7. Klantenbinding en klanten terughalen
Een goed uitgedachte automatische workflow zal de ervaring van je klant verbeteren. Dit is goed voor je klantenbinding. Met een goede automatische flow kun je meer betekenen voor je bestaande klanten en zullen ze vaker van je producten en diensten gebruik gaan maken. Maar het is ook goed voor het retargeten van leads, zoals mensen die wel in je webshop rondkijken en iets in hun winkelmandje leggen, maar niet tot bestellen overgaan. Stuur als dit gebeurt automatisch een mail, eventueel met een kortingscode en een groot gedeelte van hen zal terugkomen.
Con’s
Geautomatiseerde gepersonaliseerde marketing is niet het directe pad naar succes. Er zitten zeker ook nadelen aan waar je rekening mee moet houden. Het is complex en je loopt de kans juist klanten weg te jagen als je het niet goed aanpakt. We zetten de nadelen voor je op een rijtje en geven meteen aan hoe je dit kan ondervangen.
1. Investeren
Om te beginnen met geautomatiseerde, gepersonaliseerde marketing zul je moeten investeren in technologie. Denk hierbij aan software om een beeld te krijgen van je leads en deze in te delen in verschillende segmenten, het CRM waarin je deze gegevens opslaat en software om bijvoorbeeld je mails te beheren. Automatiseren levert je echter ook veel op: meer leads, meer klanten en daardoor ook meer omzet. Als je het dus goed aanpakt is er een mooie Return on Investment (ROI). Daarnaast zul je veel van de technologie al hebben en voor andere doeleinden in kunnen zetten.
2. Set-up kost meer tijd
Hoewel de automatisering van je marketing er uiteindelijk voor gaat zorgen dat je tijd bespaart, moet je wel tijd investeren om het op te zetten. Vergeet ook niet dat het tijd kost om het automatische proces daarna verder te finetunen en aan te passen aan veranderingen op de markt. Rekening in ieder geval op een aardige tijdsinvestering voor het uitzetten van je strategie, voor het segmenteren van je publiek en bij het opstellen van klantprofielen. Die tijd bespaar je echter weer doordat je niet meer handmatig mails hoeft op te stellen.
3. Het is complex
Gepersonaliseerde marketing is complex, onder andere omdat je na moet denken over de juiste strategie. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven zich in hun geautomatiseerde marketing vooral richten op het midden van de marketingfunnel en vergeten om nieuwe leads aan te spreken, terwijl een geautomatiseerd proces daarvoor ook heel handig is. Verder zal het segmenteren van het publiek door middel van trial-and-error ook wat denkvermogen vergen, net als het opstellen van klantprofielen of persona’s. Hoe verder je het publiek segmenteert, hoe meer klantprofielen je nodig hebt.
4. Fouten hebben een grotere invloed
Bedenk ook dat als je fouten maakt in het geautomatiseerde proces, deze een veel grotere invloed hebben op je bedrijfsproces. De fout heeft niet alleen effect op één klant, maar meteen op alle klanten in het segment. Geen fouten maken is hier de beste oplossing. Controleer je workflow en de gepersonaliseerde content dus goed. Check-check-dubbelcheck.
5. Gevaar van over-messaging
Je kent het vast wel: je hebt ergens je e-mailadres achtergelaten en opeens word je gebombardeerd met e-mails of andere berichten. Dat bedrijf zal vast geen goede indruk op je maken en de kans dat je er ooit nog naar terug gaat is klein. Houd als je je marketingflow (gedeeltelijk) optimaliseert rekening met dit risico van over-messaging. Begin liever met te weinig berichten dan met teveel.
6. Gevaar van depersonalisatie
Houd ook het gevaar van depersonalisatie in de gaten. Gebruik de data die je hebt om je publiek goed te segmenteren en personaliseer je berichten op basis van deze indeling. Als je hier kansen mist, ga je alsnog te algemene mails sturen, of nog erger mails gericht op het verkeerde segment.
Meer weten?
Goed toegepast heeft geautomatiseerde en gepersonaliseerde marketing zeker voordelen voor je bedrijf. Houd de valkuilen goed in de gaten en ga voor een schaalbare, meetbare en efficiënte marketing.
Wil je op de hoogte blijven van onder andere de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van marketing en automatisering, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Heb je hulp nodig bij het automatiseren van je marketingproces, neem dan contact op. Social Brothers staat voor je klaar.