Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

De ontwikkeling van AR in de toekomst

geschreven door Rob Ammerlaan op 16 jul. 2020

Augmented Reality heeft veel potentieel. Daarom verwachten wij bij Social Brothers dat de ontwikkelingen op het gebied van AR onze manier van denken, waarnemen, leren en samenwerken zullen gaan veranderen. AR kan complexe informatie op een makkelijke manier inzichtelijk maken. Het vergroot hiermee ons begrip van de werkelijkheid en geeft ons nieuwe manieren om te werken en te leren.

Zonder het te beseffen werk je waarschijnlijk al regelmatig met Augmented Reality, van snufjes als Snapchatfilters tot de AR-laag van de Google Translate app. Al deze opties en het gemak die ze ons bieden, maken het waarschijnlijk dat AR de toekomst heeft.

Ontwikkeling AR en visualisatie

Bij Social Brothers verwachten we dat Augmented Reality de dagelijkse werkelijkheid gaat veranderen. Over een tijdje gebruiken we (bijna) geen schermen meer om op te projecten, maar projecteren we op de realiteit door middel van AR.

Deze ontwikkeling staat of valt bij een goede, praktische (en daarom waarschijnlijke kleine) wearable, zoals een headset, een bril of mogelijk zelfs lenzen. Hierdoor heb je geen smartphone meer nodig voor de projectie van AR.

Zo heb je niet alleen je handen vrij, maar kun je de AR-toevoegingen van vertalingen tot richtingaanwijzingen altijd in je gezichtsveld hebben. De onderstaande video geeft een goed beeld van waar we in de toekomst naartoe gaan.

Een praktische bril is te klein voor rekenkracht, maar met een actieve internetverbinding vormt dat geen enkel probleem. De rekenkracht hoeft dan immers niet in het device zelf te liggen. Zo kan de bril zelfs klein en licht blijven. Maar misschien is zelfs die actieve internetverbinding niet altijd nodig. Computers en andere devices worden immers al jaren kleiner, terwijl hun computing power groeit: vergelijk wat je een moderne smartphone kan maar eens met de eerste kasten van pc’s. 

Apple Glass?

Dat er grote ontwikkelingen staan te gebeuren op het gebied van de AR-brillen is zeker. Alle grote partijen in de ICT zijn bezig met het ontwikkelingen ervan. In november 2019 bracht Microsoft de Hololens 2 op de markt. Vanaf begin dit jaar is er de Google Glass 2 en misschien nog het allerbelangrijkste: er wordt een Apple Glass verwacht. Hoewel de verwachtingen verschillen zou er in 2021 al een Apple-variant van de AR-bril op de markt kunnen kopen.

Apple heeft zich hier goed op voorbereid. Zo kocht het bedrijf in 2015 Metaio Creator op waarmee snel AR-scenario’s gemaakt kunnen worden. Naast verschillende andere bedrijven volgde in 2018 Akonia Holographics, een bedrijf dat de kleinste lenzen voor AR-brillen maakt. Een teken aan de wand is ook dat Apple samen met Pixar een nieuwe 3D-standaard heeft gecreëerd: het usdz bestandsformaat.

Naar verwachting is de Apple glass een accessoire van de Iphone waardoor het meteen gekoppeld is aan de volledige Apple-infrastructuur. Apple-leaker Jon Prosser voorspelt dat de glasses eruit zullen zien als de bril van Tim Cook, bestuursvoorzitter van Apple, hoewel Prosser ook spreekt van een limited edition gebaseerd op de bril van Steve Jobs.

Lees hier meer over de verschillende AR-brillen.

ontwikkeling AR

Een nieuwe kijk op de wereld

De voortdurende aanwezigheid van een digitale laag in ons gezichtsveld die mogelijk wordt gemaakt door de AR-brillen, zorgt er weer voor dat we op andere manieren naar de wereld gaan kijken. Informatie die we normaal actief opzoeken ligt nu letterlijk voor handen, van vertalingen op vakantie tot informatie over wat je in de buurt kan vinden. We kunnen spreken van een Immersive Augmented Vision dat een veel grotere impact heeft dan bijvoorbeeld AR via een smartphone.

ontwikkeling AR

Het dagelijks leven zal echter niet de plek zijn waar we de verdere ontwikkeling van AR het eerst gaan merken. Dat blijkt al uit het feit dat zowel de Hololens 2 als de Google Glass 2 in eerste instantie voor de zakelijke markt bestemd zijn. De nieuwe kijk op de wereld zullen we dan ook eerst merken bij bedrijven en in de wetenschap. Denk bijvoorbeeld aan een rijkere manier voor het analyseren van modellen en data. AR geeft in elke tak een nieuwe blik op dezelfde informatie en kan daardoor op veel gebieden een heel groot verschil maken. 

