Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Welke chatbot past bij jou?

Het werd al eerder gezegd: 2018 wordt hét jaar van de chatbots. Het jaar dat je bijna geen website meer kunt bezoeken zonder dat een vorm van Artificial Intelligence je wegwijs probeert te maken – en het jaar dat je er zelf ook één wil gaan inzetten. Chatbots zijn een handige manier om werkdruk te verlagen, simpele taken te automatiseren en veelgestelde vragen van klanten te beantwoorden. In principe kan ieder bedrijf wel een chatbot gebruiken, of het nu om een klein- of middelgroot bedrijf gaat, of om een multinational. Het voelt bijna alsof we één goed functionerende chatbot zouden moeten ontwikkelen, en die overal zouden moeten inzetten. Toch zou dat geen handige aanpak zijn. Het is namelijk zo dat niet elke soort chatbot bij ieder soort bedrijf past. Je chatbot moet aansluiten bij je soort bedrijf, je klanten, en je doelen. Als jij de kans zou hebben om een chatbot te laten ontwikkelen voor jouw bedrijf, wat voor een chatbot zou je dan willen? En zou dat voor iedereen hetzelfde zijn?

Chatbot identiteit

Er is onderzoek dat uitwijst dat niet alleen de functionaliteit en kennis van een chatbot bij een bedrijf moeten passen, maar dat zelfs de identiteit van een chatbot verschil maakt. Chatbots krijgen meestal een ‘menselijke’ identiteit mee, in de vorm van bijvoorbeeld een naam en een foto. Dit geeft klanten vertrouwen; het gevoel dat ze veilig met de chatbot kunnen praten, omdat het net een ‘echt’ iemand is. En wat blijkt: in sommige gevallen zijn mannelijke chatbots beter geschikt om in te zetten, en in andere gevallen zijn vrouwelijke chatbots beter geschikt.

De voorkeur voor de inzet van een mannelijke of vrouwelijke chatbot heeft te maken met associaties: hoewel mensen volgens onderzoek over het algemeen liever met een vrouwelijke chatbot praten (aangezien vrouwen eerder als gevoelig, zorgzaam en minder agressief in hun verkooptechnieken worden ervaren – dingen die over het algemeen goed van pas komen met betrekking tot klantenservice) lijkt een vrouw in sommige gevallen wellicht niet de meest logische keuze. Dit geldt voornamelijk wanneer het product in kwestie een ‘mannelijk’ product als scheerschuim of gereedschap is. Om die reden kan het inzetten van een vrouwelijke chatbot soms ook negatief uitpakken.

Maar…

Er zit addertje onder het gras: juist ook deze stereotypering kan negatief uitpakken. Tegenwoordig zit niet iedereen er meer op te wachten dat chatbots met een mannelijke identiteit alleen voor bepaalde producten worden geraadpleegd, en chatbots met een vrouwelijke identiteit voor andere. Wat is nu dan wel de juiste aanpak? Eigenlijk is het heel simpel: laat je klanten zelf kiezen of ze op een bepaald moment met een mannelijke of vrouwelijke chatbot willen praten, door allebei beschikbaar te stellen.

Autoriteit en taalgebruik

Het kan ook geen kwaad om een relevante foto voor je chatbot in te stellen. Als de chatbot van je tandartsenpraktijk een witte jas aanheeft straalt dit meer autoriteit uit, en hebben je klanten meer vertrouwen in het advies van je chatbot. Op die manier voorkom je dat klanten uit onzekerheid over de authenticiteit van een antwoord toch weer bij jou terechtkomen, en de inzet van je chatbot voor niets is. Daarnaast is de manier van communiceren van belang. Het taalgebruik moet passen bij je producten en diensten, je klanten, en je algemene tone of voice.

Er zijn nog veel meer factoren te bedenken die invloed hebben op de effectiviteit van je chatbot. Belangrijk is in ieder geval om te onthouden dat een chatbot op alle vlakken bij je bedrijf en doelstellingen moet aansluiten, alsof het een ware medewerker is. Op die manier weet je zeker dat het investeren in en gebruikmaken van dé innovatie van 2018 niet voor niets is.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van chatbots, of een andere vraag of opmerking? Neem dan gerust contact met ons op.

Renze Klaveringa

Renze Klaveringa

Marketing Avonturier | Social Media fanatiekeling
Renze Klaveringa

Laatste berichten doorRenze Klaveringa (Bekijk Alle)