Door het automatiseren van je e-mails, kun je veel voordeel behalen. Maar hoe pak je e-mail automation nu goed aan? We geven je vijf tips om er meteen goed mee van start te gaan.
Meer weten over de voordelen van e-mail automation en andere vormen van marketing automatiseren? Lees ons blog over personalized marketing automation.
1. Begin met testen
Voordat je begint met e-mail automation is het belangrijk dat je inzicht krijgt in wat jouw doelgroep aanspreekt. Daarom begin je met het testen van je e-mails. HubSpot heeft een ingebouwde mogelijkheid om A/B-testen te doen met je e-mailcampagnes.
Je maakt eenvoudig twee versies, waarbij je onder andere onderwerpregel, lay-out, inhoud en volgorde kan aanpassen. Door twee verschillende e-mails te sturen naar (een gedeelte van) je publiek, kom je erachter welke variant het beste in staat is je leads tot actie aan te zetten. Die versie stuur je dan naar de rest van je mailinglijst.
Meer weten over A/B-testen? Lees ons blog erover.
2. Personaliseer je automatische e-mails
In veel e-mailprogramma’s heb je de mogelijkheid om een zogenaamde personalization token toe te voegen. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je de ontvanger persoonlijk aanspreekt en eventueel ook zijn bedrijf en functie noemt.
Dit maakt je geautomatiseerde e-mails persoonlijker en vergroot de kans dat de ontvanger het idee krijgt dat de mail speciaal voor hem of haar geschreven is. Dit verhoogt weer de kans dat de ontvanger de mail opent, leest en verdere stappen onderneemt.
3. Segmenteer je contacten
Met een CRM kun je je contactpersonen segmenteren. We raden je aan om dit te doen op basis van de buyer journey. Maak een onderscheid tussen Visitors, Leads, MQL en SQL, Opportunities en Customers door je af te vragen wat de intentie van je bezoekers is.
Zijn zij zich nog aan te oriënteren op de mogelijkheden (awareness stage), wegen zij de mogelijkheden nog af (consideration stage) of zijn ze klaar om een beslissing te maken (decision stage)?
Deze segmenten zet je vervolgens weer in voor je e-mail automation: ze geven je de mogelijkheid om je mailcontact te automatiseren en toch persoonlijk te houden doordat jouw informatie aansluit bij de buyer stage en behoeften van je lead.
4. Stel automatische workflows in
Zet acties in gang op basis van acties van je leads. Als iemand bijvoorbeeld klikt op de knop ‘Download whitepaper’, dan wordt er automatisch een mailtje gestuurd naar die persoon met de whitepaper als bijlage.
Zorg er dan ook voor dat er na een paar dagen een automatische follow-up mail volgt. Je kunt zelf workflows ‘from scratch’ opzetten, maar ook gebruik maken van bestaande templates, bijvoorbeeld uit HubSpot. Lees hier welke workflows handig zijn voor je e-commerce.
5. Track de resultaten van je e-mail automation
Houd bij wat er met je geautomatiseerde e-mails gebeurt. Mailprogramma’s als Mailchimp en HubSpot hebben hier geïntegreerde tools voor. Hoeveel van je marketingmails worden er geopend? Hoeveel mensen klikken er op CTA’s in de mail?
Deze informatie is belangrijk om je automatische e-mails te verbeteren. Je kan deze informatie ook combineren met lead scoring: iemand die op de CTA’s klikt, heeft blijkbaar interesse in jouw bedrijf. Opvolgen dus!
Meer weten?
Wil je meer weten over het e-mail automation of andere vormen van het automatiseren van je marketing? Neem contact op met Social Brothers. We geven je graag advies.
Lees ook onze whitepaper met 33 HubSpothacks voor meer informatie!
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!