11 feb 2022

De voordelen van een headless CMS

Steven
✍️ Blog
10 min. leestijd

Een headless CMS is letterlijk vertaald een hoofdloos CMS. Hoewel het voor mensen over het algemeen aan te raden is om je hoofd erbij te houden als je goed wilt functioneren, geldt dat voor een CMS niet. Een headless CMS is veel flexibeler dan een traditioneel CMS. Het biedt bovendien meer mogelijkheden. Met een headless CMS ligt jouw bedrijf een denkstap voor op bedrijven met een traditioneel CMS.

Wat is een headless CMS?

Om duidelijk te maken wat een headless CMS is, vergelijken we het met een traditioneel CMS. Dat bestaat uit twee delen: een back-end en een front-end. Via de back-end kun je content creëren, updaten en verwijderen. Via de front-end, vaak een website, wordt de content gepresenteerd. Een headless CMS, zoals Contentful, Prepr.io of Hygraph, heeft wel een back-end, maar geen front-end. Het creëert dus geen webpagina’s en levert de inhoud niet af bij de eindgebruiker. Het is eerder een content hub vanwaar de inhoud via zogenaamde API’s naar verschillende kanalen kan worden gebracht. Dat klinkt in eerste instantie alsof het niet praktisch is, maar de mogelijkheden ervan zijn erg verrassend. Social Brothers zet de voordelen ervan voor je op een rijtje.

Flexibel

Een headless CMS is veel flexibeler dan een traditioneel CMS. Je kunt namelijk elke tool gebruiken voor de presentatie van je content en je bent niet gebonden aan de opties die je CMS biedt. Je kan daardoor de content niet alleen via een website of app presenteren, maar ook heel makkelijk via smartwatch, smart TV of zelfs via Virtual Reality. De mogelijkheden zijn eindeloos, of in ieder geval niet begrensd door het CMS.

Toekomstbestendig

Die flexibiliteit is extra handig, omdat ontwikkelingen op IT-gebied snel gaan. Wie had bij de introductie van de eerste iPhone in 2007 kunnen vermoeden hoe groot de rol van de smartphone zou worden? Over een aantal jaar zijn er waarschijnlijk al weer nieuwe middelen waarop we onze content willen presenteren. Doordat een headless CMS enkel pure content bevat, kun je sneller inspelen op de laatste ontwikkelingen. Zo blijf je makkelijk bij de tijd.

Sneller meer mensen bereiken

Door een headless CMS te gebruiken ben je enkel bezig met de content en niet met de vormgeving. Dit CMS bevat namelijk geen templates of themes zoals een traditioneel CMS. Daardoor hoef je bij het invoeren van content niet na te denken over hoe deze content eruit komt te zijn op verschillende apparaten. Hierdoor kun je de content sneller publiceren. Een bijkomend voordeel is dat je de content meteen via meerdere kanalen of tools kan verspreiden. Zo bereik je dus sneller meer mensen.

Veiliger

Doordat back-end en front-end los staan van elkaar is een headless CMS minder gevoelig voor DDoS-aanvallen. De CMS-database is immers niet te bereiken via het publicatieplatform (met andere woorden de website of app). De gebruikers van de front-end kunnen daardoor de back-end niet vertragen. Dat geldt overigens ook andersom, waardoor onderhoud of updates de website of app niet trager maken.

Voorbeelden

Opties voor een headless CMS zijn bijvoorbeeld Contentful, Prepr.io of Hygraph. Contentful is niet alleen een CMS, maar regelt ook de hosting vanuit de Amazon Cloud. Daardoor heb je ook geen dure upgrades nodig. De website kan snel online en de developer heeft de vrijheid om tussen verschillende programmeertalen te kiezen. Prepr.io heeft als voordeel dat je er meerdere websites mee kan managen. Daarnaast bied je makkelijk gepersonaliseerde websites aan door de mogelijkheid om content en data met elkaar te verbinden. Met de SaaS-oplossing Hygraph kunnen developers snel bouwen, terwijl er ook de mogelijkheden voor de content ruim zijn. Maar dit is slechts een greep uit de verschillende mogelijkheden.

Wanneer kies je voor een headless CMS?

Er zijn verschillende redenen om voor een headless CMS te kiezen. Allereerst is een headless CMS handig als je content op meerdere platformen wilt publiceren zonder handmatig dubbel werk te doen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van je openingstijden in de app en op de website. Met headless kan dat in één keer. Het is ook makkelijk als je vaak van huisstijl verandert. Is de markt waarin je zit heftig in verandering en is er een grote kans dat je jouw bedrijf over twee jaar anders wil profileren? Dan is het alleen maar goed als de voor- en achterkant van je website los staan. Ten derde is een headless CMS handig voor een contentgedreven platform, zoals een nieuwssite. Zo kunnen je journalisten met de inhoud bezig zijn, in plaats van met de uitlijning.

Maar het is niet altijd de beste optie. Wil je juist wel met de vormgeving bezig zijn en de mogelijkheid hebben om elke pagina anders op te bouwen? Dan ben je beter af met een traditioneel CMS zoals WordPress, waar je lekker met verschillende blokelementen aan de slag kan gaan. Als je niet van plan bent meerdere platformen te gaan gebruiken en als je ook geen grote contentgedreven website hebt, maar eerder een kleinere gewone site, ook dan kies je het beste voor een traditioneel CMS.

Interesse in een headless CMS?

Wil je een denkstap verder zijn door een headless CMS te gebruiken? Neem dan contact op met ons. Samen kunnen we kijken naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf. We kunnen het CMS voor je implementeren, maar onze service gaat verder dan dat. We beheren desgewenst de content van je bedrijf met oog voor SEO en marketing. Zodra er een nieuwe technologie op de markt verschijnt, zorgen wij ervoor dat jouw content als een van de eerste erop beschikbaar is.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

Development
Toon alle inspiratie