Wat kun je met Unity3D?
Unity3D is dus ontstaan als game-engine. Het programma is echter zo open en flexibel, dat je er veel meer mee kan dan videogames maken. Alle toepassingen van de Hololens of andere VR-brillen kunnen met Unity ontworpen worden. Verder heeft de engine de mogelijkheid om te exporteren naar zowel Android- als Iphone-apps. Er zijn dus heel veel toepassingsmogelijkheden op één basis. Het programma is vooral heel geschikt voor interactieve zaken en voor het genereren van realtime beeld. Je kan er geluid mee afspelen, je kan er video mee afspelen, je kan er video’s mee afspelen op 3D-modellen, er zijn mogelijkheden om direct met usb-apparaten te communiceren… Van een interactief audiobook tot een 3D-model van een wasmachine: je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het ontwerpen met Unity3D. Vandaar dat Unity ook heel geschikt is voor allerlei AR-toepassingen.
Wat zijn de voordelen van Unity?
Het grote voordeel van Unity is dat het heel toegankelijk is. Het is makkelijk om te leren en het interface is heel duidelijk. Voor instappers is het dus een goede keuze. Maar ook voor gevorderde developers is het heel geschikt door de vele mogelijkheden die er zijn.
Een tweede voordeel is dat Unity gekoppeld is aan een asset-store, waarin je bijvoorbeeld volledig uitgewerkte 3D-modellen van vrachtwagens kan kopen (of wat je dan ook nodig hebt). Het programma biedt hierdoor heel veel mogelijkheden voor hergebruik, waar je ook in je eigen code rekening mee kan houden. Zo kun je een eigen scriptje meerdere keren gebruiken voor verschillende projecten.
Door de mogelijkheid tot hergebruik kun je snel prototypes ergens voor maken: je kan in een dag een heel goed proof-of-concept hebben staan. Door het hergebruiken van je eigen code of het gebruiken van assets uit de store, is er altijd iets dat in de buurt komt van wat je nodig zou kunnen hebben. Je kan daardoor snel een beeld krijgen van of iets mogelijk is, wat je later nog kan optimaliseren. Hoe langer je ermee werkt, hoe meer je je eigen toolbox hiervoor uitbouwt en hoe sneller je kan bouwen en itereren. Met deze snel te ontwerpen prototypes kun je dingen uitproberen die in het echt veel tijd of geld zouden kosten.
Daar komt bij dat Unity de asset store uitbreidt door assets op te kopen en aan te bieden. Daardoor is het programma steeds in ontwikkeling en worden de mogelijkheden ook steeds groter. Zo heeft Unity recent Bolt opgekocht. Bolt geeft de mogelijkheid om visueel te scripten. Zo kun je programmeren zonder ook maar een regel aan code te schrijven.
Wat doet Social Brothers met Unity3D en AR?
Social Brothers gebruikt Unity3D voor alle bijna AR- en VR-projecten. Zo is het de basis achter de remote assistance-applicatie die we hebben ontworpen voor Bureau Veritas. Voor deze applicatie hebben we met Unity een 3D-model van de machinekamer van een schip ontworpen. Lees hier hoe dit 3D-model de inspecteurs van Bureau Veritas helpt bij het inspecteren van schepen.
De app Hack de file (te downloaden in de Play Store en de App Store) hebben we ook ontworpen met Unity. In deze app race je op de snelweg en krijg je punten voor zaken die files veroorzaken, zoals rechts inhalen of onnodig links rijden. Het is een educatieve game die je bewust maakt van hoe je als automobilist zelf bijdraagt aan het ontstaan van files. Naast de reguliere versie, hebben we er ook een VR-versie van gemaakt. Doordat Unity zo open is, was het mogelijk om de proof-of-concept in twee uur te ontwerpen op basis van de bestaande 2D-versie. Het maken van de uiteindelijke VR-versie heeft 24 uur gekost.