In de wondere wereld van het CMS zijn er 1001 smaken: van een open-source oplossing, coole headless e-commerce oplossing, Digital Experience Platforms (DXP), Website Content Management (WCM) tot aan een grote SaaS-oplossing. Juist omdat er zoveel keuze is, is het lastig om een CMS te kiezen, terwijl het toch een van de meeste essentiële bouwstenen is van jouw website of webshop.
We zien vaak dat er geluisterd wordt naar de digital agency, wat in de basis een goede keuze kan zijn. Wel zien we dat veel digital agency’s een voorkeur hebben voor één of twee CMS’en. Dat betekent dat jij als marketingmanager of IT-manager niet altijd direct de juiste keuze maakt. Speciaal daarom hebben we een checklist samengesteld. Hiermee wordt het een stuk makkelijker om een keuze te maken tussen de verschillende CMS’en. Let op, in dit artikel vergelijken we geen CMS’en, maar geven we jou de ruimte om dit zelf goed te kunnen doen.
Community
Een essentieel onderdeel voor de keuze van een CMS is de achterliggende community. In het geval van CMS-selectie bestaat een community uit de hoeveelheid gebruikers en developers. Op beide vlakken zou je kunnen zeggen dat “the bigger the better’’ van kracht is.
Wanneer we kijken naar de hoeveelheid gebruikers of klanten van een CMS geeft dit vaak een goed beeld van de mogelijkheden en de potentiële schaalbaarheid ervan. Let hierbij natuurlijk wel goed op dat deze gebruikers vergelijkbaar zijn met jou als gebruiker, zowel qua branche als qua bedrijfsgrootte. Een e-commerce CMS als Bloomreach richt zich bijvoorbeeld op andere bedrijven dan Shopify. De wensen van een kleine webshop zullen waarschijnlijk het beste aansluiten bij Shopify, terwijl een grote webwinkel beter bediend kan worden door Bloomreach.
Het punt over de developers is gericht op de hoeveelheid developers die beschikbaar zijn om aan jouw project te werken. Wij adviseren altijd om een CMS te selecteren in samenwerking met een implementatiepartner, maar bekijk wel de rest van de community. Zo kan er wanneer nodig altijd gemigreerd worden naar een andere partij. Daarnaast geeft een grote community een betere kans om wanneer nodig zelf een developmentteam te ontwikkelen.
(Maandelijkse) kosten
De kosten van een project zijn vaak een eerste pijler bij het vernieuwen van een website. Wel is het zo dat er bij de selectie van een CMS veel verschillende (verborgen) kosten kunnen zijn, zowel bij implementatie als voor de maandelijkse onderhoudskosten. Een veel door ons gehoorde statement is “open-source is toch gratis, laten we daarvoor gaan.’’ In de basis klopt dit. Met een open-source CMS als WordPress of Drupal kun je gratis starten. Maar als er voor de implementatie van een CMS veel verschillende kosten gemaakt moeten worden, dan kan een gestandaardiseerd SaaS CMS voor een vast bedrag per maand best wel eens interessant zijn. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten erg verschillend. Bij een open-source implementatie is het van belang om maandelijks zelf te investeren in het onderhoud en beheer van de website. En als je dat goed wil doen, gaat dat net even wat verder dan een simpele “druk op de update-knop’’.
Content
“Content is king’’, en zeker bij de selectie van een CMS klopt dit als een bus. Zowel de kwantiteit als de verschillende contentvarianten hebben direct invloed op de keuze van een CMS. Wanneer er een grote (historische) hoeveelheid content beschikbaar is, is het fijn om met een CMS te werken dat het makkelijk maakt om snel content te migreren en beheren. Verkoop je een tot twee producten of publiceer je één blog per maand, dan hebben de contentmogelijkheden van het CMS minder invloed.
Een ander onderdeel is de meertaligheid van de content. Dit kan bij het ene CMS leiden tot ontzettend veel werk, terwijl het bij een andere een fluitje van een cent is. Daarnaast is de invulling van het contentbeheer een onderdeel om mee te nemen in de CMS-afweging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid mensen die content plaatst, schrijft en beoordeelt voordat het live gaat. Wil je meer weten over het schrijven van goede content, lees dan onze blog daarover.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!