Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Gooit Google for Jobs de banenmarkt overhoop?

geschreven door Steven Ammerlaan op 24 sep. 2020

De afgelopen weken stond het internet op zijn kop: het platform Google for Jobs is vanaf nu beschikbaar in Nederland. Het platform verzamelt en toont vacatures van diverse websites in één overzicht dat direct bovenaan in de zoekresultaten staat in een apart kader, zoals een featured snippet. Zo vinden werkzoekenden sneller relevante vacatures online, terwijl werkgevers ervoor kunnen zorgen dat ter vervullen functies beter zichtbaar zijn.

De komst van Google for Jobs betekent dat grote jobboards, als Monsterboard en Indeed buitenspel worden gezet. Deze platformen waren altijd een van de cash-cows van Google door hun zoekmachine-advertenties. Nu haalt Google de man-in-the-middle eruit om direct zelf informatie tussen werkgever en werkzoekende uit te wisselen. Wat betekent dit voor de banenmarkt? Zal de wereld nooit meer hetzelfde zijn? Of valt het gevolg voor bedrijven, vacatureplatformen en werkzoekenden wel mee? 

Maakt Google for Jobs verschil?

Ik geloof niet dat Google for Jobs wezenlijk verschil zal maken en denk dat veel van de onrust rondom Google for Jobs onterecht is. Als je vroeger een vacature had, plaatste je een advertentie in lokale krantjes. Google doet nu eigenlijk hetzelfde, maar dan online. Zonder tussenpersoon kun je nu online lokale vacatures vinden, zoals je die vroeger vond in de lokale papieren media. 

Belangrijk is echter ook dat bij er voor het vinden van de juiste kandidaten voor je vacature meer komt kijken dan een technisch succesvol vacatureplatform. In een krappe arbeidsmarkt, zoals in de techniek of de ICT is Google for Jobs niet het middel om op magische wijze je openstaande vacatures te vullen. Het is belangrijk dat je een aantrekkelijke werkgever bent waar mensen voor willen werken. 

De stappen van recruitment

De zichtbaarheid van de vacature is pas de eerste stap bij recruitment. Als je vacature eenmaal gevonden is, zal de kandidaat nagaan of hij aan de functie-eisen voldoet, maar zeker ook of hij een klik voelt met het bedrijf. Daarna volgt nog een proces van motivatiebrieven, sollicitatievideo’s, cv’s, pitches en gesprekken dat los staat van Google. 

Een goed zichtbare vacature betekent helaas niet altijd dat je ook goede kandidaten binnenhaalt. Daarom is het essentieel om een goed uitgedachte recruitment-journey te hebben waarmee je niet zoveel mogelijk sollicitanten, maar de juiste kandidaten vindt. De strategie achter je zoektocht naar personeel is dus veel belangrijker dan het gebruikte platform. Lees hier meer over een goede strategie.

Bij Social Brothers hebben we veel ervaring met het uitdenken en uitvoeren van succesvolle recruitment journeys. Zo hebben we voor het internationale Fintech-bedrijf Backbase een volledig datagedreven Werken-bij-website ontwikkeld. We hebben met A/B-testen uitgebreid onderzocht hoe Backbase kandidaten aan kan trekken die passen bij hun KPI’s. Lees hier de hele case.

Wat verandert er wel door Google for Jobs?

Het belang van een uitgedachte journey blijft bestaan, en Google kan daar niks aan veranderen. Wat wel verandert, is dat er nieuwe kansen komen om buiten SEO en SEA vacatures prominent onder de aandacht te brengen. Dat kan met Google for Jobs direct vanuit je eigen website en dus met minder tijd en moeite. Daarvoor heb je wel een site nodig die Google herkent als een vacaturepagina. Naast on-page SEO, is hier vooral het technische aspect van belang: een sitemap en structured data.

Ben je dus ongerust over de komst van Google for Jobs? Ik kan je verzekeren dat dat nergens voor nodig is. Google for Jobs is niet het probleem bij het vinden van kandidaten, een slechte recruitment-strategie is dat wel! Ondanks de coronacrisis is er een krappe arbeidsmarkt in verschillende sectoren en dat betekent dat je tijd en liefde moet stoppen in de recruitment-journey om de juiste mensen te werven.

Hulp nodig?

We kunnen je bij Social Brothers eenvoudig helpen met de technische kant van Google for Jobs, zodat ook jouw vacatures bovenaan in Google staan. Maar nog belangrijker, wij kunnen je helpen met het ontwikkelen van een Werken-bij-website en de recruitment journey. Zo vind jij de juiste kandidaten, ook in een krappe arbeidsmarkt!

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8