11 nov 2022

Data tracking – maak datagedreven keuzes

Patrick
✍️ Blog
18 min. leestijd

Social Brothers is als digital agency ‘data driven’. Dat betekent dat wij keuzes maken op basis van data, maar om de juiste keuzes te maken is het cruciaal om correcte én relevante data te verzamelen. Meer data is niet altijd beter en dus zoeken, filteren en tracken we bepaalde data. Wanneer je de juiste data tracked kun je namelijk tot waardevolle inzichten komen om jouw bedrijf verder te helpen of processen te vereenvoudigen. 

Relevante gegevens over jouw klanten, doelgroepen en hun gedrag houd je nauwkeurig én veilig bij. Lees meer over wat data tracking is, waarom het nuttig is, hoe het werkt en welke tools je kunnen helpen bij het volgen en analyseren van de data die voor jou en jouw bedrijf belangrijk zijn. 

Wat is data tracking? 

Data tracking is niets meer dan het selecteren van specifieke meetwaarden en gebeurtenissen om bij te houden. De inzichten uit je data analyse gebruik je vervolgens weer om campagnes te optimaliseren, klantbeleving te verbeteren of bedrijfsprestaties in het algemeen te verhogen. En dát is belangrijk als je het gedrag van je gebruikers – en uiteindelijk potentiële klanten – beter wil begrijpen. Je nieuw vergaarde kennis over dit gedrag gebruik je uiteindelijk weer om bijvoorbeeld je website, landingspagina’s en blogartikelen te personaliseren én optimaliseren. Allemaal om die gebruikservaring te verbeteren. 

Oké, maar hoe doe je dat dan?

Voordat we de tools induiken denk je na over wat je eigenlijk wil weten. Dit is absoluut de sleutel tot succesvol data tracken. Om je op weg te helpen vind je hieronder een overzichtelijk stappenplan met voorbeelden: 

  1. Wat wil je leren? 
    • Ben je bijvoorbeeld een productpagina een het A/B testen? Dan wil je weten welke versie beter converteert. 
  2. Maak van je vraag een metric. 
    • In het bovenstaande voorbeeld kan dit bijvoorbeeld een conversieratio op basis van paginaweergaven zijn. 
  3. Bepaal meerdere acties binnen jouw metric. 
    • In het bovenstaande voorbeeld kunnen deze acties zijn:
      • Een bezoeker landt op de productpagina.
      • Een bezoeker klikt op een knop op de productpagina.
      • Een bezoeker vult een formulier in op de productpagina.
      • Een bezoeker doet een aankoop. 
  4. Gebruik deze data om jouw strategische vervolgstappen te bepalen. Je hebt nu een beter beeld van wat werkt bij jouw doelgroep en wat minder.

Het duidelijk formuleren van deze leerdoelen, metrics en acties vergt een beetje oefening. Denk om te beginnen aan de volgende onderwerpen: 

  1. Acquisitie: welke kanalen zijn het beste om nieuwe gebruikers te krijgen?
  2. Activatie funnel: waar haken mensen af in onze funnel?
  3. Retentie: hoe verminderen we churn? – Het totale aantal afhakers binnen jouw klantengroep.

Doelen kunnen ook kleiner en gerichter zijn, waardoor een beperkte reeks gebeurtenissen ontstaat om te volgen:

  1. Leidt deze variant van de prijspagina tot meer aanmeldingen?
  2. Wat is onze customer lifetime value?
  3. Hoe kunnen we onze activatie funnel verbeteren?

Data tracking strategie

Hoe werkt Data tracking?

Het bijhouden en verzamelen van gegevens wordt vaak uitgevoerd met cookies en/of Javascript. Op deze manier kan een bedrijf informatie verzamelen over gebruikersgedrag op de verschillende pagina’s van jouw website.

Er zijn verschillende tools beschikbaar die cookies en Javascript gebruiken om gegevens bij te houden. Zo gebruikt Google bijvoorbeeld Javascript om te meten hoe gebruikers omgaan met je website, maar gebruikt HubSpot liever cookies.

Het gereedschap

Je hebt een leerdoel voor ogen, metrics bepaalt en acties gedefinieerd. Maar hoe kom je nu daadwerkelijk aan relevante resultaten? Met het juiste gereedschap. Daarom lichten we er een paar uit die sowieso het ontdekken waard zijn. Maar er zijn nog tientallen andere tools waarmee je data kan tracken zoals Databox, Hotjar of Segment

Google Analytics

Zeker een van de meest gebruikte en beste tools om je website data te tracken. Meer dan 50 miljoen websites vertrouwen deze tool al. Het fijne? Je kunt Google Analytics voor elke website gebruiken én het is gratis. 

