Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Waar we trots op zijn

Benieuwd waar wij eerder aan gewerkt hebben? Wij zijn ontzettend trots op onze breed georentieerde projecten en laten ze dan ook dolgraag zien. Van een luxe meubelfabrikant (LINTELOO) tot een netwerkorganisatie in de haven van Rotterdam (iTanks).
Ontdek onze opdrachtgevers én opdrachten hiernaast.

Neem contact op

Waarom en hoe gebruik je voor AR Unity3D?

geschreven door Richard van de Lagemaat op 12 jun. 2020

Unity3D is in principe een videogame-engine. Je kan er interactieve 3D-beelden mee genereren. Unity wordt gebruikt voor het bouwen van veel 3D-games, zoals Arizona Sunshine en Beat Saber. AR en VR is een extensie van deze videogame-engine. Samen met Unreal is Unity een van de twee toegankelijke, grote, veelgebruikte engines, ook voor VR- en AR-toepassingen. Dat wil zeggen dat Unity3D niet alleen gebruikt kan worden voor videogames, maar ook voor toepassingen voor bijvoorbeeld de Hololens. In dit blog geeft Social Brothers zicht op de vele AR-mogelijkheden die er zijn met Unity3D.

Richard van de Lagemaat

richard@socialbrothers.nl

Wat kun je met Unity3D?

Unity3D is dus ontstaan als game-engine. Het programma is echter zo open en flexibel, dat je er veel meer mee kan dan videogames maken. Alle toepassingen van de Hololens of andere VR-brillen kunnen met Unity ontworpen worden. Verder heeft de engine de mogelijkheid om te exporteren naar zowel Android- als Iphone-apps. Er zijn dus heel veel toepassingsmogelijkheden op één basis. Het programma is vooral heel geschikt voor interactieve zaken en voor het genereren van realtime beeld. Je kan er geluid mee afspelen, je kan er video mee afspelen, je kan er video’s mee afspelen op 3D-modellen, er zijn mogelijkheden om direct met usb-apparaten te communiceren… Van een interactief audiobook tot een 3D-model van een wasmachine: je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het ontwerpen met Unity3D. Vandaar dat Unity ook heel geschikt is voor allerlei AR-toepassingen.

Wat zijn de voordelen van Unity?

Het grote voordeel van Unity is dat het heel toegankelijk is. Het is makkelijk om te leren en het interface is heel duidelijk. Voor instappers is het dus een goede keuze. Maar ook voor gevorderde developers is het heel geschikt door de vele mogelijkheden die er zijn.

Een tweede voordeel is dat Unity gekoppeld is aan een asset-store, waarin je bijvoorbeeld volledig uitgewerkte 3D-modellen van vrachtwagens kan kopen (of wat je dan ook nodig hebt). Het programma biedt hierdoor heel veel mogelijkheden voor hergebruik, waar je ook in je eigen code rekening mee kan houden. Zo kun je een eigen scriptje meerdere keren gebruiken voor verschillende projecten. 

Door de mogelijkheid tot hergebruik kun je snel prototypes ergens voor maken: je kan in een dag een heel goed proof-of-concept hebben staan. Door het hergebruiken van je eigen code of het gebruiken van assets uit de store, is er altijd iets dat in de buurt komt van wat je nodig zou kunnen hebben. Je kan daardoor snel een beeld krijgen van of iets mogelijk is, wat je later nog kan optimaliseren. Hoe langer je ermee werkt, hoe meer je je eigen toolbox hiervoor uitbouwt en hoe sneller je kan bouwen en itereren. Met deze snel te ontwerpen prototypes kun je dingen uitproberen die in het echt veel tijd of geld zouden kosten. 

Daar komt bij dat Unity de asset store uitbreidt door assets op te kopen en aan te bieden. Daardoor is het programma steeds in ontwikkeling en worden de mogelijkheden ook steeds groter. Zo heeft Unity recent Bolt opgekochtBolt geeft de mogelijkheid om visueel te scripten. Zo kun je programmeren zonder ook maar een regel aan code te schrijven.

Wat doet Social Brothers met Unity3D en AR?

Social Brothers gebruikt Unity3D voor alle bijna AR- en VR-projecten. Zo is het de basis achter de remote assistance-applicatie die we hebben ontworpen voor Bureau Veritas. Voor deze applicatie hebben we met Unity een 3D-model van de machinekamer van een schip ontworpen. Lees hier hoe dit 3D-model de inspecteurs van Bureau Veritas helpt bij het inspecteren van schepen.

De app Hack de file (te downloaden in de Play Store en de App Store) hebben we ook ontworpen met Unity. In deze app race je op de snelweg en krijg je punten voor zaken die files veroorzaken, zoals rechts inhalen of onnodig links rijden. Het is een educatieve game die je bewust maakt van hoe je als automobilist zelf bijdraagt aan het ontstaan van files. Naast de reguliere versie, hebben we er ook een VR-versie van gemaakt. Doordat Unity zo open is, was het mogelijk om de proof-of-concept in twee uur te ontwerpen op basis van de bestaande 2D-versie. Het maken van de uiteindelijke VR-versie heeft 24 uur gekost.

Verder gebruiken we Unity voor 3D-modellen van verschillende producten en gebouwen en voor timelapses, zoals onze timelapse waarin je ziet hoe een haven wordt gebouwd. 

Lees meer in ons blog over praktische toepassingen van AR en ons blog over de mogelijkheden in de marketing.

Tips voor het werken met Unity3D

Voor de gevorderde Unity3D-developer hebben we een tip over het optimaliseren. Kijk vooral naar hoe je zaken soepeler kan laten lopen, zonder het grafisch te zwaar te maken. Pas bijvoorbeeld op met de hoeveelheid lichtpunten en de hoeveelheid materialen, want dat gaan ten koste van de performance. Bedenk ook goed tot in hoeverre optimalisatie nodig is. Dat is erg projectgebonden. Voor SEAT bijvoorbeeld ontwerpen wij een 3D-model voor de de mobiele telefoon. Telefoons zijn niet zo krachtig als computers en als je een realistische auto wilt laten zien, dan is dat te zwaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat het projecteren van het model haperig verloopt. Daarom kijken we naar details die wel in het 3D-model zitten, maar die je niet ziet, zoals de vering en de remschrijven. Die hebben we eruit gehaald. Verder hebben we alle materialen hetzelfde gemaakt en sommige delen opnieuw gemodeld, zoals de velgen. Zo hebben we het mogelijk gemaakt dat de app soepel loopt.

Een laatste tip voor de gevorderde Unity3D-gebruiker. Als je de performance wilt testen, gebruik dan niet de editor. De editor zelf kost namelijk ook een hoop performance. Test dus niet alleen in de editor, maar ook erbuiten. Het kan best zijn dat je project al soepel loopt buiten de editor, terwijl het dit in de editor niet doet.

Voor de beginner is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je de werking van de interface doorhebt. We raden hiervoor de tutorial die links staat aan.

Meer weten?

Wil je meer weten over augmented reality, bekijk dan onze andere blogs of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden.

Wil je weten hoe Social Brothers je kan helpen met het ontwikkelen van AR-toepassingen, neem dan contact op. 

Lisanne Vroomen

Lisanne Vroomen

Lisanne is tekstschrijver bij Social Brothers.

Inspiratie nodig bij een project?

Neem contact op via Whatsapp

info@socialbrothers.nl

030 737 09 02

Utrecht, Europalaan 100
Rotterdam, Klinknagelstraat 8