Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Creëer je eigen AR-lenzen voor Snapchat met Lens Studio!

Al een tijdje kunnen Snapchat gebruikers gebruik maken van door Snapchat gemaakte lenzen bij het maken van hun Snapchats. Een Snapchat lens is een functie in Snapchat waarmee er grafische elementen kunnen worden toegevoegd aan een foto/video die wordt gemaakt binnen Snapchat. Het verschil tussen een lens en een filter is dat een lens een grafisch element is dat wordt toegevoegd aan de foto/video en een filter is juist een functie waarmee de kleur kan worden aangepast of waarmee de tijd of locatie kan worden weergeven in de foto/video. Echter heeft Snapchat sinds mid-december haar tweede officiële en gratis applicatie gelanceerd, namelijk Snapchat Lens Studio. Met Lens Studio kunnen gebruikers hun eigen AR-lenzen (augmented reality) creëren en lanceren in Snapchat.

Wat is dat Augmented reality nou eigenlijk in Snapchat?

Augmented reality is een beeld van de werkelijkheid waaraan digitale elementen worden toegevoegd, waardoor gebruikers creatieve en grafische elementen kunnen toevoegen Snapchat. Dit kan bijvoorbeeld een goede vorm van branding/promotie zijn voor bedrijven. Social Brothers heeft voor jou de belangrijkste weetjes over Len Studio hieronder op een rij gezet.

Hoe werkt het?

Lens Studio is een gratis desktop applicatie voor Windows en Mac waarin AR-lenzen kunnen worden gecreëerd voor Snapchat. Het maken van deze lenzen vergt echter wel wat kennis over 3D-modellering en programmeren. Dit hangt ervan af hoe ingewikkeld de gebruiker zijn lens wil maken. Lens Studio biedt namelijk ook standaard templates die gemakkelijker zijn om lenzen te maken en daarnaast kan de gebruiker ook zelf lenzen maken, maar dit vereist dan wel meer kennis. Er kunnen alleen lenzen gemaakt worden voor achterzijde van de Snapchat camera, want face-lenzen kunnen namelijk niet worden gecreëerd in Lens Studio. Wanneer de gebruiker een lens heeft gecreëerd dan kan deze worden geactiveerd. Op het moment dat de lens klaar is, en dus geactiveerd kan worden dan kan de gebruiker dit doen door de lens de autoriseren met zijn eigen Snap-account. Hierna kan de lens gedeeld worden door de snapcode of URL van de lens, dit kan bijvoorbeeld via social media, prints, websites, gesponsorde Snapchat berichten, etc. aan bijvoorbeeld kennissen, vrienden, klanten, enzovoorts. Bekijk bijvoorbeeld de eigen Snapchat lens van Social Brothers, door de onderstaande snapcode te scannen:

De technische achtergrond

Om wat meer in detail te gaan over Snapchat Lens Studio heeft Social Brothers ook de technische achtergrond en specificaties in kaart gebracht. In de app kan de gebruiker zelf 2D en 3D animaties creëren door bijvoorbeeld gebruik te maken van de standaard templates, deze kunnen volledig worden bewerkt en worden gepersonaliseerd. Daarnaast kunnen er ook er ook animaties worden geïmporteerd, hierbij moet bij 3D animaties wel gebruik worden gemaakt van .FBX of .OBJ bestanden. Dit zijn bestanden voor 3D modellen/objecten en deze kunnen worden gemaakt met veel 3D Tools en programma’s. Ook biedt Lens Studio de mogelijkheid om scripts te gebruiken. Dit biedt veel mogelijkheden voor het ontwerpen en creëren van interactieve lenzen. Om zo veel ruimte te geven voor creativiteit, waardoor iedereen zijn eigen lens kan creëren. Wanneer de lens wordt geopend in Snapchat is deze 24 uur te gebruiken, hierna moet de lens weer worden geopend door op de link te klikken of de Snapchat code te scannen. De Snapchat code en link zijn verder 1 jaar actief.

Wat kan Snapchat Lens Studio voor uw organisatie betekenen?

Voor organisaties kan Lens Studio een goede manier zijn om een jonge doelgroep te bereiken door eigen lenzen te creëren voor promotie en branding. Snapchat heeft namelijk 70 miljoen gebruikers die dagelijks gebruik maken van Snapchat lenzen en deze gebruikers zijn voornamelijk millennials (geboren tussen 1980 en 2000). Wanneer organisaties dus gebruik maken van eigen lezen voor promotie of branding dan kan er een relatief jonge doelgroep getarget worden. Voorbeelden van promotie of branding via Snapchat lenzen kunnen zijn: lenzen waarin het logo van de organisatie is verwerkt, lenzen die iets zeggen over producten of diensten en hiernaast zijn natuurlijk nog veel meer toepassingen te bedenken. Uiteindelijk kunnen organisaties dus met behulp van bijvoorbeeld Social Brothers hun eigen Snapchat lenzen gaan creëren via Lens Studio, om zo bijvoorbeeld een relatief jonge doelgroep te kunnen targetten voor promotie of branding. Ook kan het gebruik van eigen Snapchat lenzen een creatieve en innovatieve uitstraling geven aan uw organisatie, wat positief kan zijn voor uw marktpropositie.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je interesse hebt in het gebruik van Snapchat lenzen voor uw organisatie, ons team staat namelijk graag voor je klaar! Ook bij vragen of opmerkingen staan wij je graag te woord. Neem gerust contact met ons op!

Melvin Woudenberg

Melvin Woudenberg

Projectmanager Marketing