Door een klein stukje Google Analytics JavaScript toe te voegen aan je website meet je het verkeer al. De basisfuncties van Google Analytics vertellen je hoeveel verkeer je website krijgt, waar dat verkeer vandaan komt – denk hierbij ook aan welke campagnes of externe kanalen bezoekers naar jouw website gebracht hebben, hoe bezoekers zich gedragen op je website en hoe lang ze op elke pagina gekeken hebben. Maar the sky is the limit. 

Unieke features: 

  • Verzamel gebruikerssessie- en advertentiecampagne gegevens van pagina verzoeken door first-party cookies op de browsers van uw gebruikers in te stellen en uit te lezen.
  • Google’s Events gebruiken om gegevens te verzamelen (zoals downloads, link klikken, formulier inzendingen, enz.) over interacties met uw inhoud.
  • Gebruik Google’s Event Goals om een bepaalde Event te definiëren als een conversie.
  • Gebruikersspecifieke gegevens verzamelen terwijl ze op uw website zijn, zoals locatie, taal en activiteit.

HubSpot

Een van de meeste complete tools om data te tracken en analyseren. Het grootste voordeel? HubSpot is tegelijkertijd een CRM waardoor je inzichten gelijk kunt toepassen in de praktijk. Zie je een te laag aantal geactiveerde klanten dan kun je met HubSpot een mail sturen om uit te leggen hoe ze aan de slag kunnen. Met de meeste data tracking tools is dat niet mogelijk. Maar bedrijfsbreed kunnen klantgegevens met elkaar verbonden, opgeschoond en geautomatiseerd worden. 

Unieke features: 

  • Synchroniseer data zonder code;
  • Automatiseer het opschonen van gegevens;
  • Installeer de HubSpot tracking code om website verkeer op je landingspagina’s, blogs en webpagina’s te meten.
  • Volg en beheer je gegevens met lokale regelgeving in gedachten (bijv. GDPR verwijdering, toestemming en cookies, en rechtmatige basis verwerking).

GDPR

General Data Protection Regulation oftewel GDPR. Een privacywet die in alle EU- en EER-landen doorgevoerd is. De wet is wereldwijd van toepassing op bedrijven die handel drijven met personen uit de EU of EER en gegevens over deze personen opslaan. Burgers hebben zo meer controle over hun gegevens en worden beschermd in heel Europa. 

De definitie van persoonsgegevens is alle informatie over een persoon. Denk aan namen, foto’s e-mailadressen, social media netwerken, locatiegegevens en ga zo maar door. Personen moeten expliciet toestemming geven aan bedrijven om gegevens te verzamelen en kunnen deze toestemming elk moment intrekken. Denk aan het actief accepteren van tracking Cookies met de bekende pop-up of het akkoord gaan met de voorwaarden tijdens het abonneren op een nieuwsbrief. Hoe dan ook, verdiep je hier goed in voordat je gegevens opslaat en voorkom gedoe en mogelijk boetes! 

Conclusie

Wil je jouw onderneming naar het volgende niveau tillen? Dan is inzicht in het gedrag van jouw doelgroep cruciaal. Met een duidelijk doel en een aantal eenvoudig te gebruiken gratis tools maak je al een mooie start. Stel duidelijke doelen en begin! Zonder data weet je niet welke kanalen of pagina’s ondermaats presteren of op welk punt in de funnel mensen af vallen. Landingspagina’s of Facebook campagnes verbeteren en optimaliseren wordt zonder deze inzichten een lastige opgave.

Neem deze tips mee en ga aan de slag met data tracken! Verzamel nieuwe inzichten en verbeter je processen, marketing en user experience. Nog niet uitgelezen? Check dan hier meer inspirerende blogartikelen.

Heb je hulp nodig met je data tracking of wil je gewoon even sparren? Neem contact met ons op! Social Brothers is een Digital Agency, wij werken met en voor onze opdrachtgevers. Als team worden wij gedreven door de uitdagingen van onze opdrachtgevers. Samen groeien is iets waar wij enthousiast van worden. Ons team van adviseurs, designers, marketeers en developers is volledig gericht op online groeien. We staan al meer dan een decennium op een speelveld dat dagelijks verandert. Met nieuwe kanalen, veranderende middelen of innovatieve technieken.

Dagelijks helpen wij onze opdrachtgevers met de basis van hun bedrijf. Elke dag een beetje beter, daar staan we voor. Benieuwd wat we allemaal voor je kunnen betekenen? Klik hier

PatrickContent Marketeer[email protected]

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

AVGHubSpotOnline MarketingStrategy
Toon alle inspiratie