Veel bedrijven en webshops maken tegenwoordig gebruik van een chatfunctie. Dit kan in de vorm van een chatbot, via chat met een medewerker of een combinatie van beide. Chatbots worden steeds beter waardoor de voordelen ervan toe nemen. We geven je acht voordelen van een chatbot.
Voordat we doorgaan naar de voordelen van een chatbot, eerst wat algemene informatie. Er zijn verschillende soorten chatbots. Zo zijn er rule-based chatbot die bepaalde vragen kunnen beantwoorden of meerkeuzevragen kunnen stellen. Maar er zijn ook complexere chatbots die op basis van AI of NLP zelfstandig een normaal gesprek kunnen voeren met je klanten en bezoekers. Een combinatie tussen beide is ook mogelijk.
En dan nu: welke voordelen biedt een chatbot?
1. Je bent beter bereikbaar
Het eerste voordeel van een chatbot: je bedrijf is elk moment beschikbaar. Dat is extra handig voor internationale organisaties met klanten in andere tijdzones. Ook hoeven je klanten nooit meer te wachten: een chatbot kan namelijk tegelijkertijd meerdere mensen helpen, terwijl een medewerker maar een beperkt aantal chats kan afhandelen. Hierdoor maken chatbots je bedrijf schaalbaar. Verder is een chatbot een laagdrempelige manier van contact voor je klanten. Dit alles zorgt er samen voor dat je bedrijf beter bereikbaar is door een chatbot.
2. Je bespaart tijd
Afhankelijk van je bedrijf kan een chatbot 20% tot 40% van de klantvragen afhandelen. Hierdoor houden je medewerkers meer tijd over voor de complexere klantvragen. Ze kunnen voor deze complexere zaken de tijd nemen, zonder dat andere klanten ontevreden worden door lange wachttijden. Dit is een win-winsituatie. Klanten met relatief simpele vragen die door de chatbot kunnen worden beantwoord zijn geholpen, maar ook de klanten die juist wel persoonlijke aandacht nodig hebben.
3. Goede investering
Implementatie van een speciaal voor jouw bedrijf ontworpen chatbot kost tijd en geld, maar voor bedrijven met veel traffic is het uiteindelijk wel de beste investering. Kleine bedrijven kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis chatbot-software van HubSpot. Hierdoor kun je ook met een lager budget je eigen chatbot bouwen. Zo kan elk bedrijven profiteren van de voordelen van een chatbot. Wil je meer weten over HubSpot? Lees dan ons blog erover.
4. Verhoogt klanttevredenheid
Een belangrijk voordeel van een chatbot is dat hij de klanttevredenheid verhogen. Klantvragen worden meteen beantwoord, zonder wachttijd en ook buiten kantooruren. De chatbot heeft toegang toe alle informatie in je database, waardoor hij snel en efficiënt antwoord kan geven. Je medewerker moet mogelijk nog zaken opzoeken, je chatbot heeft alles meteen bij de hand. Daar komt nog bij dat een chatbot geduldig is. Ook als hij voor de honderdste keer op een dag dezelfde vraag beantwoordt, blijft hij beleefd.
5. Verhoogde tevredenheid van je medewerkers
Maar niet alleen je klanten worden blij van een chatbot. Ook je medewerkers zullen er tevreden over zijn. Ze hoeven namelijk minder routinewerkzaamheden uit te voeren, zoals het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vraag. Hierdoor hebben je de medewerkers van de klantenservice meer tijd voor complexe taken en kunnen ze een extra stap zetten voor de klanten voor wie dit nodig is. Zo halen ze meer voldoening uit hun werk.
6. Een chatbot verzamelt data
Je chatbot kan informatie verzamelen over wat je klanten willen weten. Deze kun je weer gebruiken, bijvoorbeeld om je website te optimaliseren. Zo maakt je chatbot het mogelijk om ervoor te zorgen dat in je FAQ ook daadwerkelijk de meest gestelde vragen staan. Ook is het mogelijk om te inventariseren wie contact heeft met de chatbot en eventueel op basis daarvan de status van je leads in je CRM aan te passen. Voor wie datagedreven wil werken, is een chatbot dus een groot voordeel. Meer informatie over wat je met deze data kan, vind je in ons blog over lead recognition.
7. Een chatbot is persoonlijk
Ja, je leest het goed. Via koppeling aan je CRM kan je chatbot persoonlijke informatie gebruiken en daardoor zijn antwoord afstemmen op de vragensteller. Moderne chatbots worden ook steeds ‘empathischer’, doordat ze geleerd hebben bij bijvoorbeeld een verkeerd geleverd product eerst aan te geven dat dat vervelend is. Ze ontwikkelen dus steeds meer een Conversational Human Voice.
8. Echt persoonlijk contact blijft mogelijk
Echt persoonlijk en empathisch contact, kan een chatbot uiteraard niet bieden. Maar een chatbot op je website wil niet zeggen dat contact met een medewerker niet mogelijk is. Weet de chatbot het niet of is een vraag te complex? Dan kan hij bezoekers doorschakelen naar een medewerker. Die kan vervolgens des te sneller aan de slag omdat de chatbot al belangrijke informatie verzameld heeft, zoals het ordernummer. De chatbot wordt zo de ideale werkvoorbereider.
Meer weten?
Wil je meer weten over chatbots in het algemeen of de HubSpot chatbot? Social Brothers helpt je graag.
Of officeel partner van HubSpot kunnen we je op weg helpen met alle onderdelen van de marketing automation tool. Lees hier meer over onze dienstverlening.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!