We gaan van informatie op een plat 2D-scherm naar een interactieve methode van visualiseren, denken en werken. Hierdoor gaan al onze werkomgevingen aangepast worden door Augmented Reality: van een ontwerper die direct aan het model werkt, tot een technisch installateur of monteur die direct de instructie ziet van een installatie.

Lees meer over de verschillende toepassingsmogelijkheden van AR-brillen.

ontwikkeling AR

Ontwikkeling AR in educatie en zorg

Daarnaast hebben we bij Social Brothers ook grote verwachtingen op het gebied van gezondheidszorg en educatie. Het inzichtelijk maken van complexe 3D-modellen heeft hier natuurlijk ook vele voordelen. Op het snijpunt van educatie en gezondheidszorg kunnen we daarbij denken aan interactieve 3D-modellen in plaats van platte plaatjes van het menselijk lichaam. Dat maakt het voor geneeskundestudenten makkelijker om inzicht te krijgen in het menselijk lichaam. Het kan echter ook in de zorg ingezet worden om te ondersteunen bij operaties of bij het vinden van aders voor bloedprikken.

ontwikkeling AR

AR helpt niet alleen bij het leren van nieuwe dingen door te visualiseren, maar ook door de mogelijkheid om een situatie in AR te simuleren en op deze manier ermee te oefenen. Weer een voorbeeld op het kruispunt van educatie en gezondheid. In samenwerking met het Centrum voor Angst en Dwang in Venray hebben we een AR-training ontwikkeld tegen bepaalde fobieën. Deze wordt nu veel toegepast in de geestelijke gezondheidszorg.

Het idee erachter is dat je van een fobie af kan komen door de confrontatie met je angst aan te gaan. Dit noemt men exposure therapy. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat AR hier net zo goed werkt als traditionele therapie. Daarnaast heeft AR als bijkomend voordeel dat je veel makkelijker een bepaalde situatie kan nabootsen. Om iemand van bijvoorbeeld hoogtevrees af te helpen, hoef je niet met je therapeut de Eiffeltoren te beklimmen, maar kun je met een wearable op in de behandelkamer blijven.

Lees ook hoe we AR inzetten voor het trainen van risico-inschattingen.

Hoe zit het met privacy?

Positief verhaal tot nu toe, maar hoe zit het met privacy? Google Glass heeft laten zien welke privacyproblemen er spelen rondom wearables. De AR-bril kan alles opnemen en mensen vinden dit niet prettig. Ook is er een probleem met geofencing: de bril weet als het ware waar je bent, zoals ook het geval is met smartphones. De mogelijkheden van AR-brillen zijn cool, maar de wearables roepen ook zeker privacyvragen op.

Inmiddels is er een hoop geleerd. Bedrijven denken meer na over privacy en de opslag van gegevens. Grote aanjagers daarvan waren privacyschandalen, zoals het Cambridge Analytica-schandaal resulterend in een boete van 5 miljoen dollar voor Facebook. Nieuwe maatregelen zoals de AVG hebben ook zoden aan de dijk gezet.

IT-bedrijven hebben geleerd van eerdere fouten en zoeken naar manieren om AR-brillen te ontwikkelen zonder de verscherpte privacyrichtlijnen te schenden, al is het alleen maar om eerdere problemen te voorkomen. Dit blijkt ook uit het feit dat nieuwe AR-brillen gericht zijn op de zakelijke markt en dus (nog) geen grote invloed hebben op het dagelijkse leven van mensen buiten hun werkplek.

Meer weten?

AR heeft ons dus veel te bieden. Niet alleen in de toekomst, maar ook nu al. Dat maakt het des te waarschijnlijker dat de invloed van AR op ons leven, maar vooral op ons werk de komende tijd alleen maar zal toenemen. Wil je meer weten over ontwikkelingen in AR? Lees dan ook ons complete handboek over AR of meld je aan voor de nieuwsbrief. We houden je dan regelmatig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen!

Wil je weten hoe AR jouw organisatie efficiënter, aantrekkelijker en innovatiever kan maken? Neem contact op. We denken graag met je mee over de mogelijkheden. Op onze dienstenpagina vind je ook meer informatie.

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8