zij aan toe is. Hiermee werk je aan een sterk employer brand of werkgeversmerk.
Daarna is het in het wervingsproces van belang dat nieuwe talenten snel hun gegevens kunnen achterlaten nadat ze enthousiast zijn geworden van de vacature! Ook niet onbelangrijk is de ‘reward’. Wanneer je een kandidaat zover hebt kunnen krijgen te solliciteren voor jouw vacature, laat hem of haar zich dan welkom voelen! Bij Backbase doen we dat met een GIF.
Bouw
Een goede website kan snel opgebouwd en aangepast worden. Bepaalde functionaliteiten zijn onmisbaar zoals een suggestive zoekfunctionaliteit, de mogelijkheid om vacatures op te slaan, een API-koppeling met je ATS en natuurlijk trackingcodes om de prestatie van je website te meten.
Een ATS of Applicant Tracking System is een software-applicatie waarmee je de kandidatenstroom kan beheren. Je kunt een databank met kandidaten aanleggen. Daardoor heb je zicht op wie je uitgenodigd of afgewezen hebt en kan er talentpools mee opbouwen. Je maakt er het wervingsproces efficiënter mee voor jezelf en voor je kandidaten. Voor je eigen gemak is het prettig als het ATS meteen gekoppeld is aan het CMS van je Werken-bij website, zodat gegevens van kandidaten automatisch opgeslagen worden.
Daarnaast moet je website natuurlijk goed vindbaar zijn! Werkzoekenden moeten op jouw pagina terecht komen zonder al te veel geklik. Het is belangrijk hierbij nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden, zoals Google for Jobs. Dit is een manier om als werkgever vacatures te publiceren en op deze manier in contact te komen met werkzoekenden. Wanneer dit allemaal is uitgedacht ga je pas verder naar de content. Lees hier meer over Google for Jobs. Door Google for Jobs is het niet alleen belangrijk dat je SEO op orde is, maar ook dat Google door structured data weet wat je vacatures zijn.
Denk bij de bouw ook aan de mobiele versie van je website. Heb je die niet, dan ben je volgens David Goldin, CEO van Capify, al kandidaten kwijt. Volgens een recent onderzoek van iCIMS zoekt 70% van de werkzoekende via zijn of haar telefoon. Key dus!
Ook niet onbelangrijk: zorg dat vacatures makkelijk te delen zijn via sociale media. Zo kun je niet alleen kandidaten aantrekken die specifiek op zoek zijn naar een baan, maar ook nieuwe talenten die niet zoekende zijn verleiden met jouw employer brand.
Inhoud
De inhoud, hierin kan je de tone of voice goed laten doorschemeren. Welke doelgroep heb je en hoe pas je de pagina daarop aan? Bedenk ook goed wat er in een goede vacaturetekst staat. Een goede vacaturetekst is duidelijk en transparant. De meeste vragen zijn al beantwoord: wat zijn de werkzaamheden, wat is de sfeer van het bedrijf, voor hoeveel uren per week is de functie, wat zijn de functie-eisen en hoe werkt de sollicitatieprocedure? Wanneer de tekst gericht geschreven is zullen er natuurlijk meer passende kandidaten reageren. Dat scheelt weer tijd in het recruitmentproces. Zorg uiteraard dat alle inhoud voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG (onze nieuwe privacywet).
Dingen waar je ook rekening mee kan houden – zeker wanneer je een wat jongere doelgroep hebt – zijn bijvoorbeeld: vacatures kunnen delen via Whatsapp, multilingual pagina’s, recruitment-bot voor vragen en het verdelen van de vacatures per afdeling. Bij Debuut hebben we het onderstaande gedaan, zo kan jij je identificeren met verschillende persoonlijkheden. Check it out!
Heb je hulp nodig bij het maken van de perfecte pagina of website, het integreren van je vacatures in Google for Jobs, het uitstippelen van de recruitment-journey en de wervingsstrategie of de koppeling tussen je Werken-bij website en je ATS? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee.